• smaragden

    Tvångskastrering/Peddo/våldtäktsmän

    Tycker Ni att lagarna är för slappa och för korta.
    Behandling för gärningsmännen men dock ofta ej för offren.
    Är det okej att skylla på traumatiska händelser som krig etc för att få mindre straff.

    Jag anser att tvångskastrering av våldtäksmän och pedofiler som upprepat har våldfört sig på någon vare sig barn eller vuxna skall kastreras och ej kemisk kastrering.

    Vården eller behandlingsformen idag för dessa, funkar den?

  • Svar på tråden Tvångskastrering/Peddo/våldtäktsmän
  • Anne M

    Det finns inga ord för dessa varelser (vill inte kalla dem människor) som begår sådana fruktansvärda brott, och inget straff är milt nog åt dem.

  • Danbala
    smaragden skrev 2006-09-26 13:27:35 följande:
    Tycker Ni att lagarna är för slappa och för korta.
    Nej.
    smaragden skrev 2006-09-26 13:27:35 följande:
    Behandling för gärningsmännen men dock ofta ej för offren.
    Har du siffror på att gärningsmän får behandling och offren ofta inte? Vore intressant!
    smaragden skrev 2006-09-26 13:27:35 följande:
    Är det okej att skylla på traumatiska händelser som krig etc för att få mindre straff.
    Brukar straffsatsen sänkas p.g.a. förövarens eventuella traumatiska upplevelser? Jag har aldrig hört talas om det, du får gärna ge källor på det så man kan läsa mer om det?
    smaragden skrev 2006-09-26 13:27:35 följande:
    Jag anser att tvångskastrering av våldtäksmän och pedofiler som upprepat har våldfört sig på någon vare sig barn eller vuxna skall kastreras och ej kemisk kastrering.
    Fast. Skulle det göra någon nytta?
    smaragden skrev 2006-09-26 13:27:35 följande:
    Vården eller behandlingsformen idag för dessa, funkar den?
    Jag har läst siffror om vård som fungerar mer och mindre bra. Det beror på vårdformerna som används, verkar det som. KBT och mediciner förefaller inte verkningslösa.
    [...fnord...]
  • qaz

    japp,tvångskastrering är det enda rätta.de har förbrukat sin rätt här i livet tycker jag.

  • janne j

    Är det inte lika bra att ge dem ett nackskott så blir man av med problemet för alltid istället för att vårda dem på livstid

  • smaragden

    Danbala..
    ust nu pågår ett fall, där våldtäkt på en 14-åring KAN straffet komma att sänkas p.g.a trauma.Orkar inte leta efter källan, men det finns i Nerikes Allehanda från förra veckan.
    kastrering funkar bra på hundar - katter, då känslolivet eller hungern efter sex minskar.

    OCh vad det gäller behandling av offer vs gärningsman, ska jag återkomma till.

    jag anser verkligen att lagarna är helt åt väggarna för korta för pedofiler och våldtäksmän...ibland några få år, nä förstår inte ens att du tycker så...upp till var och en.
    och sifror hit och dit, nope inte just nu...

  • Ejnie

    - eftersom våldtäkter inte nödvändigtvis drivs av sexualdrift hjälper inte kastrering.
    - vi har helt enkelt inte kroppsbestraffning av brottslingar i Sverige => det är att överskrida en gräns att införa sånt.

  • gabriella83s mamma

    Det hjälper nog inte med kastrering,för deras problem sitter i huvudet!Dom kan ju fortsätta iallafall!Kanske lika bra med nackskott!

  • non compos mentis

    Eftersom problemet oftast inte sitter i könet utan i skallen kanske ni skulle förespråka lobotomi i stället?

    hur vill ni göra med kvinnliga förövare? Ska de också kastreras?

  • smaragden

    Lobotomi är ju oxå bra..även på kvinnor..
    men funkar det verkligen inte med kastrering....finns det ingen som vi kan testa på hihi

    Danbala skriver att behandlingsformerna och medicin ej är verkningslösa, undra varför man då läser/tv, att förövaren igen har våldfört sig efter behandling..hm..tycker dagens behandlingsformer luktar bajs, eftersom det händer igen och pånytt.Dags för andra åtgärder..

    Nä, ingen mjäk..

  • markattan

    straffen är för korta....och fängelserna är för humana....hur fan ska en fånge som begått ett fruktansvärt eller mindre brott bli avskräckt, från att begå samma brott igen??

    Vatten o bröd...och för tusan: bort med skyddsfängelse/häkte....har en pedofil eller våldtäktsman gjort sig förtjänt av ett fängelsestraff ske de väl ändå få stå för det!?

Svar på tråden Tvångskastrering/Peddo/våldtäktsmän