• Äldre 19 Oct 13:34
    22111 visningar
    24 svar
    24
    22111

    hur räknar man ut kvadratmeter (m2)?

    matte var ett av mina bättre ämnen i skolan, men tyvärr glömmer man ju bort med åren.

    Kan nån hjälpa mig med det här. Har en ritning där m2 är utmärkta, men jag behöver omvandla det till m och cm.
    är alltså en ritning över en lägenhet med olika rum som jag behöver få fram måtten på.

    snälla ?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-19 13:50:30:
    la upp en bild i galleriet så ser ni

    vad jag vill ta reda på är alltså hur långa väggarna är, i meter eller cm. vet hur många cm som går på 1 m osv, men hur ska jag räkna ut FRÅN m2 TILL m/cm ?

  • Svar på tråden hur räknar man ut kvadratmeter (m2)?
  • Violer­na
    Äldre 19 Oct 13:37
    #1

    längden gånger bredden /Viola.

  • Violer­na
    Äldre 19 Oct 13:37
    #2

    1 m = 10 dm = 100 cm = 1000 mm

  • Fiffis
    Äldre 19 Oct 13:38
    #3

    Om du googlar kan du hitta en sida som räknar ut kvadratmetern åt dig

  • Äldre 19 Oct 13:38
    #4

    Förstår inte riktigt frågan...

    1kvm (m2) är 1 meter (100 cm) på varje sida. Ett rum som är t.ex. 2 m * 2 m = 4 kvm (m2).


    Inside me is a skinny girl crying to get out. But I can usually shut the bitch up with cookies!
  • Äldre 19 Oct 13:38
    #5

    För det första måste du ta reda på om måtten på ritningen är skalenliga. är de inte det så blir det svårt att räkna ut den riktiga längden och bredden.

    Skriv här sedan så ska jag hjälpa dig.

  • Kaossp­assage­raren
    Äldre 19 Oct 13:39
    #6

    Du vill alltså veta tex att långväggen är 7 meter? Om ritningen är helt proportionell antar jag att man skulle kunna fundera ut det.

    Ex: Ett rum är 18 m2. En vägg på ritningen är hälften så lång som den andra. Rimligen är den korta väggen då tre meter och den långa sex.

    Om ritningen inte är helt proportionell (de ska vara det tror jag, men min erfarenhet är att de inte är det) blir det svårare. Du måste då veta ett av måtten för att få fram det andra.

  • Äldre 19 Oct 13:57
    #7

    Kaosspassageraren

    precis, du är inne på rätt spår. Vissa rum går ju räkna ut, men bla vardagsrumet (se bild i galleriet) är rektangulärt men inte så att halva långväggen är som ena kortväggen.

  • Nallem­ajatje­jen
    Äldre 19 Oct 14:02
    #8
    RosFlickan skrev 2006-10-19 13:57:53 följande:
    Kaosspassageraren precis, du är inne på rätt spår. Vissa rum går ju räkna ut, men bla vardagsrumet (se bild i galleriet) är rektangulärt men inte så att halva långväggen är som ena kortväggen.
    Du måste som sagt veta måtten på en av den ena väggen för att kunna räkna ut det.
    Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • Äldre 19 Oct 14:03
    #9

    Då får du mäta de sidorna på ritningen och multiplicera dem med varandra. Sedan får du utifrån förhållandet mellan det tal du får fram och det givna kvadratmeterantalet räkna ut de riktiga måtten.

  • Danbal­a
    Äldre 19 Oct 14:03
    #10

    Har du kommit fram till längden på en vägg så vet du ju vilken skala det är i? Då vehöver du ju inte räkna på det sättet på de andra?


    [...fnord...]
Svar på tråden hur räknar man ut kvadratmeter (m2)?