• Kickans mamma

    Ni som ger zantac

    Vet inte om det hamnade under rätt rubrik..

    Jag undrar ni som ger zantac mot reflux hur var eran vög dit fick nå bråka mkt? Hur var erat barn?

    Wincent gallskrek all vaken til och jag bad snabbt efter förlossningen om en remiss till en läkare för att får gaviscon som vi fick till dottern året innan. Men utan resultat ingen ville hjölpa oss när han var 5/6 mån slutade han sova utan vaknade mellan 6-15 ggr / natt tillslut blev kräkningarna lite bättre men han gallskrek och sov mkt dåligt. Jag gav iaf upp försöken att få hjälpmit kräkningarna eftersom dottern slutade kräkas runt 14-15 mån och det kändes som vi kunde stå ut dit.

    Enda hjälpen vi fick efter att jag var helt knäckt var att prata med BUP och det började pratas om sömndroppar trotts att jag sa att han vaknade som om han hade ont men inte ont i magen.

    Han sov inget dagtid.

    Iaf vid 11½ mån var vi på 10 mån kontroll o han kräks hos läkaren o hon frågar om han fortfarande kräks "ängeln"/läkaren skriker utan problem ut zantac o säger åt oss att pröva i 6 v det var ingen ide med PH mätning eftersom han var så aktiv och så pass gammal. Efter 6 v har han fortfarande inte slutat så nu ska vi köra 1½ mån till prova att sluta och har det inte det så ska vi gpöra pH mätning och se om det är påväg att försvinna eller om det behövs operation.

    Men jag är så ledsen för att ingen lyssnade på mig!

  • Svar på tråden Ni som ger zantac
  • ulricaa

    Arg blir man.... förbannade läkare! Vi har haft turen att ha jättebra läkare, som verkligen lyssnat...
    Ville bara säga att vi har både Zantac och lanzo till Liam. 2ml x 2 och 1 tabl 15 mg Lanzo, alltså en jättedos. Nu äntligen börjar hans mage neutralisera sig.
    Vi har också testat Losec, Nexium och de har väl varit de som funkade bäst, men de har en tendens att fastna i PEGsonden (o då måste vi till kirurg för att fixa det).
    Massor av kramar, hoppas ni får den hjälp ni behöver nu!


    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • ulricaa

    Oj, vilken styrka?


    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • Gorban

    Hej!

    Vår son som har DS har också reflux. Sonen har en tarmsjukdom också så vår barnkirurg hjälpte oss. Vi fick Zantac när han var ca 4-5 månader gammal men han vägrade ta det då det smakar mint. Sedan fick vi Losec MUPS istället och det har fungerat bra. Enda problemet var att Losec MUPS inte ingår i högkostnadsskyddet men sjukhuset betalar det istället.

  • Kickans mamma

    oj finns det olika styrkor det visste jag inte måste jag kolla upp men nu har han slutat ta det helt typ och då började han kräkas o fick ett raseriutbrott som han inte fått på hela tiden han fått zantac.

  • Tessika

    Hej! vi ger 3 ml zantac x1 och prepulsid 2,2ml x2 och kräkningarna är nästan borta nu... men det tog längre än 6 veckor innan det börja stabilisera sig.

    Hoppas det ordnar sig!!! ha det gott!!

  • ulricaa

    Tessika
    varför får hon inte Losec? har ni testat?


    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • Kickans mamma

    Men ni som svarar nu har barn med "problem" ser jag. Wincent är så vitt vi vet fullt frisk förutom detta lilla problem.

    på Hans flaska står det 15 mg / ml vet inte om det är en svag dos eller ej men jag antar det....

  • Gorban

    Zantac i lösning finns endast som 15 mg/ml. Vilken dos man ger beror på hur många ml lösning man ger per dygn. 2x5 ml lösning per dygn blir 150 mg aktiv substans vilket är ungefär halva vuxendosen som rekommenderas vid reflux. Det låter som en normal dosering till ett barn. Kolla på www.fass.se.

  • ulricaa
    Kickans mamma skrev 2006-10-17 08:36:01 följande:
    Men ni som svarar nu har barn med "problem" ser jag. Wincent är så vitt vi vet fullt frisk förutom detta lilla problem.
    Det är nog så eftersom du la inlägget under funktionshinder. Du kan ju testa o se om du får andra svar om du lägger det under åkomma/sjukdom.
    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • Kickans mamma

    Ja inte spelar det ngn roll... svårt o veta vart jag skulle lägga den men det kanske skulle vart under sjukdom.....

  • mammamia70

    Jag har äntligen fått hjälp!

    Min son kräks å kräks men läkare och bvc har sagt att så länge han går upp i vikt så är det ingen fara.

    Men nu äntligen när jag sa att jag tyckte att det verkade göra ont och att han har som uppstötningar så skrev läkaren ut Zantac 1,5 ml 2 gånger dagligen.

    Hoppas det blir bättre nu!!!


    Stolt mamma till världens underbaraste William med DOWNS SYNDROM!
  • Summerchild
    ulricaa skrev 2006-10-14 11:13:42 följande:

    Arg blir man.... förbannade läkare! Vi har haft turen att ha jättebra läkare, som verkligen lyssnat...

    Ville bara säga att vi har både Zantac och lanzo till Liam. 2ml x 2 och 1 tabl 15 mg Lanzo, alltså en jättedos. Nu äntligen börjar hans mage neutralisera sig.

    Vi har också testat Losec, Nexium och de har väl varit de som funkade bäst, men de har en tendens att fastna i PEGsonden (o då måste vi till kirurg för att fixa det).

    Massor av kramar, hoppas ni får den hjälp ni behöver nu!


    Hade din son oxå problem efter lanzo med ögonkontakt ? Min son blev inte sig själv igen efter den medicinen. 2 mån gammal
Svar på tråden Ni som ger zantac