• Ajdan

    Barn med tics

    MIn pojke har oxå det, han skakar på huvudet. Håller oxå på att bli tokig, vi gick till doktorn med honom för att uteslutan hjärntumör (man vet ju aldrig). Sen helt plötsligt ringde BUP, då skulle en utredning göras för att utesluta Tourettes syndrom, jag blev jätteförvånad, en så stor grej ville jag inte göra av det hela. Och nu efter två - tre månader har det nästan slutat. Mycket märkligt.
    Han är nio år, jag tror det är ganska vanligt i den åldern.

  • Ajdan

    969803: Ja, han har haft skakningar på huvudet innan, det började med att han fick jätteont i huvudet en morgon och i samband med hög feber åkte vi in för att utesluta hjärnhinneinflammation (det var det inte). Sen började han skaka på huvudet för att kolla om han fortfarande hade ont . Efter ett tag så slutade han, men så i somras så började det igen. Fast nu är det väldigt sällan. Han har oxå hållt på med att rynka på näsan och blinka med ögonen. SUCK. Men han är oxå en lugn kille som inte har koncentrationssvårigheter, har aldrig haft.
    Carinap: Jag tycker oxå att det är bättre att kolla en gång för mkt än för lite, även från BUP även om man inte räknade med det samtalet (blev ju lite anti eftersom de ringde på mobilen när jag körde hem från jobbet och utan att presentera sig frågade hon: Är du anhörig till Felix - snacka om att få hjärtsnörp. Var darrig i benen en kvart efter...)

  • Ajdan

    Makaroner: Tack! Visst har det varit så i början att vi sa till Felix att sluta att skaka, vi höll ju på att bli tokiga. Sen när vi var hos doktorn förstod vi att det inte var direkt frivilligt (även om det började så) och vi slutade bry oss om det och nu är det ju nästan borta.
    Det är väl alltid så att det finns fördomar om de flesta "psykiska sjukdomar". De är ju inte lika lätta att "ta på" som de fysiska sjukdomarna. Tyvärr...

  • Ajdan

    carinap: Jo, jag talade om det för henne, och hon fick väl en tankeställare och kom med en massa ursäkter, men ändå. Usch vad man blir rädd.
    Kramar tillbax
    Och Felix har nästan slutat med sina tics. Idag ska vi i stället till astmaläkaren. Vet inte hur många ggr i år vi varit hos läkare med honom. Minst 10. Men han bara tänker på fotboll

Svar på tråden Barn med tics