• Nyfiken gul

    Hur kokar man ris????

    Jag har jobbat som kock, servitris o övrigt inom kök - men en sak har jag aldrig lärt mig..

    Hur får jag mitt kokta ris att se o smaka bra ut??

    Jag AVSKYR klibbris - så jag kokar alltid vanligt långkornigt ris typ Uncle Bens o liknande...

    Men varför blir aldrig mitt ris bra???

    Jag följer anvisningarna på påsen om vatten o ris o koktid... Men får ändå problem med att det blir för lite vatten, bränt i botten o klibbigt.. (äck!! )

    Jag kan inte koka ris!!!

    Hjälp mig!!

    Hur får man riset så där som jag vill ha det - att man kan ta ett riskorn i taget, det är inte klibbigt, det är mjukt att tugga o smakar gott!!

  • Svar på tråden Hur kokar man ris????
  • LeelooK

    jag brukar hälla i lite olivolja, då brukar det bli bra.. ett litet tips iallefall, men håller med.. det ÄR svårt att koka bra o gott ris!

  • Malinia

    Hmm... Har aldrig funderat riktigt över detta.
    Jag brukar alltid ha dubbelt så mycket vatten som ris, o lite salt.
    Ha plattan på max tills det börjar koka, då vrida ner till lägsta och sen efter ca 15-20 min "kolla" hur mycket vatten som är kvar i botten. Bränner sällan fast då.
    Ibland är det gott att lägga i en buljongtärning istället för salt...


    Me, myself and I - the most important people in Malinia...
  • nysignatur

    Skölj bort stärkelsen,salta, häll på vatten, koka upp, rör om, sänk värmen, lägg på lock, klart på 15-20 minuter.

  • alvaereva

    jag brukar göra basmatiris.
    då följer jag anvisningarna med vattenmängden och koktiden men jag rör om flera gånger trots att jag har hört att man inte ska det. sen låter jag det stå ett tag när det är färdigt innan jag häller upp det så att det får "torka" litegranna och för mej fungerar detta för att få ett klibbfritt ris som inte bränner i botten.

    just det, direkt efter att det har börjat koka upp sänker jag till tvåan på spisen också. och kokar alltid med lock som ligger lite på glänt.

  • Mozarts Nachtmusik

    om man sköljer bort stärkelsen blir de mindre klibbigt.

    min sambo steker det lätt i olja innan han slår på vatten med.. perfekt ris..

  • alvaereva

    ja just det, jag sköljer alltid igenom riset flera gånger innan jag kokar det också

  • Ungen

    Vill man göra det lätt för sig, har plats och äter ris ganska ofta så kan jag rekommendera riskokare. Det blir super varje gång!

  • Jontes mamma

    Jag håller med Ungen. Jag fick en i födelsedagspresent. Det var den bästa present jag någonsin fått. Riset blir jättegott, oavsett vilken sort man använder.

  • Tintomara

    Tvätta riset, dvs häll riset i kastrullen och häll på vatten och häll av igen. Gör så tills vattnet är klart. Häll sedan på vattnet som det ska koka i = vatten upp till riset plus en tredjedel av ditt pekfinger.

    Koka upp vattnet och sänk sedan till tvåan. Om riset ska koka 20 minuter så ta av riset efter 15 min och låt sedan kastrullen stå med lock på diskbänken resterande tiden.


    Livet är bara den ena jävla saken efter den andra - Elbert Hubbard
Svar på tråden Hur kokar man ris????