• Shoujo
    Äldre 10 Oct 23:37
    77246 visningar
    27 svar
    27
    77246

    Katt för allergiker

    Hej!
    Jag vet att det finns (dyra) katter helt utan päls som passar allergiker, men funkar det även med en korthårig vanlig bondkatt om man tvättar/borstar den ofta och inte låter den sova i sängen?
    Jag är inte jätteallergisk, men det börjar klia om ajg spenderat många timmar med en hårig katt och klarar inte om de sover på mig (på huden).

    Någon som har erfarenhet?

  • Svar på tråden Katt för allergiker
  • Äldre 10 Oct 23:45
    #0

    Min erfarenhet är att bondkatter funkar helt klart sämst. Satsa på en mer allergi'vänlig' katt. Det bästa är att prova sig fram; besök uppfödare, låna hem en katt om du har möjlighet. Inköpspriset på en raskatt är högre, men det är en engångsutgift och du får mycket för pengarna, dessutom kostar ju en katt mycket i drift. Priser finns från 1500-10000 på en sällskapskatt, beronde på ras och uppfödare. Är själv allergiker och har perser. Allergivänliga raser är ofta: sphynx, sibirisk katt och cornish rex. Sen tål vissa långhår bättre (som jag) och andra behöver katter utan underull eller päls alls. På www.katter.nu kan du läsa om de flesta raserna. Lycka till.

  • Shoujo
    Äldre 10 Oct 23:52
    #0

    Jaha oj då, varför är bondkatter värre?

  • Äldre 11 Oct 00:11
    #0

    Varför? Ja du, om det tvistar de lärde... Nä men allvarligt talat så vet man ju inte varför det skiljer så mycket mellan olika raser. "Bondkatter" är för mig, och många andra allergiker, värst. Men kanske inte för just dig. Prova dig fram! Det är värt besväret, för om du har otur och väljer en katt som inte känns bra/okej så kan allergin lätt bli värre. Det är värt de extra kronorna om det innebär att du kan behålla katten i hela dens liv, en katt lever ju i måååånga år .

  • Shoujo
    Äldre 11 Oct 00:18
    #0

    Jo, det är sant. Jag skulle helst ha en med päls dock, för det käns lite mysigare. Men det evrkar ju finnas många med päls som funkar för allergiker. Sidan du länkade till hade en massa bra information tyckte jag.

    Jag ska nog försöka låna en katt eller spendera mer tid hemma hos folk med katt och testa på!

  • Äldre 11 Oct 00:33
    #0

    www.sibiriskkatt.nu är en jättebra sida där du kan få kontakt med ägare i hela landet som ställer upp som prova-på-hem där man kan få hälsa på och se om man tål. Är otrolig svag för dessa katter, sååå vackra!! Ska ha en själv en dag!

    www.rexringen.nu är en informativ sida om cornish rex och devon rex och man kan få kontakt med uppfödare. Dessa katter ser lite lustiga ut vid första anblicken men är underbara IRL, pälsen är som siden... eller sammet...

    Gå på en utställning så kan du själv se vad du gillar och inte!

  • Shoujo
    Äldre 11 Oct 00:35
    #0

    Åh, utställning är ju en jättebra idé! Då kan ajg ju få se en massa olika sorters katter och så. Tack så mycket!

  • Shoujo
    Äldre 11 Oct 00:37
    #0

    Jag kunde tyvärr inte klicka på länkarna på www.sibiriskkatt.nu, men spar adressen och försöker igen om någon dag. de kankse uppdaterar sidan.

  • Äldre 11 Oct 00:54
    #0

    Hmmm var just inne på sidan, och den fungerar för mig iaf!

  • Shoujo
    Äldre 11 Oct 00:56
    #0

    Åhå, då beror det nog på min webläsare. Har du explorer?

  • Äldre 11 Oct 00:58
    #0

    Japp IE 6.0

Svar på tråden Katt för allergiker