• Hallonsaft

    Någon som har fysiskt ansträngande jobb och är gravid?

    Är i v. 6 (tror jag) Har ett jobb där jag jobbar utomhus och med hästar och hundar. Det är fysiskt ansträngande med tunga lyft, risker och högt tempo. Hur länge kan/vågar man arbeta vidare under förutsättningarna att jag mår bra under graviditeten?

    Om min arbetsgivare inte kan erbjuda lugnare arbete, hur gör man då?

  • Svar på tråden Någon som har fysiskt ansträngande jobb och är gravid?
  • Babylycka

    Sök havandeskapspenning! Men för fysiskt tunga jobb kan man bara få beviljat för de sista 60 dagarna. Men Att jobba med hästar kan kanske ses som ett riskyrke oxå. I så fall ska din AG bedöma det. Kolla upp regler för HP hos FK. Lycka till

  • Carro Å

    Då får du söka Havandeskapspenning från försäkringskassan. Det börjar tidigast att gälla 60 dagar inna BF.

  • MaDdO

    Du KAN även bli avstängd från arbetet OM det är såpass farligt för dig och barnet! Och det kan du bli innan HP kan börja gälla! Så kolla det med din BM!

  • Västeråstjej

    Jag jobbar extra inom äldreomsorgen och är i vecka 20 nu. Känns som en rejäl fördel med att vara timmis för då kan jag tacka nej utan dåligt samvete. Kan jobba ett par korta dagar irad sen vill magen gärna ta det lugnt. Mina kollegor vet alla om att jag är gravid så vi fördelar jobben väldigt bra och jag har sagt åt dom att jag jobbar så länge jag inte får ont.

  • Alveline

    Jag är gravid i vecka 12. Jobbar i hemtjänsten. Massa tunga lyft. I mitt jobb hjälps vi inte åt så mycket. Alla jobbar på samma villkor gravid eller ej. Ska man som gravid slippa tunga lyft krävs läkarintyg.. Man kan få havandeskapspenning två månader innan BF.. tänker söka det..

  • Gravid o Lycklig

    Jag har också en fråga kring detta.. har bara ett vik inom hemtjänsten, till den 23:e jan. Kan jag sjukskriva mig under lång tid eller sätter de bara in någon annan tror ni? Händer mkt sånt har jag hört..

  • tottan777

    Jag jobbar inom kvällspatrull i göteborg. ca 36 besök på 5 1/2 timme. det är jättetungt men jag har en underbart arbetskollega som ställer upp o nu är det bara 4 veckor kvar innan jag slutar. Så det går!

  • elinina

    jobbar på McDonalds, vilket är både psykiskt och fysiskt ansträngande.
    just nu sjukskriven 50%... men ja pallar inte ens det...

    är i v.23+6

Svar på tråden Någon som har fysiskt ansträngande jobb och är gravid?