• 1991

    Vilka länder kommer ni ifrån?

    Tycker länder, språk och allt i dess väg är jättekul och intressant..

    Är därför nyfiken på vilka länder ni kommer ifrån, och om ni kan dem språken?

    Själv är jag 50% Svensk, 25% Tysk & 25% Iranier.
    Kan dock inget av språken förutom Svenska då.. lite tråkigt kan jag tycka.

  • Svar på tråden Vilka länder kommer ni ifrån?
  • Carla82

    Jag är helsvensk (förutom att jag är ordentligt utblandad med vallon från alla möjliga håll) min son är dock 50% svensk 50% italienare...i familjen pratar vi båda språken och hoppas att även den lille kommer göra det.

  • Cotton Candy

    Jag kommer från Danmark och pratar danska.

    Min man är 50% tysk och 50% norsk - han pratar ganska bra norska (beror dock främst på att han jobbat i Norge) och pratar lite tyska.

    Våran son är då 50% dansk, 25% tysk och 25% norsk - men vi bor i Sverige... så då lär han väl också vara svensk??

  • 1991

    Cotton Candy

    Egentligen är han väll inte svensk, men nationellt (eller hur man nu ska formulera det?) sett så är han ju även svensk.

  • Cotton Candy

    Jo det tror vi också han är. Han är ju skriven i Sverige, har svensk personnummer och pass.

  • Carla82

    Vallonerna var ett folkslag som kom till Sverige runt 1400-talet. De var ganska mörka i hy/hår och ögon. Skickliga hantverkare. I mitt fall är det däför jag inte är blond och blåögd till italienarnas besvikelse. Det brukar vara det första jag får höra här nere. "Men du är ju inte lång blond och blåögd"...haha! Fördommar fördommar!!

Svar på tråden Vilka länder kommer ni ifrån?