• m80
    Äldre 3 Jan 21:22
    20467 visningar
    16 svar
    16
    20467

    Kostnad för att bygga stall??

    Vad kostar det att bygga ett stall om man ska ljuta grund, dra el och vatten och ha ett stall på 6 boxar ca? Någon som vet? Ett basic- stall alltså, intet lyxigt eller så! =9 Någon som vet?

  • Svar på tråden Kostnad för att bygga stall??
  • FruMar­ie
    Äldre 3 Jan 21:53
    #1

    Beror på vad du sak bygga med?
    men allt från 150.000-600.000


    Marie - 17 års erfarenhet av hästar
  • m80
    Äldre 3 Jan 21:54
    #2

    Och vad är billigast att bygga med?

  • FruMar­ie
    Äldre 3 Jan 22:03
    #3

    Jag har hört att betong/tegel/leca är bäst att bygga med, då detta är bättre än trä.
    Har kollat runt lite på Bukefalos och där har det kostat ca 300.000 för dem flesta att bygga upp sitt stall...

    Trä brinner, jättebra - tegel/leca/betong brinner inte alls.

    Trä blir uppätet - tegel/leca/betong blir (oftast) inte uppätet.

    Trä måste man mååååla - tegel/leca/betong måste man inte måla, så ofta i alla fall.

    Trä går att sparka sönder - tegel/leca/betong går (oftast) inte att sparka sönder.


    Marie - 17 års erfarenhet av hästar
  • Skärgå­rdsfru
    Äldre 3 Jan 22:25
    #4

    Jag tror inte att du får ett speciellt bra och tåligt stall om du satsar på bara 150.000 spänn. Priset ligger nog ganska mycket högre än så.

    Vi byggde stall förra året och det kostade ca 200.000 i material och då hade vi ändå mycket grundsaker redan då det var vår ladugård som skulle byggas om till stall istället. Så att bygga helt från grunden blir mycket dyrare.


    Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Äldre 3 Jan 22:27
    #5

    vi byggde vårat stall själva,kosta runt 100.000 med lecastenar.o vind för höt o liten sadelkammare.. 4boxar

  • Äldre 3 Jan 22:30
    #6

    Bygg inte billigt, bygg funktionellt! Det som du sparar in på byggkostnader kommer du få äta upp mångfallt i drift och underhåll. Ta kontakt med ett hushållningssällskap i ditt län för att få råd, det är dina hästar värda. Tänk på att tex otillräcklig ventilation kan ge dina hästar luftvägsproblem.

  • torned­arling
    Äldre 3 Jan 22:32
    #7

    men finns det inte nu mera detta som kallas flyttbara stall

    gooogla lite så får du fram lite priser

  • veroni­caerma­nbriks
    Äldre 3 Jan 23:11
    #8
    FruMarie skrev 2007-01-03 22:03:44 följande:
    Jag har hört att betong/tegel/leca är bäst att bygga med, då detta är bättre än trä.Har kollat runt lite på Bukefalos och där har det kostat ca 300.000 för dem flesta att bygga upp sitt stall...Trä brinner, jättebra - tegel/leca/betong brinner inte alls.Trä blir uppätet - tegel/leca/betong blir (oftast) inte uppätet.Trä måste man mååååla - tegel/leca/betong måste man inte måla, så ofta i alla fall.Trä går att sparka sönder - tegel/leca/betong går (oftast) inte att sparka sönder. Marie - 17 års erfarenhet av hästar
    leca går att sparka loss från väggarna. Vi hade just det i våra ytterväggar och när mitt ena sto stod och bankade rubbade hon ytterväggen!
    Bättre med en dålig sanning än en bra lögn.
  • enyasm­atte
    Äldre 4 Jan 00:19
    #9

    finns färdiga byggsatser, det avnäda vi som inte är speciellt tekniska men nog tar det mycket kraft och tid att bygga...kostade runt 100.000 och då gjorde vi två boxar men går att bygga om till tre.


    *vad gjorde livet innan Wille?* www.willessida.se
  • m80
    Äldre 4 Jan 08:39
    #10

    Men ni som byggt stall, har ni räknat med grunden då i dessa priser som ni skriver? För den är ju dyr...

  • Skärgå­rdsfru
    Äldre 4 Jan 08:43
    #11

    Om du läste mitt inlägg så ser du att vi byggde om en ladugård till stall. Så grunden fanns ju redan där.


    Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Äldre 4 Jan 08:48
    #12

    Byggstenar och bruk är billigt i Polen o Lettland, kan vara värt att titta på priser där. Brukar ligga på 1/3 av priset här, samma sten o bruk

  • bipsie­bop
    Äldre 4 Jan 11:08
    #13

    Mamma byggde stall 2005, tre boxar ( 2 st 3x3 en 3x4 ) plus liten foderkammare/sadelkammare, uppbindningsplats. Gjorde da allt jobb själv, mestadels eget virke, brorsan grävde för grunden, köpte betongen, plåtar odyl, elekrtiker för elinstallation och fläkt/ventilationssystem osv = landade på strax under 90 000 kr.

  • bipsie­bop
    Äldre 4 Jan 11:11
    #14

    Skas tillägga att det inte är ngt vatten indraget i det stallet - tar vatten från stallet bredvid med hink alt slang

  • A10 Thunde­rbolt
    Äldre 18 Jan 07:54
    #15

    Räkna på ca 8400 kr/m2 för ett klassiskt 1900 tals stall. Ett mindre stall du pratar om på max 700 kvm borde gå lös på 5.88 miljoner. Ett normalstort 7-8 miljoner. Detta är uppgifter enl försäkringsbolag. Väljer du istället ett en superbillig nybyggnation i enkel isolerad plåt kan man få för ca 2850 kr / m2. Då blir siffran endast 2 miljoner.

  • A10 Thunde­rbolt
    Äldre 18 Jan 08:00
    #16

    Som du kanske förstår så ä det många farbrors systers änkling som byggt färdiga stall med gjuten platta taktostolar el och vatten för pensionsöverskottet.

    Tyvärr är ett " riktigt stall" extrem dyrt att uppföra enl tidigare försäkringsärenden och det hopplöst svårtatr bygga nått billigt själv om det inte ska vara stampat jordgolv med träram och papperstak ut el o vatten

Svar på tråden Kostnad för att bygga stall??