• Lilith74

    Svenskar på Irland och Irland i Sverige, tråd VII

    Tråd nr 7!
    Välkomna in, alla med anknytning till Irland!

  • Svar på tråden Svenskar på Irland och Irland i Sverige, tråd VII
  • Slaphead

    Hallå, jag är från Irland men har bott i Uppsala sedan 96! Nu har jag äntligen övertalat (ok lurat) frugan till att flytta hem till soliga Irland!

    Vi planerar att flytta en massa möbler men vill förstås göra det så billigt som möjligt. Jag har blivit projsat allt från 20,000:- till 70,000:- för jobbet!

    Jag har följande alternativ.

    1) Last bil Uppsala-Lysekil, båt Lysekil-Drogheda, lastbil Drogheda-Wexford, kommer att kosta resp., ca2000:- + ca 20000:- +ca 2000:-, dvs ca 24000:-
    Har kan jag och någon annan tjäna om dem vill hyr en del av en container för att frakta saker Sverige-Irland?

    2) Hyr en lastbil och kör hela vägen själv? Går på mindre än 20000:- tror jag tur/retur, klart billigare OM jag kan få någon att ta bilen hem, t.ex. om det är någon som vill flytta saker åt andra hållet (Irland-sverige), dvs endast 10000:- var

    3) Om någon har eller känner till en lastbil som åker denna sträcka, dvs ett företag som fraktar någonting och åker tillbaks tom.

    4) Flytt firma, men det går upp emot 70000:-

    Är det någon som planerar att flytta eller vill transportera någonting (narkotika/ asylsökare t.ex. ) från Irland-Sverige eller tvärtom så hör gärna av er så kanske vi kan hjälpa varann?

    Kontakt mig via email eller pm

  • Bicky

    Hej! Här är jag! Jag bor i Dublin.

    Skönt att våren börjar komma nu. Påskliljorna blommar så vackert. Och snart är det St Patricks day. Jag ser fram emot en lång helg.

    Har dock inget flyttlass just nu.

  • Lilith74

    Vi ska flytta från Cork till Stockholm senare i vår... Går det färja från Lysekil till Drogheda? Det förenklar ju, man slipper England och en färja till. Vilket är bolaget?
    Vi skulle kanske kunna hyra lastbil HÄR och köra över, så tar du den i Sverige?

  • Slaphead

    När på våren ska du flytta?
    Vi har sagt upp vår lägenhet från 1/7 men kan flytta sakerna någon vecka innan.
    Jag kan kolla upp kostnaden att köra över en skåpbil Uppsala/stockholm - Göteborg - England - Irland och återkommer.

    Jag tror att det kostar 15-20000:- tur/retur, med egen bil med familj, bensin inräknat men en skåpbil kostar nog lite lite mer, samt hyra för bilen. Hur som helst om så borde vi kunna klara oss på kanske 15,000:- var? Jag kan kanske tom. kan fixa en skåpbil genom släktningar på Irland. