• KarinB1

    Svampinfektioner i undelivet

    För alla er där ute som lider av svampinfektioner i underlivet:

    För ca 5 år sedan började jag att få svampinfektioner och har sedan dess haft det till och från, som mest minst en gång i månaden. Har oftast fått svampen efter jag och min kille haft sex. Det har varit otroligt jobbigt både för mig och för min kille (inte det bästa för relationen direkt). Som tur är så har han stöttat mig väldigt. Jag har på flera olika sätt försökt att få hjälp, jag vet inte längre hur många gynekologer och barnmorskor jag har träffat. Alla har gett mig tips och råd; använd inte tajta byxor, tvätta dig inte med tvål i underlivet, smörj dig med barnolja mm. det känns som att jag har provat allt de rekomenderat men ingenting har hjälpt. Till en början använde jag Pevaryl och Canestan för att få bort svampen , men tillslut hade jag använt det för mycket och de rådde mig till att sluta med det. Istället har jag sedan använt tabletten Diflucan, periodvis har jag ätit det var annan vecka under tre månader. Det har då blivit bättre för en tid för att sedan återkomma. Hoppades på att besvären skulle bli bättre efter att jag fått barn, men det blev ingen skillnad. Pratade för några månader sedan med en läkare på vulvamottagningen och hon sa till mig att jag troligtvis behövde äta Diflucan varannan vecka under flera år för att bli av med svampen.

    Ungefär samtidigt pratade jag med en barnmorska på MVC som sa till mig att hon inte tror att den traditionella läkarvetenskapen kan hjälpa mig utan att jag skulle vända mig till alternativmedicin. Pratade då med en person som jobbar med naturläkemedel mm, hon rekomenderarde att jag skulle prova med att äta mjölksyrebakterier och zinktablettar. Har nu gjort det i ca tre månader och JAG HAR INTE HAFT EN SVAMPINFEKTION sedan dess. Jag är så glad, det känns som ett flera års helvete av kliande, svídande, ömmande underliv äntligen är över. Samtidigt är jag arg för att jag inte fått information om det här tidigare.

    Jag hoppas att jag genom att berätta det här kan hjälpa någon annan som har samma problem som jag har haft, är inte säkert att det funkar för alla men det är ju värt ett försök!!!

  • Svar på tråden Svampinfektioner i undelivet
  • Mama A

    Hej.

    Jag har, precis som du haft problem med svampinfektioner, o det har varit så under flera år nu. Min sambo får ju oxå problem, vilket är jobbigt just när det gäller sex.

    Men du kanske har givit oss ett hopp nu. Ska kolla upp var jag kan få tag på dessa tabletter. Har du köpt dessa på Hälsokostaffär??

    Go natt.

  • substance

    Jag lästa en gång i en tidning om en kvinna som lidit av svampinfektioner i hur många år som helst. Tillslut så toga hon aloe på en tampong, vips så var besvären borta.

    det stod inte hur länge hon hade den inne eller så, men det är alltid ett ytterligare tips!

  • KarinB1

    Jag har köpt mjölksyretabletterna på hälsokost affär. Tabletten heter Lactiplus (60 tabl för 179 kr. zinktablöetter finns på hälsokost affären okcå.
    Mama A det vore jätte intressant och höra om det kan hjälpa dig. Lycka till. Hoppas verkligen att du blir bättre, jag lider med dig

  • Mama A

    Hej igen.
    Har köpt en slags mjölksyretabletter på hälsokosten nu, åsså får jag ju zinktillskott genom den dagliga vitaminen.
    Men ett dilemma....jag har läst att man inte ska äta alternativmedicin när man är gravid, o jag hoppas att jag snart ska bli det, vad göra då?? Hoppas att det inte är någon fara trots det jag läst??

  • Ylle

    mama a:
    det är nog lungt med mjölksyretabletter. det är ju samma bakterier som man gör youghurt av. jag åt järn från hälsokosten under graviditeten (tålde inga andra järntabletter) och min dotter är hur perfekt som helst.


    visst ska man vara försiktig, deras preparat är ju inte lika noggrant kontrollerade, men om du frågar dom som jobbar där om tabletterna är ok att ta när du är gravid så tror jag nog att dom säger till om det skulle vara nån fara.

    jag fick rådet av en homeopat att dricka mycket av "pro viva" som finns både som yoghurt och dryck (himla gott oxå), för det innehåller sånna bakterier som oxå är bra mot svamp. kan ju vara ett alternativ om du vill vara försiktig.

  • Venus

    Detta ska jag komma ihåg om jag får samma problem igen...

    Jag fick "kronisk" svamp, men de problemen försvann nästan spårlöst bara jag plockade ut min hormonspiral...

    Sedan får jag svamp om min sambo *ursäkta ärligheten* lägger satsen på insidan... Det klarar inte min kropp av alls... Så den får han allt lägga på andra ställen förutom när vi planerar att bli gravida, vilket vi bara gjort 1 gång och då blev jag gravid på den enda gången vi försökte, sedan hade jag svamp en vecka...

    Men sedan jag kom på vad som var problem för mig och eliminerade dem så har jag inte haft problem alls...

    Lycka till nu ni andra som fortfarande har problemen och grattis KarinB1 till att ha blivit av med dem...

  • KarinB1

    Håller med "Ylle" om att det nog inte alls är någom fara att äta mjölksyre tabletter efter det finns naturligt i kosten, men fråga på hälsokost affären för säkerhets skull.

    Vill också säga att det tog ca en månad efter att jag började med tabletterna tills jag blev bra, så att du vet och inte ger upp för snabbt.

  • Mama A

    Go´ morron.

    Venus; det där med satsen, ha-ha, låter kul, tror det är lika för mig. Men det konstiga är, att mina problem började för tio år sen, innan dess hade jag aldrig haft svamp. Men det är väl bara att konstatera att kroppen förändras med åren

    KarinB1; käkar mina tabletter för fullt nu o ska ge det en månad, jag har ju inget att förlora.

    Ha de`

  • Mama A

    Ylle; Synd bra att såna där drycker med baciller i är så dyra, eller är det bara jag som är snål....hum....Men jag håller med dig om att de är goda.

  • KarinB1

    Samma sak för mig mama A, jag hade aldrig haft svamp innan jag träffade min kille för fem år sedan. det känns som att vi inte "tål" varandra.
    var satsen har "hamnat har dock inte spelat någon roll

Svar på tråden Svampinfektioner i undelivet