• efsen
    Äldre 19 Sep 15:16
    2631 visningar
    21 svar
    21
    2631

    Ska man köpa spjälsäng eller ej?

    Det börjar bli dags för att köpa spjälsäng och vänner och bekanta har lite olika syn på det. Har era barn sovit i spjälsängen eller i eran säng? Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Ska man köpa spjälsäng eller ej?
  • Duckan­74
    Äldre 19 Sep 15:17
    #1

    Jag ska absolut ha spjälsäng. Vill inte ha vår säng full av barn varje natt.

  • Äldre 19 Sep 15:18
    #2

    Ibörjan har de sovit i vår säng. De är ju sååå små och behöver trygghet, värme och sen är det väldigt mysigt Skönt att slippa gå upp när man ska amma också. Men en spjälsäng är ju bra att ha från början. Bra att ha på dagen om man inte använder den på natten.

  • Flissi
    Äldre 19 Sep 15:21
    #3

    Spjälsäng!! Essie har sovit hos oss två ggr på 10,5 mån, & då var hon sjuk, så sov knappt alls. Hon har aldrig velat sova hos oss, utan från första dagen trivts bra i sin säng.
    Hon var otroligt rörlig ganska fort & snabb som en vessla så hade inte vågat ha henne i sängen.
    Men kan faktiskt tycka det är lite trist att hon aldrig vill ligga hos oss. Först senaste veckorna som hon ibland sitter/ligger brevid i sin myshörna stilla mer än 5 sekunder!

  • Äldre 19 Sep 15:22
    #4

    De första tre månaderna sov Lovis i vår säng. Det var smidigast för mig med amningen. Men när hon blev tre månader började hon röra på sig och då blev det obehagligt. Så nu sover hon i sin vagga. Vi köper väl spjälsäng när hon inte kan ligga i vaggan mer.


    Kärlek och snuva kan inte döljas!
  • Äldre 19 Sep 15:24
    #5

    Trots att man har barnet hos sog på natten den första tiden, så tycker jag att spjälsängen är bra där kan bebben sova på dagen och även på natten om de vill, men visst ammar man är det enklt att ha dem i sängen, men man bör allt ha spjälsängen som ett alternativ.

  • Tirres
    Äldre 19 Sep 16:25
    #6

    En spälsäng är ju som många innan sagt bra när de börjar röra lite på sig och det går ganska fort så jag tycker själv det är onödigt att köpa en vagga eller liknande men har man en i släkten eller får låna så är väl det ett bra alternativ till spjälsäng. Väljer man att inte ha egen säng till barnet får man väl ställa sin egen säng på golvet, för man kan ju inte alltid sova med barnet, de sover ju ändå lite mer än oss vuxna

  • Jessic­a24
    Äldre 19 Sep 16:48
    #7

    Självklart spjälsäng.
    Vår som har sovit i den sedna dag 1 och han och vi sover jättebra.
    Skulle inte vilja vara utan den.


    ♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • Äldre 19 Sep 16:59
    #8

    Vi har köpt en spjälsäng som vi ska ha bredvis vår säng i början innan den flyttas in i bäbisrummet. Vi vågar inte ha bäbisen i vår säng för både jag och min sambo rullar runt och har sparkas i sömnen =)

  • Äldre 19 Sep 17:34
    #9

    Jag fick tag i väldigt fin säng för en riktigt billig peng. JAg tänker göra allt för att slippa ha bebisen i min säng för jag vet att jag inte kommer att sova bra då. Jag har tänkt att ställa spjälsängen precis bredvid min säng den första tiden.

  • Suskiv
    Äldre 19 Sep 18:34
    #10

    Spjälsäng är onödigt enligt mig. De sover oftast betydligt bättre hos föräldrarna och de kan sova i familjesängen även på dagen utmärkt.

  • Äldre 19 Sep 18:35
    #11

    Det är nog en smaksak. Vi resonerade som så att vi tänkte prova samsovning först och sedan köpa spjälsäng om behov uppstod, men det gjorde det aldrig.

  • Äldre 19 Sep 18:36
    #12

    (Spjälsängen var bra som tvättkorg till första barnet )

  • danitr­a
    Äldre 19 Sep 18:37
    #13

    Spjälsängen är utmärkt till förvaring av kläder och annat. Dock har sonen inte sovit där än och det verkar inte bli aktuellt än på ett tag.

    På nätterna sover han hos oss och på dagarna sover han i babyskyddet som vi har där vi är.


  • efsen
    Äldre 22 Sep 20:54
    #14

    Det verkar som om de flesta har lite olika åsikter om det här med spjälsäng eller ej. Jag får helt enkelt fundera igenom det hela ytterligare.... Min bebis är en riktig sprallis i magen så den kanske är lika sprallig när den kommer ut. Tack för hjälpen

  • Äldre 22 Sep 21:18
    #15

    Vi hade Jennifer i vår säng dem tre första nätterna efter att vi kom hem från BB, men sedan vågade jag inte. Jag rör mig mycket i sömnen och jag sov dåligt för att jag var så rädd att jag skulle lägga mig på henne.
    Hon har sovit i sin spjälsäng som stod 30 cm från min sida av sängen.
    Jag tror att börjar man tidigt med den så funkar det men börjar man samsova så blir det nog svårare att flytta dem.

  • Äldre 22 Sep 21:24
    #16

    Tycker spjälsäng är bra att ha hemma även om inte barnet sover hela natten där. Vår son börjar alltid natten i spjälsängen och sen flyttar jag över honom till mig. Han är åtta veckor på måndag. Han gillar även att ligga i sin spjälsäng på dagarna och vila en stund.

  • grodiz
    Äldre 22 Sep 21:30
    #17

    Hade också tänkt vänta med spjälsäng...

    Danitra: Bebisar ska väl inte ligga för länge i sträck i babyskyddet? Eller har jag förstått fel?

  • Que Sera Sera
    Äldre 23 Sep 16:19
    #18

    Vi kommer nog kopa spjalis och aven inreda eget barnrum, men bebis kommer fa sova hos oss i vart rum forsta tiden anda.
    Skall kopa en vagga som star vid sangen sa jag lagg kan lagga min hand dar i etc, kanner mej lite olustig vid tanken att bebis ligger i var sang just for radslan att rulla over henne eller ngt. *flinar*
    Sa kanns tryggast med vagga till en borjan iaf...

    Sen far vi se hur vi gor under dagarna nar hon sover, om hon da sover i sin spjalis i sitt rum eller vaggan...

  • danitr­a
    Äldre 23 Sep 16:26
    #19
    grodiz skrev 2006-09-22 21:30:49 följande:
    Hade också tänkt vänta med spjälsäng...Danitra: Bebisar ska väl inte ligga för länge i sträck i babyskyddet? Eller har jag förstått fel?
    jo, men jag har också läst att dom säger till när det blir obekvämt och vår son är inte direkt den som nöjer sig om det är obekvämt. Men det är inte mer än ett par timmar åt gången och längre än så åker ju vissa bil?

    Men nu börjar han mer och mer sova i sjalen.  
  • Annion­e
    Äldre 23 Sep 16:27
    #20

    vår tjej sover i spjälsängen nattetid, på täcke på golvet dagtid

Svar på tråden Ska man köpa spjälsäng eller ej?