• Zasett

    Baka bröd i micron?????

    Blev jättesugen på baka bröd...
    Men vi har ingen ugn...

    är det någon som har något recept på att baka bröd i micron eller vet vart man kan hitta recept på nätet???

    Sååå sugen....

  • Svar på tråden Baka bröd i micron?????
  • yuzz

    När man köper micro brukar man få en bok med några recept som man kan tillaga i micron. Har du ingen sån du kan kolla i??

  • mallansprallan

    aldrig hört att man skulle kunna göra det. Däremot kan man göra tunnbröd i stekpanna. Har inget recept dock.

  • Zasett

    Klippte ett inlägg som jag hittade på ett annat forum...

    ----------------------------------
    Ostscones i microvågsugn

    6 st

    4 dl vetemjöl, 1/2 tsk salt, 2 tsk bakpulver, 50 gr smör, 1 dl riven lagrad ost, 1 ägg, 1 dl mjölk

    Blanda ihop mjöl, salt, bakpulver i en bunke och finfördela smöret i det till en grynig massa. Blanda ner osten. Vispa ihop ägg och mjölk, häll det i bunken och rör ihop degen.

    Platta ut degen på mjölat bakbord ca 18 cm i diameter. (givetvis om man har mindre micro man får misnka på mängden proportionellt)

    Vik en kökshandduk dubbel och lägg sconeskakan på den, Skåra kakan i 6 delar med mjölad kniv.

    Lägg in brödet på handduken i ugnen och grädda på full effekt ca 4 min. Bryt isär bitarna och servera dem nygräddade.

    Brödet blir, den bleka färgen till trots, mycket gott. Det ÄR gott! Du får prova dig fram lite när det gäller tiden.

    --------------------------------------

    Ska testa det nu, återkommer om köket inte brunnit upp... *ler*

  • Zasett

    mmmmm, det blev helt godkännt bröd... Fast jag tog ut osten...
    (för att få den lite nyttigare, med 50!!!!g margarin...)

    min pojkvän: tyckte också att det var gott, dock så känner man att det är bakpulver i (det blir strävt på tänderna)

    men mycket lätt att göra om man inte orkar med massa strul... tog max 7 min...

  • K Kalle
    Zasett skrev 2007-01-21 21:02:54 följande:

    Klippte ett inlägg som jag hittade på ett annat forum...

    ----------------------------------
    Ostscones i microvågsugn

    6 st

    4 dl vetemjöl, 1/2 tsk salt, 2 tsk bakpulver, 50 gr smör, 1 dl riven lagrad ost, 1 ägg, 1 dl mjölk

    Blanda ihop mjöl, salt, bakpulver i en bunke och finfördela smöret i det till en grynig massa. Blanda ner osten. Vispa ihop ägg och mjölk, häll det i bunken och rör ihop degen.

    Platta ut degen på mjölat bakbord ca 18 cm i diameter. (givetvis om man har mindre micro man får misnka på mängden proportionellt)

    Vik en kökshandduk dubbel och lägg sconeskakan på den, Skåra kakan i 6 delar med mjölad kniv.

    Lägg in brödet på handduken i ugnen och grädda på full effekt ca 4 min. Bryt isär bitarna och servera dem nygräddade.

    Brödet blir, den bleka färgen till trots, mycket gott. Det ÄR gott! Du får prova dig fram lite när det gäller tiden.

    --------------------------------------

    Ska testa det nu, återkommer om köket inte brunnit upp... *ler*


    Puffar denna tråd eftersom jag är i samma sits. Har bara mikro just nu.

    Varför ska man använda handduk? Jag försökte torka en handduk i mikron en gång och den blev svartbränd. Känns inte som en bra idé.
Svar på tråden Baka bröd i micron?????