• Jessic­a23
    Äldre 6 Jan 08:23
    18370 visningar
    18 svar
    18
    18370

    HJÄLP!!Vilka aktiviteter kan jag genomföra på en småbarnsavdelning i förskollan??

    Har börjat jobba på en avdelning där barnen är 1-3 år gammla. Är egentligen utbildad lärare och har inte varit på förskolan innan!

    Snälla vilka aktiviteter kan jag planera för gruppen? Vill inte bara att de andra ska göra det utan jag vill ju också! Är oturligt nog den enda anställda förskolläraren de andra är barnskötare så de förväntar sig en massa av mig har jag förstått:(

    HJÄLP både förskollärare/barnskötare/föräldrar osv.........

    Jag vill så gärna vara duktig OCH bli omtykt!

  • Svar på tråden HJÄLP!!Vilka aktiviteter kan jag genomföra på en småbarnsavdelning i förskollan??
  • Kerplu­nk
    Äldre 6 Jan 08:30
    #1

    Det beror ju helt vilken nivå det ska ligga på.
    Finns ju massor man kan göra!

    * Bakning
    * Planera och genomföra en ordentlig samling
    * Någon lek
    * Utflykt. (tex till en lekpark längre bort, till någon djurpark, museum, m.m.)
    * Gymnastik
    * Musikstund med instrument
    * Temaavslutningsfest(arbetar ni med något tema så är det ju jätteroligt att avsluta med en rolig fest!)
    *Vattenlek
    *Fingerfärg
    *Skogsutflykt
    *Äta mellis ute(detta kan vara väldigt spännande om dom inte är vana vid att göra det annars...)

    Ja, detta var bara lite av vad vi gör på mitt jobb. Ska försöka spåna lite mera.


    Nåt som inte var IKEA, nåt som inte hade lösningen i kanten.
  • clinan
    Äldre 6 Jan 09:17
    #2

    finns många bra sidor som man kan titta på. Jag brukar titta på www.ingelaslekstuga.se och får där en hel del bra tips.

    Lycka till!

  • Jessic­a23
    Äldre 6 Jan 09:45
    #3

    Tack för tipsen!

    Eftersom jag är nybörjare vill jag gärna ha väldigt TYDLIGA tips så jag vet exat vad jag ska göra! Samlingar till exempel! Vad ska jag göra då?

  • Kerplu­nk
    Äldre 6 Jan 09:56
    #4

    Jag vet inte hur det funkar på er förskola med samlingar. Brukar ni ha det varje dag? Beror ju helt på hur erat vanliga upplägg är!


    Nåt som inte var IKEA, nåt som inte hade lösningen i kanten.
  • Jessic­a23
    Äldre 6 Jan 10:00
    #5

    Har förstått att samlingar är varje dag innan man går ut!

    Känner mig så dum ju när alla andra är så duktiga o jag sitter som ett frågetecken o inte vet vad jag ska göra:(

  • Kerplu­nk
    Äldre 6 Jan 10:07
    #6

    Du kommer snart in i det!
    Man märker fort att allt behöver inte vara så välplanerat och extremt. Små spontana inhopp funkar bra!

    Leker ni ofta vuxenledda lekar? Annars kan det vara ett bra tips. Du kanske bestämmer att en dag stannar du inne med tex dom lite äldre barnen och istället för att gå ut så leker ni olika lekar. tex hunden och benet, björnen sover osv.. vad som nu passar just din barngrupp.

    Har ni musik och rörelse på schemat? Om inte så är det något du kan införa! SÅ roligt och uppskattat av både barn och vuxna!

    På min förskola jobbar vi mycket med gruppindleningar. Dvs ALLA måste inte gå till parken. Utan tex halva gruppen gör det. Och resten delar man på och ena gruppen har kanske rörelse medans den andra sitter i pysselrummet.


