• Sara Jane

    Hur lika eller olika stora var/är era tvillingar i magen?

    Vår ena tvilling mäter en dag äldre än den andra. Jag har förstått att det inte är särskilt stor skillnad men är ändå nyfiken på hur vanligt det är, eller är det vanligt med ännu större skillnader?
    Har era behållit skillnaden under graviditeten eller har det ändrats mycket?

    Jag väntar tvåäggstvillingar efter IVF och vi vet att det ena embryot delade sig till fyrcelligt fortare än det andra som till en början var trecelligt. Kanske är det det som är anledningen, dvs att den andra befruktades (typ några timmar senare?)

    Det är så spännande

  • Svar på tråden Hur lika eller olika stora var/är era tvillingar i magen?
  • jessica 24

    Mina är nästan precis lika stora. Den ena ligger på -19% och den andra -20%.

  • SimmaLugnt

    Mina är like stora. Har fyra skiljeväggar o varsin moderkaka.

    Ibland är den ena något större, nästa gång är det den andra.

  • Sara Jane

    Jessica 24: Vad menar du med "nästan" lika stora? För jag tycker också att mina är nästan lika stora, BPD 42 resp. 43 mm, FL 27 resp 26 mm, AD 43 resp 43 mm.

    Jag vet inte vad alla förkortningar står för (AD är buken vet jag) . . men som ni ser är det väldigt lite som skiljer ändå mäter den ena 1 dag mer än den andra

    SimmaLugnt: är dina exakt lika stora?

  • Ängeln76

    Mina vägde 2260 och 2270 när dom föddes för 13 dagar sedan

  • SimmaLugnt

    Nej inte exakt lika, men som jag sa: ena gången är den ena en aaaaning större , andra gången den andra.

    Livliga är de iallafall :D
    Sover dom aldrig?

  • Sara Jane

    På UL sa de att de sover 20 av dygnets 24 timmar, så jag antar att de rör sig en hel del i sömnen Visst är det härligt!

  • Puff Mummy

    När mina mättes i magen skiljde bebisarna storleksmässigt sig åt ungefär 5 dagar (dock låg BF-datumet fast eftersom det var IVF). I perioder i magen var det så mycket som 17% skillnad mellan dem. Men när de kom ut skiljde det 5 gram.

  • emser83

    Jag har enäggstvillingar i magen jag och på dem är det ganska stor skillnad, jag är i vecka 28+4 och senaste mätningen för några dagar sedan visade att ena ligger på -29 och andra -7 ungefär.

  • Sara Jane

    Ok . . då är en dags skillnad väldigt lite skillnad förstår jag och det var vad jag tyckte för de är ju väldigt lika i storlek
    Tack för era svar!

  • Ängeln76

    Det stämde med vikterna i magen. Kommer inte ihåg vilket - det var.

  • överbandsfürern

    va på vul igår och fick se 2 pulserande grejer
    den minsta mätte dock bara 8mm medan den stor va 15mm
    han sa att ev kommer den lilla att bli ett mf, men att det kan ju gå bra ändå...

    så jag hoppas på det bästa


    Sötnosen heter Kasper
  • Lottia

    Mina (troligen 1äggs) har varit nästan exakt lika stora sedan vi började mäta varannan vecka from v 16. Är nu i v 27 och de följer än så länge normalkurvan (+1% & +6%)och de väger ca 1kg var.

  • piffochpuff

    Fram till ca v 28 tror jag var de ung lika stora (de är enäggs), men sedan drog "1:an" ifrån, så hon bedömdes väga ca 0,5 kg mer än "2:an" i v 39 (3 resp 2,5 kg). Sen visade det sig att det bara skiljde 50 g när de föddes i v40, så det där stämde inte. Det berodde nog istället på hur 2:an låg, hon var svår att mäta.

  • åsanissen

    följde varandra hela tiden. När de föddes efter 40 fullgångna veckor vägde de 2962 och 3150.

    Vi tror de är enägg. " skiljeväggar och en moderkaka"

  • Havanna

    Enl UL var det 1 dags skillnad på tvillingarna. De följdes åt storleksmässigt i magen, skillnaden var inte alls stor. När de föddes vägde dom 2450 g och 2500 g.

  • carina p

    Mina tvillingar är 4½ år gamla nu. När de föddes i januari 2002 så vägde Emilia 1900 g men gick ner till 1700. Linnea däremot, vägde 2750. Så det var lite skillnad.


    Mamma till Markus, Emilia och Linnea och ett änglabarn
  • AnHeAx
    överbandsfürern skrev 2006-09-14 15:28:05 följande:

    va på vul igår och fick se 2 pulserande grejer

    den minsta mätte dock bara 8mm medan den stor va 15mm

    han sa att ev kommer den lilla att bli ett mf, men att det kan ju gå bra ändå...

    så jag hoppas på det bästa


    Hej, nu var det ju ett tag sedan du skrev här men vill du dela med dig om hur det gick? Jag är i nästan exakt samma situation och väntan är olidlig.

    Mvh
Svar på tråden Hur lika eller olika stora var/är era tvillingar i magen?