• Radix Lecti
    Äldre 5 Oct 21:02
    141822 visningar
    10 svar
    10
    141822

    Konsekvensetik, sinnelagsetik och pliktetik...

    Sitter med ett skolarbete och har fått en uppgift om att välja ut en artikel som handlar om fosterdiagnostik http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=534742&previousRenderType=6%20.

    Sedan ska jag motivera hur man skulle kunna resonera utifrån den valda artikeln om man utgår ifrån

    *Konsekvensetik
    *Pliktetik
    *Sinnelagsetik

    Problemet är bara att jag inte riktigt förstår vad de olika orden innebär. Jag har en bok men den beskriver så himla luddigt

    Någon som har lite kläm på det här med etik?

    Snälla hjälp mig!


    *Stolt mamma till Alicia*
  • Svar på tråden Konsekvensetik, sinnelagsetik och pliktetik...
  • Äldre 5 Oct 21:19
    #1

    hur beskriver boken det? jag kanske kan hjälpa dig att reda ut det. hade mvg i etik.

  • morots­land
    Äldre 5 Oct 21:46
    #2

    Kortfattat:
    konsekvensetik: Att det intressanta är att göra en samlad bedömning av konsekvenserna. Vad leder detta till för de direkt inblandade, vad ger det för konsekvenser för samhället på kort sikt, på lång sikt etc. Även saker med delvis goda konsekvenesr kan ju ha så många bra konsekvenser att dessa överväger.

    pliktetik: Att det finns vissa eviga moraliska regler som man ska förhålla sig till oavsett konsekvenser. T.ex. att det alltid är fel att döda.

    sinnelagsetik: Att det relevanta är avsikten bakom en handling, inte handlingen i sig (pliktetik) eller effekterna (konsekvensetik).

  • Radix Lecti
    Äldre 5 Oct 21:52
    #3

    Min egna tolkning på det boken tar upp är såhär:

    Med konsekvensetik menas att man ska försöka förutse vilka konsekvenser en handling kan få. Som i fallet med artikeln att man ser att fostervattensprov kan ge konsekvenser som  leder till missfall. Har jag tänkt rätt då?

    Pliktetiken är att man agerar utifrån förutbestämda regler och moraliska dygder oavsett vilka konskvenser som kan uppstå när regeln följs. Tex att kvinnorna har rätten att själva välja om de vil ha fosterdiagnostik eller inte?

    Sinnelagsetiken menar att man handlar efter det som man tror är rätt. Motivet bakom är det som avgör om man har gjort rätt eller fel. Tex kvinnan väljer att göra fosterdiagnostik för att hon tror att det är bäst för alla parter. Det kanske finns någon kromosomavvikelse inom familjen som är ärftöig och de har noga övervägt vad det skulle innebära att få ett barn med en utvecklingsstörning. Visar det sig att barnet har någon kromosom avvikelse kanske de tar beslutet om abort eller om att behålla det. För att de tror att de tar rätt beslut?

    Jätte snällt av dig om du kan hjälpa mig. Man blir rätt seg i huvudet av att sitta och fundera. Man kör fast och kommer inte loss


    *Stolt mamma till Alicia*
  • Äldre 5 Oct 21:53
    #4

    bra formulerat.. tänkte nåt sånt men visste inte hur jag skulle lägga fram dt

  • Radix Lecti
    Äldre 5 Oct 21:59
    #5

    Då är jag inne på rätt spår i allafall? Då gäller det bara att utveckla det lite mer så att man får in lite fler exempel och så.

    Vet inte om du läst artikeln men det står i allafall att "mer än 90 % av kvinnorna som får besked om att fostret har en kromosomrubbning väljer att avbryta graviditeten"
    är det något man kan baka in i konsekvensetiken? För det är ju en följd av fosterdiagnostiken, att man kanske tvingas till att göra ett val man egentligen inte vill göra. Ska man behålla eller inte? "Det kanske är bäst för barnet att inte födas".

    Vad tror du?


    *Stolt mamma till Alicia*
  • Äldre 7 Oct 10:56
    #6
    Radix Lecti skrev 2006-10-05 21:52:17 följande:
    Min egna tolkning på det boken tar upp är såhär:

    Med konsekvensetik menas att man ska försöka förutse vilka konsekvenser en handling kan få. Som i fallet med artikeln att man ser att fostervattensprov kan ge konsekvenser som  leder till missfall. Har jag tänkt rätt då?
    Konsekvenserna kan ju också bli att undvika smärta och lidande både för föräldrarna och barnet, om man kan se att det inte är ett friskt barn.

    Pliktetiken är att man agerar utifrån förutbestämda regler och moraliska dygder oavsett vilka konskvenser som kan uppstå när regeln följs. Tex att kvinnorna har rätten att själva välja om de vil ha fosterdiagnostik eller inte?
    En annan moralisk dygd är ju att inte döda. Följer man den, så kan man enligt en pliktetiker inte göra abort. En pliktetiker tar aldrig ansvar för konsekvenserna, bara själva handlingen är rätt.

    Sinnelagsetiken menar att man handlar efter det som man tror är rätt. Motivet bakom är det som avgör om man har gjort rätt eller fel. Tex kvinnan väljer att göra fosterdiagnostik för att hon tror att det är bäst för alla parter. Det kanske finns någon kromosomavvikelse inom familjen som är ärftöig och de har noga övervägt vad det skulle innebära att få ett barn med en utvecklingsstörning. Visar det sig att barnet har någon kromosom avvikelse kanske de tar beslutet om abort eller om att behålla det. För att de tror att de tar rätt beslut?
    Å andra sidan så får man enligt sinneslagsetiker inte använda andra människor som "ett medel" för egen del. Så frågan är ju om kvinnan tror att det är bäst för barnet att slippa leva, eller bäst för henne själv? Man ska också tänka enligt den gyllene regeln, samt att göra "det rätta"

    Jätte snällt av dig om du kan hjälpa mig. Man blir rätt seg i huvudet av att sitta och fundera. Man kör fast och kommer inte loss
  • selen
    Äldre 21 Aug 12:56
    #7
    -1

    hej kan nån hjälpa mig ett antal olika etiska förestälningar ,bl a pliktetik redogör för dessa.

  • Äldre 10 Sep 10:32
    #8

    Säger bara, etikkursen var bland de jobbigaste jag pluggat. Fast det var sjukt roligt när vi hade diskussioner, för då kunde det bli väldigt livat! Skönt att det är över nu


    Mother cake
  • Äldre 13 Oct 20:32
    #9

    fack me for 2,99$


    fack me 2,99$
  • Äldre 23 Jan 23:26
    #10

    Hej!

    Köra full/berusad vid akut tillfällen??

    Utifrån konsekvensetik, pliktetik och sinnelagsetik, får man?

Svar på tråden Konsekvensetik, sinnelagsetik och pliktetik...