• Ingen

    lättöl = halvt glas vin???

    Jag läste i Mammapraktikan att ett glas vin innehåller 12 g alkohol och en lättöl innehåller 7g. Kan detta verkligen stämma eller har jag läst fel? Själv har jag iofs tillåtit mig själv ett halvt glas vin vid några tillfällen, så jag är inte så orolig för egen del, men jag vet många som inte skulle dricka vin, men som tar en lättöl till lunchen. Eller Herrljunga cider f.ö. Är det tryckfel i Mammapraktikan?

    OBS detta är INTE en diskussion om alkohol eller inte under graviditet. Sådana trådar finns det nog av den här förutan

  • Svar på tråden lättöl = halvt glas vin???
  • Ingen

    Jösses - en sån tur att jag inte är nåt vidare förtjust i lättöl. Men i teorin skulle man ju kunna "lättöla sig" till rattonykterhet, då. Det hade jag faktiskt inte insett!

  • Ingen

    Jo, nog stämmer det att det finns alkohol mer eller mindre i alla livsmedel. Det finns bl.a. små mängder i juice. Filmjölk är ju en jäst produkt, så rent teoretiskt verkar det inte omöjligt. Hur det är i praktiken vet jag inte.
    Jag var bara förvånad att folköl var så pass "starkt". Jag är helt okunnig om alla sorters öl, tycker inte om det.

  • Ingen

    Babette: jag får hålla med om att jag aldrig har reflekterat över alkoholhalten i fil, men varför skulle det vara "jävligt löjligt" att jämföra det ifall halterna ligger i närheten av varandra (nu vet jag alltså inte om de gör det). Det är ju samma alkohol trots allt, bara framställt på olika sätt.

  • Ingen

    Man ska inte tro allt man hittar på Internet... Men detta hittade jag på
    www.carlsberg.se/wbch3.exe

    "På etiketten för Kiviks herrgårds Cider står "Faktisk alkoholhalt 0.3 volymprocent". Detta är sju gånger mindre än alkoholhalten i lättöl och närmast försumbart. Det finns faktiskt mer alkohol i filmjölk! "

    Det säger ju inte att filmjölk innehåller mer än lättöl, bara att det innehåller mer än Herrgårdscider. Bra, för Herrgårdscider dricker jag.

  • Ingen

    JsN:
    Så om jag dricker ett halvt glas vin till min måltid som tar 45 minuter, så har jag förbränt alkoholen i vinet när jag ätit färdigt? Bra att veta.

  • Ingen

    Divine:
    Det är ganska troligt att filmjöl innehåller halter av alkohol, och enligt länken jag citerade ovan innehåller det mer än vissa sorters cider. Och självklart är etanol etanol oavsett hur den framställts.
    Men det innehåller ju inte så mycket att man skulle vara rädd för att dricka filmjölk, eller för den delen Herrgårdscider. Man får ju göra en balanserad riskbedömning.

  • Ingen

    Hjalmars Elin: Så det ÄR fel i mammapraktikan då? För där står det (tror jag) att ett glas vin innehåller 12 g alkohol och en lättöl innehåller 7 g. och i så fall måste det vara sak samma om man dricker ett halvt glas vin eller en lättöl. Skillnaden är att lättölen har något lägre koncentration, men är man någorlunda civiliserad så dricker man ju även vatten till maten och därmed torde den skillnaden vara eliminerad.

  • Ingen

    De trodde mig inte på jobbet, men nu har jag kollat och det stämmer!
    Det ger alltså mindre alkohol att dricka ett halvt glas vin (6g) än en lättöl 12g). Det ger mig en tankeställare angående hur många 2,25% ciderburkar jag kan klämma i mitt vanliga ogravida skick. Det är ju ännu mer alkohol... Man ska kanske inte ut å köra bil på det ...

    HjalmarsElin: Det är svårt med pocenten...

    JsN: Måste fråga - är du ingenjör?

  • Ingen

    Mallemus: läs tidigare inlägg. Etanol går i högsta grad att jämföra med etanol. Koncentrationen påverkar möjligen hur snabbt alkoholen tas upp av kroppen, men om man är någorlinda civiliserad ber man nog ändå alltid om ett glas vatten till sitt vin. Det gör åtminstone jag, även när jag inte är gravid.

  • Ingen

    Mallemus: om man blandar ett glas vin med ett lika stort glas vatten så kommer alkoholkoncentrationen bli exakt hälften av den ursprungliga. Det är inget jag tror utan objektiv sanning. Jag är ledsen, men det stämmer som JsN, Kajsa och andra oxå har konstaterat att det faktiskt gör det samma om man dricker det halva glaset vin eller burken med lättöl under samma tidsrymd. Och faktiskt förstår jag inte varför det är svårt att acceptera (är det verkligen så provocerande)? Om man inte vill konsumera alkohol har man förhoppningsvis redan insett att man varken ska dricka det ena eller det andra.
    Vad gäller vattenglaset var det mest för att underlätta resonemanget, men det verkar inte ha funkat något vidare
    Jag känner faktiskt INGEN som regelmässigt beställer in ett glas vatten till sin burk med lättöl(!). Men om du brukar göra det, så förstår jag att du blev förvirrad.

    Själv har jag för övrigt precis kommit hem från ett jobbrelaterat "mingelevenemang". Jag var där i tre timmar, och när jag gick därifrån hade jag fått i mig en massa plockmat, en flaska Loka och ett halvt glas vitt vin. Den andra halvan lämnade jag i garderoben när jag gick. Då kände jag mig lika påverkad som om jag druckit en lättöl.
    Och återigen: jag har stor respekt för dem som väljer att inte dricka alkohol överhuvudtaget.

  • Ingen

    Divine: Man klarar sig långt på att bestämma sig för att "totalvägra" sådant som enligt svenska regler måste märkas med alkoholhalt. Och filmjölk har ingen sådan märkning så vitt jag vet.

Svar på tråden lättöl = halvt glas vin???