• H o p e

När fäster ägget?

Jag undrar om någon vet hur många dagar det tar för embryot/ägget att fästa i slemhinnan vid IVF? Vid vanlig befruktning tar det ju ca 7 dagar. Men vår IVF-läkare pratade om 6 dagar ändå. Men det kan väl inte stämma? Nu slipper ju ägget transporteras genom äggledaren och då borde det väl fästa tidigare, om det nu fäster ?

• Svar på tråden När fäster ägget?
  • Lycka1012

Jag gjorde ET idag och ställde då samma fråga till min läkare. Han sa att det tar ca tre dagar. Han sa också att ägget inte svävar omkring i livmodern (som jag trodde) utan suger sig till slemhinnan som en magnet och efter några dagar borrar in sig.

Många frågor finns det...

Lycka till!

• snozzie

hej hej ,jaha ,men du sol78 ..jag trodde åxå ägget svävade runt :) men då finns det juh mer chans att det blir en grav. då:)

• Lycka1012

Ja, jag känner mig jätteförvirrad! Fast egentligen kanske det inte spelar så stor roll ;)

• Teälskare

Dr Per på Curakliniken sa att ägget flyter omkring i livmoderslemmer och om det fäster så blir det på dag 5,5-6 ungefär!

• H o p e

Det är verkligen olika bud på det här med hur och när ägget fäster Fundersam

• snozzie

ja värkligen ,alla säger så olika , har hört att man sätter ägget på plats , att det inte svävar runt....usch så fövirrande.

• Dianthus

Enligt min fysiologibok börjar embryot fästa till slemhinnar ca 6-7 dagar efter befruktningen. Så om man får tillbaks det befruktade ägget efter två dagar borde fästningen börja ske 4-5 dagar senare. Men det är säkert individuellt. Embryot "känner av" slemhinnan och om den är bra (rätt progesteronhalt osv) så börjar det fästa in, annars prövar embryot en annan plats. Sedan tar det ca 1 vecka innan embryot har borrat in sig ordentligt i slemhinnan och är omgiven av moderna blodkärl. Men som sagt, detta är bara vad jag har läst...

• Joyce

kanske skillanden beror på om äggen är långtidsodlade eller inte? *spekulerar bara*

• H o p e

Det verkar då som att ägget fäster mellan dag 6-7 oavsett om det är en spontan graviditet eller med hjälp av IVF. Jag trodde nämligen att anledningen till att det tog nästan en vecka för ägget att fästa var att det skulle vandra från äggstocken och att det var det som tog tid. Men den teorin stämmer ju inte riktigt då

• Dianthus

Dag 6-7 har embryot utvecklats så mycket att det kan börja fästa. Det har ingenting att göra med om det vandrat eller ej

• H o p e

Ååhh va bra Dianthus, då förstår jag hur det fungerar. Man tackar och bockar för att du har gjort oss lite klokare

Svar på tråden När fäster ägget?