• Äldre 6 Sep 14:44
    15755 visningar
    10 svar
    10
    15755

    HJÄLP! Stärka gardinerna!?

    Jag satte upp nya panellängder i vårt nyrenoverade vardagsrum igår .... och vart så besviken å lite irriterad .... gardinerna är lite *sladdriga* i kanterna ... så jag fick idén att jag ska stärka dom.

    Nu vill inte jag åkta till affären bara för att köpa stärkelse på sprayburk. Jag vet att man kan blanda egen stärkelse med potatismjöl .... men nu har jag letat lite på nätet, och jag hittar inget recept ...

    Finns det någon klok och praktisk kvinna ... eller man ... här inne som sitter med denna kunskap och vill dela den med mej???? ... skulle jag bli väldans glad!!!

  • Svar på tråden HJÄLP! Stärka gardinerna!?
  • Äldre 6 Sep 15:50
    #1

    Är det så omodernt att stärka gardiner och dukar nu för tiden att INGEN vet hur man gör???
    Eller köper alla spray???
    *nyfikna jag*

  • therre
    Äldre 6 Sep 16:01
    #2

    ja, det var smart! fungerar det på allt material eller är det bara linne? har ett par i bomull o lite polyester tror jag som är lite sladdriga trots att de har skenor.

  • Äldre 6 Sep 16:29
    #3

    Ja, det är en bra fråga .... mina är bomull ...
    Köpte nya panellängder på IKEA igår, som jag ska ha i matrummet ... dom är polyester och redan stärkta, så att säga ... så det borde ju gå och stärka vad som, tycker jag ...
    Om man nu har ett recept ... farmor gjorde ju sånt, när hon levde ... med potatismjöl och vatten ... men hur mycket av vad och ska man koka det och sånt ... jag vet ju inte .... och inte står det på potatismjölpaketet heller ....

  • therre
    Äldre 6 Sep 18:00
    #4

    nej, jag har försökt googla, men hittade inget

  • Sunna
    Äldre 6 Sep 18:05
    #5

    "Verda spraystärk", heter en spray som finns i alla stora matvarubutiker. Den är kanon, och luktar jättegott. Som i linneskåpet hos farmor ungefär


    Sam. ♥ .Mammas lilla hjärta.
  • Äldre 6 Sep 20:53
    #6

    Jag ville ju inte åka in till stan (1½ mil) bara för en burk spray .... vet ju att det finns ....
    Så ville jag vara lite huslig och miljövänlig ...

    Herrejestanöss ... kvinnor har väl stärkt kläder, dukar å gardiner i århundranden ... men nu helt plötsligt så kan man inte det längre, för nu finns det att köpa på sprayburk ... (brandfarlig å giftig å helt omiljövänlig) ....

    Ja, ja ... får väl försöka få tag i nån gammal människa å fråga ... har endel gammla tanter i granngårdarna ...

  • Sunna
    Äldre 7 Sep 09:19
    #7

    Jaha... jag missuppfattade dig Ja, du får nog fråga någon som är äldre om detta. Lycka till!


    Sam. ♥ .Mammas lilla hjärta.
  • therre
    Äldre 7 Sep 18:49
    #8

    lyckats?

  • Äldre 5 Jan 20:23
    #9

    Undrar också om du lyckades hitta något recept....
    Jag har precis satt upp nya panelgardiner i köket men de är hopplöst fladdriga och ojämna i kanten.

  • Äldre 6 Apr 00:23
    #10

    Fråga i en sy-butik. Det finns exv tyngder / tyngdband som du kan lägga in eller sy in i fållen nederst. Kanske hjälper det tillräckligt för att gardinen ska kännas rak hela vägen.

    Om du inte har en sybutik nära så vet jag att flera Åhléns har, tror det är inom deras Kirsch-sortiment.

Svar på tråden HJÄLP! Stärka gardinerna!?