• bruppilupp

    när är barnet för kall?

    Jag har en snart 2 veckors bebis nu.. och alla tjatar om att man skall ha mössa här o filtar där... jag tror inte att min bebis behöver så mycket på sig hela tiden för jag fryser ju inte och hon har ju på sig lite mera än vad jag har också... har nämligen hört att man inte ska ta på dem för mycket för då kan de bli för varma men hur vet man att det är för lite då?
    jag känner ju med fingret på kroppen och känner att hon är "ljummen" på kroppen men ibland iskall på fötterna o händerna... men jag har hört att när barnet är "lagom" på kroppen så är den inte för kall även om händerna o fötterna är det... men om benen är lite kall då?
    eller märker man att barnet huttrar o fryser eller nåt?
    nån som vet?

  • Svar på tråden när är barnet för kall?
  • Jennie W

    Händer och fötter kan vara kalla fast kroppen är varm, det är inget farligt. Men ska man ut och det blåser lite småkallt kan man slänga på en filt över benen.
    Min son har aldrig velat ha armarna under täcken/filtar så de blir då lätt lite kalla, men som sagt är det inget farligt.
    Kläder är ju alltid det stor problemet, är det för mycket eller för lite? Tycker fortfarande att det är svårt, då är ändå Kalle strax över 5 månader =).


    Mamma till Kalle 060403
  • Porotina

    Man ska känna på halsen och nacken om de är för varma, sa BB på väg till oss när de var på besök.
    Sen har jag hört att de inte ska ha mera på sig än vad man själv har - fast om jag känner att lillan har kalla öron så sätter jag på henne en mösse om det blåser

  • M o M

    Till mig sa BB att man skulle känna på nacken med ett finger om det känns "normalt" eller varmt. Om barnet är varmt i nacken (varmare än ditt finger) så är det för varmt för barnet!

    Min dotter hade och har fortfarande kalla fötter och händer. Hon har alltid strumpor på sig, och känns hon varm i nacken så tar jag på henne endast en kortarmad body, annars har hon långarmat och byxor.

    Hoppas det besvarar dina frågor.

  • bruppilupp

    så det är i nacken man skall känna och inte på själva kroppen? (typ ryggen eller magen) för det känner jag också på...

  • M o M

    Visst kan du känna på hela kroppen, tror knappast att det är fel det heller.
    Antar att de säger nacken just för att det är enklare. Man slipper ta av kläder osv för att just känna på hur kalla/varmt barnet är.

  • missteddy

    sätter du in haden i vagen och det är vamt så behöver du inga extra filtar mössor vantar

  • Porotina

    De kan bli jättevarma i vagnen
    i våran Emmaljunga är visst underlaget svettigt som sjuttom

  • Neko

    Om Kira tycker att det är för kallt så får han hicka, är det för vramt så svettas han, annars är det lagomt - så har jag gjort iaf :) Det innebär oftast långärmad body + byxor + strumpor inomhus och när vi är utomhus så en mjuk jacka med huva och filt. Ibland en extra mössa + vantar om det är kallare.

  • Birgitta2

    Små barn har mycket mycket bättre blodtryck än vad vi har, detta gör att de håller värmen bättre än vi. Barn fryser mycket sällan, om vi klär dem "lagom". Hellre för lite än för mycket, och så en filt på det. Mössa om det blåser.

  • Porotina

    En sak jag tycker är svårt är att veta hur mycket de ska ha på sig när de sover och om det har filt hur tjock den ska vara

    Vår lilla hon sparkar av sig filten
    så hon får sova i pyjamas med strumpor

    Hur gör ni?

  • M o M

    Jag köpte precis en Grobag sovpåse. Den är helt fantastisk. Nu kan min dotter inte längre sparka av sig täcket och bli kall.

    Har också tyckt att det är svårt att veta hur mycket barnet skall ha på sig då det på kvällen fortfarande är varmt och mycket kyliga på natten.
    På förpackningen av Grobag sovpåse så finns en jättebra tabell. Där står det hur mycket kläder ett barn skall ha på sig i kombination med Grobag påsen i olika temperaturer.

    Så jag kan rekommendera att införskaffa en sovpåse.
    Jag köpte min på www.babyland.se

Svar på tråden när är barnet för kall?