• Jambo

    Tvillingar genom ivf

    Vill bara höra hur många av er som blivit gravida med tvillingar efter ivf. Vi har blivit erbjudna två ägg tillbaka vid nästa ivf. Jag vet att chansen är liten att det faktiskt blir tvillingar, men vill ändå höra hur vanligt det är.
    Har ni isåfall fått ett ägg tillbaka eller två?

  • Svar på tråden Tvillingar genom ivf
  • Annse71

    På 5:e försöket blev vår dotter till (född -03). Vi hade då vida alla tillfällen fått 2 ägg tillbaka men trots det blev det "bara" ett missfall i v12 + då 1 dotter -03 av alla dessa återföringar.
    När vi så skulle göra ett syskonförsök stod jag på mig för att få 2 ägg tillbaka eftersom jag inte orkade göra så många försök igen för att få ett syskon. Då tog det sig direkt och blev tvillingar. Har nu 2 härliga killar också på snart 8 månader.
    Vid de två tillfällen som vi fått barn så har jag fått akupunktur under själva äggstimuleringen, det fick jag inte de gånger det inte lyckades.

  • Förhoppningar

    Vi har gjort 3 IVF. Förta fick jag tillbaka 1 ägg - ej gravid. Andra gången 2 ägg - ej gravid. Tredje gången 2 ägg med AH - gravid med tvillingar.

    Tänk på att tvillinggraviditer är en riskgraviditet. Oftast går det bra, men inte alltid. Vi förlorade vår ena tvilling före förlossning i v 35. Vid nästa IVF blir det inte fler ägg en 1 åt gången.
    Jag menar inte att skrämma dig - vill bara att du ska vara medveten om den ökade risken. Men 2 ägg ger ju också en ökad chans att bli gravid.
    Lycka till med ditt beslut och med ET.

  • komandiva

    två ägg tillbaka eftersom det bara fanns två frysbara och dessa två frysbara ägg skulle antagligen inte klara frysen så bra heller (dålig kvalité), därför fick vi erbjudandet att sätta ni bägge två. Vi tvekade aldrig, ville gärna ha syskon och eftersom vi inte fick några i frysen så tog vi in båda. 14 januari kom Mira och Max. Underbart!!

    Efter fyra inseminationer var detta vår första ivf.

    Lyck till!

  • PiffÅPuff

    Vi har gjort 2 IVF.
    1:a - 1 ägg tillbaka - ej gravid.
    2:a - 2 ägg tillbaka - gravid med tvillingar. De föddes i v29+3, är nu 15mån och mår toppen.
    Inte helt ovanligt att tvillingar föds förtidigt. Vill inte heller skrämma upp någon men visst är det så att IVF också ökar risken för förtidig födsel? Någon med erfarenhet?

  • jelena2

    Har gjort 12 ivf och fått tillbaka 2 ägg de flesta gånger. Blev gravid på försök 9, 10 och 11 som alla slutade med tidigt missfall. På 12:e försöket fick vi äntligen utdelning: tvåäggstjejer som snart fyller 1 år! De föddes i v.39+0 efter igångsättning, så de ville absolut inte ut för tidigt...
    Har aldrig fått verifierat att ivf ska öka risken för tidig förlossning, men hört rykten. Tror inte det ligger någon sanning i dem, faktiskt.
    Har ett flertal ivf-kompisar som tom gått över tiden, dock ej med tvillingar. Som tur är!

    Lycka till!

  • mallan75

    Har gjort flera försök fått tillbaka frysta 2st endast 1 gång  men det tog sig inte sen sist nu så satte de in 1ägg eftersom jag har fel på mitt blod (misste ett barn pga en propp i moderkakan) jag kan få en propp men då fick jag som sagt 1 äg tillbaka och samtidigt blodförtunnande men när vi äntligen fick ett + så kollade vi i v 7+6 och då var det två små grodyngel därinne så en blev tillverkad hemma det finns nån % att det blir så här jag hade önskat mig tvillingar men visste att jag inte kunde få det när de bara sätter in 1 ägg fördetmesta för det är vad jag har fattat så det är rekomenderat så det blev en chock men en väldigt glad sådan


    Mallan75 med Maja & Emma födda 9/7-06
  • Paulina f69

    Vi fick välja och valde ett ägg tillbaka, även om vi gärna hade velat ha två barn direkt - pga riskerna som inte är obetydliga. Ca v. 7 fick jag blödningar och åkte in och kollade läget - allt såg bra ut och där var TVÅ små pyren som vinkade till oss. Chock och lycka! Ringde ivf-kliniken och då står det i min journal att jag fått tillbaka två ägg. Fattar ingenting och inte kliniken heller, nåt har alltså blivit helt fel i kommunikationen. Vi är både glada och oroliga under de fortsatta månaderna, särskilt då det visar sig att jag även har föreliggande moderkaka, alltså dubbel risk-graviditet. I v. 28 föds våra två underbara små flickor. Båda mår bra. Men efter en knapp vecka får ena tösen infektioner m.m. och överlever inte. Idag, drygt två år senare, är den andra flickan en helt underbar frisk stark unge som vi älskar gränslöst (såklart!). Men vägen hit har varit väldigt tuff. Rekommendrar inte två ägg till någon, men förstår om man ändå väljer det, inte minst efter många misslyckade försök. Vi hade ju maximal otur, men på nåt vis måste man ju ta med det i kalkylen också, att det kan hända.

  • Puff Mummy

    Första gången: fick tillbaka 2 sämre embryon, blev gravid med 1 ägg men det slutade i tidigt MF.
    Andra gången: fick tillbaka 2 OK embryon, blev gravid med tvillingar som idag är 8,5 månader.

    Jag hade en relativ lätt graviditet, var rörlig in i det sista, hade inga sammandragningar eller foglossningsproblem. Mina barn föddes med planerat kejsarsnitt i v 38+0 och vägde 2,9 kg styck. Så jag hade en enkel resa. Men som framgår av inläggen ovan är tvillinggraviditet en riskgraviditet, med allt vad det innebär.

Svar på tråden Tvillingar genom ivf