• Gizmoh

    Bra häst ras för barn?

    Skall vid senare tillfälle ha 2 Ponnyer,men är inte så insatt på vilka raser som är bäst vid barn eller om det funkar lika bra med korsningar?
    Har bara haft travare innan,men denna gången sedan skall det vara än mindre ponny samt en lite större men ej för stor men skall va viktbärande så vuxna skall kunna rida på den förutom den minsta ponnyn.
    Skulle va trevligt att få tips av er

  • Svar på tråden Bra häst ras för barn?
  • Alexandra82

    En connemaraponny kanske?
    Eller islandshäst som mammika sa, den kan ju hela familjen rida på och barnen kan växa med den.

  • hepe

    Jag skulle rekommedera welshponny. Finns både mindre(mountain) och större(cob, upp till D-ponny)Det beror ju naturligtvis den vuxnes vikt.

    welsh är förhållandevis lätthanterliga jämfört med många andra ponnier.
    Sen beror det ju också på vad i vilket syfte ni ska ha hästarna. Bara promenadridning eller ska barnen tävla och träna.

    Lycka till

  • FruMarie

    Hejsan!!

    En bra barnponny att ha som förstahäst kan jag rekomendera gotlandsruss.
    Dem är starka, tåliga och lugna, och skitroliga att rida. Skrattande
    En bra allroundhäst, som man kan rida även när man kommit upp i åren.
    Jag hade ett gotlandsruss när jag var 15 år, och det gick jättebra att rida.

    Sedan en lite större häst för vuxna är kallblod ett bra alternativ


    Fjording, ardenner och nordsvensk har ett bra temperament, dem är lugna, starka, viktbärande och tåliga.
    Har själv ägt kallblod som jag ridit mycket i skog och mark.

    Lycka till och hoppas du finner det du söker :)

  • Red Bunny

    Absolut welsh!

    Haft rasen i 18 år, såväl mountain-ponnier som "vanliga" welshar och cobtypade. Har en cobtyp nu, som ska bli min ridhäst, makens körhäst och barnets kompis.

    Jag är 162 cm och rider utan problem en cobtyp (min gamle var 132 cm och vi såg extremt proportionerliga ut och tränade på hög nivå i både dressyr och hoppning, samtidigt som han lärde barn att rida och gick som handikapphäst...).

    De är lätta att ha att göra med, oerhört intelligenta och tillgivna, har bekväma men också fina gångarter, har lätt för sig och lämpar sig för såväl hoppning och dressyr som körning.

    Mountain-ponnierna är ädla och lätta i typen, welsharna ett mellanting, cobtypen maffigare och så finns även cobben som kan växa över ponnymått och är en rejäl men rörlig typ som är utmärkt för vuxna. Vackra, sunda hästar med utstrålning och kvalitet!

    Man kan alltså ha welsh genom hela livet...

    Vill du veta mer om rasen eller få tips på bra uppfödare så lämna gärna ett meddelande i in gästbok.

    Lycka till!

  • Etnica

    Säger bara WELSH!!! Underbart temprament, rör sig bra o vackra att se på. Har bara positiva erfarenheter av denna ras i alla storlekar. Red själv en WM när jag var i 5-6 års åldern o hon var helt underbar. Min irländska d-ponny som alltid kommer vara min favorit bland alla hästar jag haft, hade mycket Cob i sig. God som guld på alla sätt men också en superbra tävlingsindivid som inte bangade för något. Inget hinder var för högt eller läskigt för honom. Welshar ger självförtroende!! Köp absolut inget russ eller någon fjording som första häst, det är att be om problem. Envisa o starka som få. Innan jag får en massa arga påhopp från folk som gillar dessa raser så ska jag säga att visst finns det undantag.

  • hepe

    Etnica,
    Håller med dig. Jag har haft både russ, welsh och fjording.
    Inget fel på russ och fjording men russen är fruktansvärt envisa. Och fjordingarna är väldigt starka.

  • Zaria

    Tycker inte du skall kolla så mycket på ras, utan på ålder och temperament. Är det barn som skall rida hästen främst kanske en lite äldre "färdiglärd" häst är att föredra som varit med en del.

    Snöa inte in på ras för mycket utan se hästen för vad just DEN är.

    Lycka till.

Svar på tråden Bra häst ras för barn?