Inlägg från: lullans |Visa alla inlägg
  • lullans

    Blivande sjuksköterskor babblar vidare

    Hittade till nya tråden! Sitter med vetmet tenta framför mig 11/1 sedan börjar T6! Ska bli jättaskönt men samtidigt lite skrämmande..

    Gott Nytt år på er alla gamla och nya!

  • lullans
    systernegativ skrev 2006-12-31 20:05:35 följande:
    Jag klarade förresten omtentan i läkemedelsräkningen!!
    Grattis! Vad skönt att det gick bra!
  • lullans
    Finlandssvensk skrev 2007-01-02 09:24:55 följande:
    Åsa med Matilda och TheaGrattis!!Tänk om man vore färdig med den...bävar...Nån annan nybliven "slippa c-uppsats" som vill ge lite tips vad man ska skriva om? Har nämligen ingen aning...hur skriver ni i andra delar av landet?Här i Lule skriver vi 2 och 2...Nä, opponens är inte roligt!!Precis som att man är bättre än kurskamraten och kan ge tips och råd...*usch*
    Jag ska åxå börja skriva c-uppsats nu i januari. Vi skriver 2 i grupp om 2-3. Vi har nog bestämt att skriva om vård vid livets slutskede.. Det finns mycket intressant där inom har vi konstaterat. Men man kan ju skriva om precis vad som helst och det finns ju många intressanta områden.

    Det som jag oroar mig för är att inte orka då vi i Kalmar egentligen läser i ett magisterprogram och om man vill ha sin kandidatexamen så ligger den i T7. Det innebär att vi som ska skriva c-uppsats nu får läsa 30 poäng i T6. 

     
  • lullans

    Finns det någon som kan hjälpa mig?

    I systematisk litteraturstudie finns ett begrepp- limit. Vad är detta?  Jag blir snart galen... Här sitter man med all kurslitteratur och internet men lyckas inte hitta ngt om detta..

  • lullans

    Minimum: Tack snälla! Ibland är det inte så svårt som man tror... Ja maila mig gärna, jag lägger adressen i din inbox!! Tack!

  • lullans
    Amanda75 skrev 2007-01-04 23:40:06 följande:
    En allmän fråga bara: Har man tenta såhär tidigt på en termin eller är det omtentor ni ska göra?
    Höstterminen har ju inte slutat ännu så det är sista tentan på terminen, igen omtenta.. 

    Vårterminen börjar hos oss 15/1!
  • lullans

    Nivde: De var väll jättebra! Teamarbete är ju de vi ska syssla med i framtiden

    Hur känner du dig inför starten?

  • lullans

    Kristin85: Hej och välkommen! Sitter här och kikar ist för att plugga! Hur känns det att börja plugga igen?

  • lullans

    Inför min sista termin ska vi ha praktik 5v kommun, 5v psykiatri och 5 v hälsomottagning. Är lite nervös inför psykiatriplaceringen.. Tycker att ämnet är intressant men har väldigt lite klinisk erfarenhet.

    Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

  • lullans

    Nivde: Tack! hoppas att det blir en bra uppsats..

    Hoppas att du får en bra basgrupp att arbeta i, det betyder så mycket. Lycka till med din nystart!!

  • lullans
    nyfiknaflickan skrev 2007-01-05 08:57:18 följande:
    - HOKLAND, BJÖRN:KLINISK KEMI OCH FYSIOLOG -LARSSON, M:GERIATRISKA SJUKDOMAR -ERICSON, E:MEDICINSKA SJUKDOMAR -LØKENSGARD, INGEBJØ:PSYKIATRISK VÅRD OCH ....-JÄRHULT JOHANNES:KIRURGIBOKEN ni som använt dessa böcker, vad tycker ni om dom? hade hoppats på att någon kanske inte är så användbar så man slapp beställa den. Böckerna går på 2000:-,,,*suck*va det förresten någon som ahde nåt att säga om kursen human biomedicin 11-20 p?(sjukdomarna)
    Vi har inte haft ngn av dessa böcker men jag köpte till kirurgiboken då jag tyckte att den vi hade var allt för klen. Kan rekommendera kirurgiboken(den nya upplagan,2006)! Tycker att den är helt suverrän!
  • lullans
    nyfiknaflickan skrev 2007-01-05 11:56:50 följande:
    Så nu är böckerna beställda. Tycker ändå det är väldigt kul att äga böckerna själv och inte bara ha en massa lånade ex oxh kopierade sidor. Den bästa bok vi haft hittills var i den förra anatomikursen, "människokroppen",,,en riktigt bra bok. Synd bara att det är så nedrans dyrt. Precis beställt böcker för 800:- till den kurs vi har nu och beställde för 1600:- nu till nästa...
    Jag håller med dig! Att äga böckerna själv känns lugnare och kanske att man kollar i dom framöver när man är färdig?

    Jag försvarar mig med att jag samlar till ett eget bibliotek när andra tycker jag är galen som köper böcker!!
  • lullans

    Kristin85: Man får vara lite rostig i början Vad gör en omtenta? Det är en krävande kurs som skall pluggas in på kort tid..Tappa inte glöden nu utan kämpa på och lycka till med omtentan!

    Nyfiknaflickan: Kom på att jag inte hade beställt böcker till nästa termin.. Blev dyrt här med nästan 2000:-   Ja ja.. det är ju min sista på ssk prog.

    Nähä nu var det dax att sätta sig vid böckerna och plugga en stund. Tenta på torsdag, jobba fredag & lördag natt, två barn hemma som är jullediga.. till råga på allt så träter de som galningar just i dag!!

    Ha en bra helg alla!

  • lullans
    Nivde: Sitter på jobbet, ska just sätta mig och plugga.. Men det är trevligare att kika in här!! Så det går väll så där med pluggandet   Men hur orkar du? När får du sova? Var rädd om dig och lycka till!! //Linda
  • lullans

    God morgon!

    Nivde: nä jag har inte sökt dispans. Jag jobbar som uska på förlossningen/BB. Har inte tänkt att söka dispans heller, tror inte att jag kan gå in som uska då? Ska hålla mig tills jag e klar

    Här har vi bara Bm på BB vilket gör att jag inte får vara kvar när jag e färdig ssk.. Men det blir samma klinik så det blir bra! Jag kommer ju tillbaka som Bm

  • lullans

    nivde: på gyn avd med jourmott allternerat med dagmott avd. Det kommer att bli jätteintressant och lärorikt

    Är förväntansfull inför examen.. Bara 20 v kvar!

  • lullans
    Lusan1: Hoppas att det ordnar sig och att du får din broch på examensdagen!!  Vore helt bedrövligt annars Grattis till examen får man ju säga med
  • lullans
    Nivde: Nä jag är hemma i dag men sängvännen snarkar och jag är pigg som en mört=-) Borde gå och lägga mig och i alla fall försöka sova... Blev sugen på glass så det blir nog det innan sovdags. Hur går det med pluggandet då?
Svar på tråden Blivande sjuksköterskor babblar vidare