• Natalejjis

    Vi COOLA som stickar bort tiden! ;)

    Så då var det dax!

    Det som alla har väntat på!

    Nu finns den här!

    Tråden som är svaret för alla uttråkade hemmavarande män och kvinnor!

    Tråden som riktar sig just till dig!

    Dig som vill komma igång med stickningen! Dig som vill få peppning och förståelse i din hemmasyssla!

    Du kanske inte kan något. Du kanske är expert. Du kanske är svaret på alla sticksugnas böner.

    Välkommen! ;)
    ♥~Nat ~♥~~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-14 21:02:48:
    Länkar:

    www.garnstudio.com
    biphome.spray.se/maria.vabulis/Stickning/
    www.kanalen.org/stickning/blandat/gratismonster.php
    www.parlplatsen.se
    www.bjornerback.com/malin/stickning/
    www.sysidan.se/links/list.htm
    www.deisydesign.nu
    www.handarbeta.se
    www.alltomhandarbete.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-17 18:49:22:
    www.knitty.com/ISSUEwinter06/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-18 21:32:19:
    www.stickamera.se/index.php
  • Svar på tråden Vi COOLA som stickar bort tiden! ;)
  • NoE

    Enkel mössa :
    Garn: Något lite tjockare, typ raggi från järbo.
    Stickor: 3, 4, 5 ja ta vad du har

    Lägg upp typ 70 maskor.
    Sticka sex varv räta maskor.
    Sticka slätstickning (ett varv rät, ett varv avig) tills mössan är typ 16 cm.
    *Börja då att sticka rät varvet två maskor i taget. Allstå så minskas maskorna till hälften.
    Sticka avigvarvet som vanligt.*
    Gör det som står mellan *erna tills du bara har typ tre maskor kvar. Då klipper du garnet och trär den genom maskorna. Om man vill ha en liten "fjong" på mössan kan man stanna vid tio maskor kvar och sticka ett par varv till.
    Sedan är det bara att sy ihop mössan.

    Storlek kan jag inte sia om, för det beror på stickor, garn, hur hårt du stickar mm. Men när jag stickar har jag en liten bok att anteckna i. Där skriver jag upp alla små ändringar jag gör från orginalmönstret, så om det blir en ovanligt lyckad mössa så kan jag göra en likadan.

    Mönstret kan också stickas i resår. Då lägger man till tio maskor från början och stickar två aviga två räta hela tiden...

    Good luck / Karin

  • Vintervit

    Hej!
    Jag har inte skrivit innan, men har en fråga.
    Jag har köpt ett härligt ullgarn i NZ och vill sticka en tröja till kommande bebis. Kan se hur tröjan ska se ut framför mig:

    väldigt enkel, kanske rätstickning, ingen resår i midja eller hals utan sådär så att det "rullar" sig. Eventuellt knappar framtill som en kofta eller knappar längs med ena axeln.

    Någon som har ett liknande mönster att dela med sig av eller som kan länka till något sådant...?

  • pagaki

    Vintervit: sådan skulle jag också vilja göra när jag är klar med att "lära" mig.

    Är det ingen som har något enkelt mönster för en tröja som Vintervit beskriver?

  • majzzan

    Så upptäcker man att man har handlat för lite garn.... så tröjan blir inte klar inom snar framtid... eller jo jag ska nog iväg imorn å köpa mer..... blir en rätstickad enkel tröja bara huvudsaken är att den värmer mig.... blid inlägges när den  är klar

  • Natalejjis

    NoE> Tackar så mycket! :) Började faktiskt sticka den lite större mössan som är till min son som är 3 snart och det blir faktiskt riktigt fint. Kommer att använda mig av tekniken med att trä två över räta när jag skall sticka in den!

    Lovar att fota och lägga in den i mina bilder sedan. Det roliga blir att jag kommer att göra en nästan likadan till bebisen sedan. (fast tjejjig och så) Med samma garn fast annan färg och sedan ett tunt tunt silvergarn ihop med den aquablå färgen. Blir jättfint! (hoppas jag iaf!)

    La föresten 80 maskor (garnet är inte fluffigt utan ganska tunt).

    Hur går det för er andra?

    Vintervit> Åh, det blir nog jättesött. Blir nästa projekt efter mössorna! ;) Hoppas du hittar ett bra mönster!

    KRAM  


    ♥~Nat ~♥~~
  • secordo

    Vildamamma, tack för ditt svar.

    Jag har beställt garnet UP21 från www.handarbeta.se och stickor nr 15 vilket enligt henne som jag pratade med var väldigt stora stickor att börja med men jag ville ha exakt den sjalen som var på bilden.

    Hon var så snäll så hon skickar med ett halvt nystan gratis så jag får prova sticka lite innan jag sätter igång på riktigt.

    Får se om jag vågar lägga ut en bild här när sjalen är klar :)

    Köpte foldern "lär dig sticka från grunden" eller vad den nu heter så nu ska jag väl äntligen lära mig hoppas jag (behöver pepping!!)

    Kram, Sea

    (www.sjukabarn.se för oss som har sjuka barn)

  • karin november
    Vintervit och Pagaki,
    jag har ett enkelt mönster till babytröja. Det är 1 cm resår men det kan man lika gärna hoppa över. Hojta om ni är intresserade!

    Emma 2006-11-20
  • karin november
    karin123,
    vilka fina saker du har gjort! Den stickade tröjan är underbar!
    Är boken som du syr ifrån bra?
    Emma 2006-11-20
  • Natalejjis

    karin november> Åhh! Kan du inte visa mig?? Jag vill gärna se! Har ju börjat sticka som bara den nu! ;) Snart är jag ju där! ^haha^


    ♥~Nat ~♥~~
Svar på tråden Vi COOLA som stickar bort tiden! ;)