• Splach
    Äldre 14 Nov 11:18
    16517 visningar
    91 svar
    91
    16517

    Självmord, är det själviskt eller inte?..

    Är självmord själviskt?
    Jag blir ofta irriterad på människor som säger att det är själviskt med självmord, att alla mår vi dåligt någon gång, men man får väll ta tag i det osv..

    Dessa människor TROR jag inte har mått så pass dåligt någon gång, dom som får det att låta så lätt, att det bara är att ta tag i sina problem söka hjälp mm..

    Dessa människor vet troligen inte hur det är att må dåligt, och då menar jag inte i en dag, en vecka, eller en månad, utan att må psykiskt dåligt i år, att kämpa för att överhuvudtaget gå up är vardagen..
    Då är det inte lätt att söka hjälp, att ta till dom krafter som behövs för att få hjälp, när man inte ens har kraft ork eller lust att gå up, att gå på toa, att äta mm..

    Att då påstå att självmord är själviskt? nej det tycker jag inte...

    Det sägs att det är själviskt för att man lämnar sina nära och kära bakomsej, ja men mår man så pass dåligt så finns det inte så många nära och kära, om det ens finns, så man tror i alla fall att det inte finns någon att lämna bakom sej, och vem ska man tänka mest på? sej själv eller på alla andra?

    Själv tycker jag inte att självmord är själviskt, har själv varit där, mått så pass dåligt att tanken på självmord var en vardag, att vilja försvinna dö, åka bort, var det enda man önskade skulle hända, när man ber på kvällen om att man aldrig mer ska vakna up..

    Jag mådde dåligt då, men hittade min räddning, och mår nu bra, men om du träffade mej, skulle du aldrig ana att jag mådde dåligt då, inte glada trevliga lättsamma Linnea som aldrig tycktes ha några bekymer..

    Det är det som är skrämmande, dom människor som är gladast leer mest, är oftast dom människor som mår sämst, men ingen vet det, ingen ser det, ingen tycks vilja se det..

    Att då tycka det är själviskt att avsluta sitt liv, år av lidande, tycker jag är själviskt sagt att dom som säger att det är själviskt, för det är inte själviskt..

    Vad är mest själviskt, att leva för att andra människor inte ska behöva gå igenom en sörje stund, och samtidigt må så förbaskat dåligt själv att man inte vill något, att leva för att andra människor är själviska och inte vill släppa taget

    eller att ta självmord, och få frid, att låta andra människor sörja en stund?
  • Svar på tråden Självmord, är det själviskt eller inte?..
  • JJbebe
    Äldre 14 Nov 11:26
    #1

    Jag förstår vad du menar, verkligen för jag har också mått otroligt dåligt. Försökte för många år sedan ta mitt liv, men ändå så anser jag att det är själviskt, för oftast finns det någon slags hjälp att få. Visst, det är tufft och jobbigt, men sen blir det så mycket bättre. Jag ångrar inget idag som jag har gått igenom i livet, för det är det som har format mej till den jag är. Nu formas jag fortfarande, speciellt nu ska jag säga, eftersom att jag är gravid, och jag vill fortsätta att formas hela livet. Jag vet att jag kommer att ha stunder när jag mår piss ibland, men nu har jag helt andra verktyg, tack vare hjälpen jag fick när jag mådde dåligt. Detta är min åsikt. Ska väl tillägga att jag har en kusin som tog sitt liv när jag var yngre också och att jag då svor på att aldrig göra samma sak, men sen när jag mådde så dåligt så var det som bortblåst...

  • IsaW
    Äldre 14 Nov 11:41
    #2

    Om man har barn tycker jag självmord är själviskt. Men det är klart att olika människor kan ha väldigt olika lidande, och det är svårt att veta exakt hur det är för någon annan. Men personligen anser jag att det inte är en utväg när man har barn.

  • ahlcec
    Äldre 14 Nov 11:47
    #3

    Det ligger väl i självmordets natur att vara själviskt?
    Jag tycker däremot inte att man kan lasta människor för deras val, om de tar sitt liv. En så deprimerad människa kan ju liksom inte se någon annan än sig själv.

  • vackra­starfl­ow
    Äldre 14 Nov 11:49
    #4

    att låta andra människor sörja en stund???

    dessa människor kommer bära på sorgen hela livet. de kommer undra vad de kunde ha gjort annorlunda. de kommer undra hur de kunde låta någon må så dåligt utan att veta. de kommer att anklaga sig själva. de kommer att må fysiskt och psykiskt dåligt. de kommer att i hela sitt liv undra hur det hade varit om personen aldrig begått självmord, hur h*n hade sett ut, vad h*n hade jobbat med. barnbarn som aldrig kommit till liv.

    är det att låta andra människor sörja en stund?

    hur tror du det känns för personen som hittar den döda? de händelserna kommer att påverka mer än någon kan tro.

    jag satt i ett tåg när någon begick självmord genom att hoppa ut framför tåget. inte för att vara äcklig, men människans huvud fastnade i "kofångaren" och kroppen försvann åt ett annat håll. hur tror du lokföraren mår?

    ja, självmord är själviskt i den mån att man glömmer hur människorna i sin omgivning kommer att må.

  • blacka­ngel
    Äldre 14 Nov 12:01
    #5

    Ja, det var en bra fråga.. Har varit med om det själv ett par gånger nu att människor tagit livet av sig. Min bror och en nära vän. Min bror hade inga barn, så honom kan jag inte klandra, däremot min vän hade flera barn så det var väldigt jobbigt för hans barn. Fast jag kan nog inte klandra honom heller..

    Men på ett sätt kan jag tycka det egotrippat med självmord, men är man i ett sådant troligtvist dåligt psykiskt skick, så kan/försöker jag ändå förstå dom... Men många gånger så får människor inte heller den hjälp de borde få från psykvården, och då händer nog detta tyvärr i allt för mångas liv..

  • Ancha
    Äldre 14 Nov 12:27
    #7

    Ja det är själviskt!!!

  • sandra­1984
    Äldre 14 Nov 15:18
    #8

    Jag kan glömma och förlåta väldigt mycket.
    Jag tycker det mesta är okej.
    Men om någon står mig nära och begår självmord hade jag haft svårt att förlåta det.
    Jag själv har varit i botten..den som höll mig kvar var bara tanken på mina gråtandes syskon och föräldrar.

    Jag ser inget fel i att vara självisk i övrigt.

  • NinaMa­riaC
    Äldre 14 Nov 15:21
    #9

    Självmord är själviskt i vissa fall. Har hört om många som har gjort det bara för att. Tänk på familjen eller barnen som man har. Beror helt på situationen ifall det är själviskt eller inte.

  • Zaria
    Äldre 14 Nov 15:28
    #10

    Ja det är ENBART själviskt

  • blacka­ngel
    Äldre 14 Nov 15:28
    #11

    Fast förlåta måste man nog göra för att kunna gå vidare... Annars blir det outhärdligt. Jag har gråtit, varit arg, skrattat, ja allt.. Men förlåtit har jag gjort även om det är svårt.

Svar på tråden Självmord, är det själviskt eller inte?..