    Nåt som inte var IKEA, nåt som inte hade lösningen i kanten.
  • Jessic­a23
    Äldre 6 Jan 10:12
    #7

    Musik o rörelse låter kul! Har du några tips? Barn tycker ju om att röra på sig men sjunga gör jag extremt dåligt!

    Har jobbat sen 20 dec nu och det har ju inte varit som det brukar då det varit så få barn. Men rörelse intresserar mig!

    Tack snälla goa du för alla tips!Skrattande

  • Kerplu­nk
    Äldre 6 Jan 10:25
    #8

    Jag sjunger inte heller nåt vidare. Speciellt barnsånger har en tendens att låta väääldigt illa.
    Men man får glatt tralla på ändå!

    Rörelse kan ju vara så mycket! Vi delar in barnen efter ålder (på ett ungefär) och så har de varsin "rörelsedag" Då håller man på så länge som är lämpligt för just den gruppen.
    Jag brukar ha med dom lite yngre (2-3 år) och då kan man inte hålla på lika länge. Medans de äldre(4-6 år) kan hålla på uppåt en timma!
    Som tur är har vi ett stort lekrum som är bra att ha rörelse i!
     
    Detta gör vi: (inte allt under ett rörelsetillfälle...)
    * Olika lekar
    * Rörelse-skivor. Vi har en underbar skiva som alla barnen älskar. Där är det glad musik och en liten bok till så man lär sig rörelserna. Den är även väldigt bra upplagd. Börjar lugnt och sen ökar, för att sen sakta ner igen och avsluta med en lugn och mysig låt där barnen ligegr helt avslappnade på golvet. Svettigt även för fröknar!!!
    Finns även olika band och skivor där en röst talar om vad barnen ska göra.
    * Hinderbanor
    * Ta fram tex rockringar eller hopprep och gör något utifrån det.
    * Dans - otroligt roligt. bara att improvisera
    * Följa John - där alla får turas om att vara john
    * Bollar - funkar ju bra i alla åldrar. Rulla, studsa, kasta osv..
    * Avslutar nästan alltid med att låta barnen leka fritt med några gymnastikredskap. tex rockringar, studsmatta, tunnel, bollar osv.

    Våra barn har med sig gympakläder som ligger på hyllan och som de tar fram vi rörelsetillfället. Detta har de själv kommit på. Det känns nog lite mer "på riktigt" om man får byta om!

    Till musiken har vi en musikkorg med massa instrument.
    Man kan prata om alla instrument och barnen lär sig fort vad dom heter!
    Tillsammans kan man lyssna på alla ljud!
    Sedan får barnen välja varsitt instrument. Och sen är det bara att sjunga och spela på!!
    Att bara få sitta med ett instrument i handen och upptäcka ljuden kan vara nog spänannde för en liten!
    För äldre barn går det ju att göra andra saker också.

    Hoppas jag är till någon hjälp!
    Det är bara att fråga på om du undrar nåt!


    Nåt som inte var IKEA, nåt som inte hade lösningen i kanten.
  • Kerplu­nk
    Äldre 6 Jan 10:26
    #9

    Antar att det blir lättare för dig när rutinerna kommer igång som vanligt igen.
    Men du vet kanske redan nu hur en vecka ser ut på ett ungefär?


    Nåt som inte var IKEA, nåt som inte hade lösningen i kanten.
  • GULDHJ­ÄRTA
    Äldre 6 Jan 11:15
    #10

    Hoppar in i denna tråd, då jag förstår ts,, jag har ett liknade problem, jag är förskollärare, jobbar just nu på en förskola i åldern 3-5 år.

    1/2 ska jag börja på nytt jobb, på en förskola att arbeta 4 dagar i veckan i ateljen, med skapande verksamhet, en dag i veckan ska jag vara på avdelning, på fredagar ska jag hålla i sången.
    Jätteroligt och fritt jobb, men vad gör man med 1-2 åringar i skapande verksamhet? så att dem tycker det är roligt? usch har sån prestationsångest, är inte orolig över 3-5 åringarna som man kommunicera med på annat sätt.

    Förlåt ts, att lånar din tråd, hoppas jag kan ge dig lite tips också, men jag förstår verkligen hur du känner, det enda jag kommer på är sång och ramsor, vattenlek, fingerfärg.
    Det viktigaste för barn i den åldern är ju, trygghet, rutiner, att någon uppmärksammar deras behov.

    Har någon lite tips? både till ts och till mig?

  • Granba­rr
    Äldre 6 Jan 11:22
    #11

    På samlingarna kan du börja med att säga hej till alla barnen, sjunga namnsång så alla blir sedda.
    Vi har en ramsa som vi kör till det aktuella temat varje dag. Några sånger sjunger vi också.
    Vi är en nystartad avdelning så vi har väldigt knapert med matrial.
    Handdockor kan vara kul att använda i samlingen.
    Tänk på att dessa små barn har svårt att sitta still en längre stund så gör inte samlingarna för utdragna.

    Efter samlingen har vi fruktstund innan vi gör det aktuella pysslet till temat.

  • Jessic­a23
    Äldre 6 Jan 12:06
    #12

    Detta låter bra med lite lite tipsSkrattande
    Vet inte riktigt hur veckan kommer se ut för ingen har berättat det för migFundersam
    Får väll öva in lite ramsor o sånger som jag kan lära barnen sen är ju de somsagt endast 1-3 år så för svåra grejer kan man ju inte göra.
    Inte lätt och komma som nybakad lärare med huvudet fullt av ideer som din barngrupp tyvärr är för små förGråter

  • Kerplu­nk
    Äldre 6 Jan 12:12
    #13

    Konstigt att du inte har fått något sånt berättat för dig!
    Det är inte lätt att veta, även om man jobbat på förskola förut så funkar ju inga likadant!


    Nåt som inte var IKEA, nåt som inte hade lösningen i kanten.
  • kvinte­ttmamm­an
    Äldre 6 Jan 19:58
    #14

    Jag är oxå förskollärare, och en sak som brukar vara väldigt uppskattad på samlingar med småbarn är att ha en påse (låda, väska...) med olika djur. Man tar fram ett djur i taget - kanske först bara viftar med ekorrens svans när man drar upp den ur påsen. "Nejmen, vem är det som kommer och hälsar på oss nu? Vems svans är det här?" Dra fram ekorren. "Oj det var ekorren! Kan ni ngn sång om ekorren? Vi kan sjunga Ekorrn satt i granen" och så gör ni det och du skuttar med ekorren och rör dess svans och ben när ni sjunger om dem. Gör på samma sätt med en spindel till Imse vimse spindel (bra sång, för barnen brukar älska rörelserna till), ett lamm för Bä bä vita lamm, en Bamse-docka till Bamse-sången osv. I min barngrupp är grodan Karl-Oskar högt älskad!

    Det kanke är mest du som får sjunga, jag jobbar med 1-2-åringar och de sjunger inte alltid själva men gillar när man sjunger för dem och gör oftast rörelserna till. Ju fler ggr de hört en sång desto bättre går det, de ledsnar inte utan igenkännandet betyder mkt.

    Lycka till, och ge dig själv lite tid att prova olika saker. Det är inte lätt att komma ny!

  • Äldre 7 Dec 22:23
    #15

    en planering fem åring

  • Äldre 7 Dec 22:31
    #16

    Jag vill hjälpa mig hur planerar en aktivitet

    backning

  • Äldre 7 Dec 23:02
    #17

    Jag är ny börjare kan du hjälpa mig en finplanering på förskola

  • Äldre 7 Dec 23:05
    #18

    Har du tips om finansiering på förskola

Svar på tråden HJÄLP!!Vilka aktiviteter kan jag genomföra på en småbarnsavdelning i förskollan??