• 1978nettan

    vilket huvudomfång har er 3 åring?

    min son har 46,5 cm och bvc tycker det e litet. han väger 12 kg och är ca 94cm lång.
    vad har era 3åringar?

  • Svar på tråden vilket huvudomfång har er 3 åring?
  • Ninette

    Mira fyllde 3 i augusti. Hon var 97 cm lång, vägde 16,1 kg ocha hade huvudomfång på 51,5 cm. Tror att hon låg lite över medelkurvan på både längd och vikt, även huvud tror jag...

  • Ninette

    Kan tillägga att mina barn har haft 46,5 cm i huvudomfång runt 1 års dagen (men den lilla är bara 1 så henne har jag inga 3 års siffror på )

  • 1978nettan

    leanna:
    min yngsta son är snart 5 mån och han har 43cm i huvudomfång, han växer snart ikapp storebror
    bvc har sagt att han har lite litet huvud men att han är ju väldigt smal oxå så det hade ju sett dumt ut om han haft större huvud till den kroppen....

    *puffar lite till*

  • Mammut80

    Min dotter har nog ca 50 tror jag. Hon är 96 lång och väger kring 14kg.

  • Jessica201

    Min son har 52-53, är 100 cm lång och väger 16,5 kg. Detta på 3 års kontrollen. kommer inte ihåg exakta huvudmåttet kan jag lägga till.

  • Cocarola

    Min son är 2 år 4 mån, 94 cm/16 kg och huvudomfång på 52 cm. Han hade 46.5 redan när han var 7 mån.... men kollar man på hans pappa så förstår man varför! Är ganska "tjockskallig" själv dessutom.

    Vad har du och pappan för huvudmått? Det borde BVC ta hänsyn till innan de skrämmer upp er. Er son kanske bara är en liten och nätt person genetiskt sett?

  • 1978nettan
    Cocarola skrev 2006-10-25 22:51:13 följande:
    Min son är 2 år 4 mån, 94 cm/16 kg och huvudomfång på 52 cm. Han hade 46.5 redan när han var 7 mån.... men kollar man på hans pappa så förstår man varför! Är ganska "tjockskallig" själv dessutom. Vad har du och pappan för huvudmått? Det borde BVC ta hänsyn till innan de skrämmer upp er. Er son kanske bara är en liten och nätt person genetiskt sett?
    mitt eget huvudomfång är 53,2 cm så jag har inte heller så stort huvud ska mäta sambons sen när han kommer hem.
    izak är väldigt liten o nätt så jag tycker det e konstigt att bvc ens reagerar.... nu ska han snart in på sjukhuset där dom kollar så att hjärnan växer som den ska eftersom huvudomfånget är så litet. men som sagt, det hade ju sett jättedumt ut om han hade haft större huvud...
  • Cocarola

    TS: nu kanske du har svaret på gåtan. Hoppas det!

    Finns ditt gamla BVC-kort kvar i gömmorna någonstans så kan du ju jämföra måtten?

    Men det är ju bra att de är grundliga på ditt BVC.

    Lycka till!

  • 1978nettan
    Cocarola skrev 2006-10-26 11:01:38 följande:
    TS: nu kanske du har svaret på gåtan. Hoppas det!Finns ditt gamla BVC-kort kvar i gömmorna någonstans så kan du ju jämföra måtten? Men det är ju bra att de är grundliga på ditt BVC.Lycka till!
    ja jag har mitt gamla bvc-kort kvar men där står bara längd o vikt, inget huvudomfång
  • Stjärnstopp

    Jag tycker att din söta son ser helt normal o perfekt ut!!

  • 1978nettan
    Stjärnstopp skrev 2006-10-26 19:38:39 följande:
    Jag tycker att din söta son ser helt normal o perfekt ut!!
    tack så mycket

    mätte sambons huvudomfång nu han har 57 cm
  • Tvillingpapphammar

    Mitt råd som den typiskt jämförande och neurotiske föräldern är att förlita mig på faktisk forskning om huvudomfång snarare än att fråga på Familjeliv. Främst för att de som skriver här ofta gör det för att skryta eller helt enkelt så ljuger de. Läser man här kan man få för sig att 52.5 cm på en 2,5 åring är alldeles normalt och vanligt när det i själva verket motsvarar att ha det största huvudet bland hundra 2,5-åringar.

    Använd den här:

    www.infantchart.com/cdc0to3headforage.php

    och läs av vilken percentil ert barn tillhör. När ni gjort det kan ni även, för skojs skull, kolla vad föräldrar skriver om deras barns huvudstorlek i liknande trådar på Familjeliv. Det är rena rama fiskehistorierna som, ifall de varit verkliga, hade inneburit stark misstanke om någon form av missbildning.

  • AllanIDalet
    Tvillingpapphammar skrev 2017-11-06 14:03:58 följande:

    Mitt råd som den typiskt jämförande och neurotiske föräldern är att förlita mig på faktisk forskning om huvudomfång snarare än att fråga på Familjeliv. Främst för att de som skriver här ofta gör det för att skryta eller helt enkelt så ljuger de. Läser man här kan man få för sig att 52.5 cm på en 2,5 åring är alldeles normalt och vanligt när det i själva verket motsvarar att ha det största huvudet bland hundra 2,5-åringar.

    Använd den här:

    www.infantchart.com/cdc0to3headforage.php

    och läs av vilken percentil ert barn tillhör. När ni gjort det kan ni även, för skojs skull, kolla vad föräldrar skriver om deras barns huvudstorlek i liknande trådar på Familjeliv. Det är rena rama fiskehistorierna som, ifall de varit verkliga, hade inneburit stark misstanke om någon form av missbildning.


    Håller helt med, men sidan du länkat till visar att deras treåring (som nu borde vara 14 år om allt gått vägen) tillhörde den tredje percentilen, d v s av 100 tre-åringar har 97 st större huvud. 
Svar på tråden vilket huvudomfång har er 3 åring?