• lövet2

    Någon som spelat Trissa?

    Det är ett kortspel för tre personer. I varje omgång ska en spelare ta 8 stick, en ska ta 5 stick och en ska ta 3 stick.
    Det jag inte minns är dels om man spelar med trumf och dels hur man väljer trumfen i så fall! Har inte spelat det på 10 år ....Fundersam

  • Svar på tråden Någon som spelat Trissa?
  • Tettan

    Åh, vad nostalgisk jag blev nu... Det spelet spelade vi varje rast på gymnasiet. En av killarna som alltid var med hade en kommentar på studentkvällen som jag aldrig glömmer "- Aldrig mer Trissa" med eftertryck. (han hade tröttnat...)

    Men tyvärr Lövet2, jag kommer inte ihåg hur man väljer trumf. Däremot fick man väl säga hur många stick man trodde man skulle ta, men det fick inte gå jämt ut mellan spelarna, eller?

  • lövet2
    Tettan skrev 2006-12-30 21:22:18 följande:
    Men tyvärr Lövet2, jag kommer inte ihåg hur man väljer trumf. Däremot fick man väl säga hur många stick man trodde man skulle ta, men det fick inte gå jämt ut mellan spelarna, eller?
    Tyvärr, när man säger sticken i förväg är Plump eller ett annat spel som jag inte minns namnet på. I Trissa är sticken spikade. Den som tar fler stick får i nästa omgång stjäla kort från den som tagit för lite ...
  • Tettan

    Ja visst ja, så var det ju. Blandade ihop det lite där. Men jag minns iaf inte hur man bestämde trumfen.

  • Hdpetersson

    Den som ger ska ta tre stick. Personen efter ska ta åtta stick Och den tredje personen ska ta fem stick.

    Alla korten delas ut och den som ska ta åtta stick får de sista fyra korten.

    Sedan väljer den personen trumf. Eventuella straffar läggs ner på bordet skickas till de som tar emot straffarna. En straff betyder att ett kort skickas till den person som inte lyckats ta sina spel och den personen behöver skicka tillbaka det högsta kortet i den färgen.

    Efter det så kan personen som ska åtta spel saka bort fyra kort. Hen kan sedan börja spela sitt första kort.

    Alla spelare måste följa färg och har man inte färgen som spelas så får man välja mellan att lägga ett trumfkort eller ett annat kort.

    När ett trumfkort har spelat för första gången så kan trumfkort också leda men dock inte innan dess.

    Ifall man lyckas ta mer än de sticken man behöver göra så blir det sedan straffar på de personer som inte lyckats ta sina stick.

    Jag är i från Kungsbacka.

Svar på tråden Någon som spelat Trissa?