Inlägg från: Tjollabolla |Visa alla inlägg
  • Tjollabolla

    Förskolepersonal som bantar

    Varför skulle man inte få det för att man jobbar på förskola? Vi har ju oxå ett eget liv.

    Det är dessutom inte så att man MÅSTE äta pedagogiska måltider med barnen. Vi äter inte varje dag, det får vi betala för och det är inte billigt. 20 kr för lunch, 5 kr för frukost eller mellanmål. Kan låta billigt, men det är det absolut inte när man inte får någon matro och sitter i massa matkladd. (jobbar på småbarnsavdelning)


    .?:*¨¨*:?.Gravid i v.33.?:*¨¨*:?.
  • Tjollabolla
    Mirris skrev 2007-01-12 02:16:14 följande:
    Folk får väl göra som dom vill!!Det som förvånar mig mest är att förskollärare måste betala för att få äta!!!
    Jodå, visst måste vi betala. Ofta är ju maten ganska dålig och sitter man omgiven av massa 1-2 åringar så är det inte för fräsht..
    .?:*¨¨*:?.Gravid i v.33.?:*¨¨*:?.
  • Tjollabolla
    Mirris skrev 2007-01-12 17:33:23 följande:
    Om ni inte äter när barnen äter, får ni nån "lunchrast" då? På vår förskola så "klagade" personalen lite på kockan, för hon lagade så god mat att dom gått upp lite i vikt sen dom flyttade Förut var det catering.. men nu är det en egen kocka som lagar all mat från grunden!
    Lunchrast får vi ju alltid, även om vi äter med barnen eller inte. Det är ju ingen rast att sitta där o äta precis...
    .?:*¨¨*:?.Gravid i v.33.?:*¨¨*:?.
  • Tjollabolla
    Vera 74 skrev 2007-01-12 18:59:25 följande:
    Max mamma skrev 2007-01-12 07:04:46 följande: OM vi äter med barnen(gratis) så äter vi den mat som vi serverar barnen,vi får inte ta egen låda med annan mat.Men vi kan ju åxå välja att inte äta(eller lite) å äta lådan på rasten. Det måste väl ändå vara bättre om man äter medhavd mat tillsammans med barnen än inte äter alls... Jag är så lycklig över min Ismone!
    Nja, det är det ju inte. Barnen vet att vi inte alltid äter. Och det är himla bra om det är någon som inte äter, för det är alltid nån liten parvel som somnar i maten osv. Det ifrågasätts aldrig varför vi inte äter, men har man med sig egen mat vill barnen smaka och ibland ha det istället. Så den maten får vi äta på rasten.
    .?:*¨¨*:?.Gravid i v.33.?:*¨¨*:?.
  • Tjollabolla
    Söderböna skrev 2007-01-12 22:50:37 följande:
    Väldigt svår fråga! Å ena sidan är det ju en vuxen person som måste ha någo frihet att själv bestämma vad hon vill stoppa i sig. Å andra sidan... Det kan prägla barn väldigt hårt, faktiskt även utan att det sägs uttryckligen. När mitt syskonbarn var tre år hade min bror tänkt göra våfflor en fredag. Hon svarade att hon visst tyckte våfflor var gott, men hon ville inte ha det. För hon ville inte bli tjock. HON VAR BARA TRE ÅR!!! Vilken inställning inpräntar vi i barnen?!?!?
    Om vi inte får banta på jobbet, när ska vi då göra det? När man försöker gå ner i vikt kan man ju inte äta 5 dagar i veckan och banta 2. Det är vårt liv. Ingen kan bestämma vad vi ska äta för att vi jobbar på förskola. Det är bara löjligt.
    Men givetvis säger man inte det till barnen. Varför skulle man? Dom är vana vid att någon inte äter, eller äter lite. Dom bryyr sig inte. Man sitter inte och säger till barnen att "jag ärså tjock jag måste banta". Tro det eller ej, men vi har faktiskt 3,5 år på högskola bakom oss, vi är inte dumma i huvudet
    .?:*¨¨*:?.Gravid i v.34.?:*¨¨*:?.
Svar på tråden Förskolepersonal som bantar