• bäbistokig

    Ritplatta i photoshop??

    Nån som använder det å kan tipsa lite på vad man kan göra å va den e bra till å så??


    ~Stolt Mamma till Leah 20/8-06~
  • Svar på tråden Ritplatta i photoshop??
  • educated ninja

    jag längtar helt sjukt mycket efter en ritplatta!
    Det blir liksom enklare att teckna bilder som man vill färglägga. Alltså så att man slipper scanna in, man slipper rensa upp bilden ochn göra allt svart vitt för att det ska bli lättare att färglägga.
    Och man kan använda sin egen handstil om man vill göra personliga bilder osv osv osv osv

    Bara bra saker med ritplattor ^^

    VILL HA!

  • skorpionen80

    Jag har en Wacom Intuos 3 i A5, en rätt lagom storlek. Det jag använder den till är främst Photoshop (går även att använda iställer för mus, såklart). Det blir mycket lättare att markera, färglägga, rita osv än med en mus. Mycket bättre precision.Jag sitter gärna med brädan i knät, och så har jag kopplat en rad kortkommandom till både den och pennan, så jag behöver inte använda mus och tangentbord. Detta ger en avslappnad arbetsställning.

    Vissa som har problem med musarm använder ritbräda istället.

    Tyvärr är ju Wacom dyra, men de är värda sitt pris! Hade en Trust innan, och herregud vilken skillnad! Det är även stor skillnad mellan Intuos och tex Graphire..

  • SkåneP

    Hur funkar de? Jag menar kan man ha en pappers-skiss ovanpå plattan som man "fyller i" och ritar av eller måste pennan ha direktkontakt med plattan?

  • bäbistokig

    Jag har faktiskt inte testat det, men jag tror att man kan ta bort plastplattan över å lägga en bild under.

     men jee va svårt det e...små rörelser på plattan blir ju större på skärmen..
    jaja blir la bättre med tiden..


    ~Stolt Mamma till Leah 20/8-06~
  • SkåneP

    Har du skaffat en alltså? Vilken?

    Funderat länge på att skaffa en, men det har bara inte blivit av.

  • Emmixen

    Jag fick en wacom i julklapp, jättehäftigt! Bra är den ju.. Om man trycker hårdare blir det tjockare linjer.. Fint!

    Man behöver inte ha pennan i direktkontakt med plattan.


  • bäbistokig

    Jag fick oxå min i julklapp...HAr inte hunnit testa så mkt då jag har en liten plutt som gärna vill ha uppmärksamhet oxå. En Wacom e det jag har...Tyckte det verkade skoj med en sådan.

    Emmixen: I vilket program kör du med den..PS?? Blir det tjockare där?? Har jag ej testat..


    ~Stolt Mamma till Leah 20/8-06~
  • skorpionen80

    Ja, absolut, det går att ha papper på den.
    Det ang tjockare liner går att ställa in. Själv har jag ställt in tryckkänsliheten på opacitet, dvs om du inte trycker så blir det ett svagt streck, och ju mer du trycker desto mer färg blir det. Det går att ställa in i massor. Tex kan du få penseln att rotera när du vrider på pennan, få färgen att skifta beroende på hur mycket du trycker osv. Detta har jag testat i Photoshop, med de flesta seriösare program bode ju ha stöd för ritbord.

Svar på tråden Ritplatta i photoshop??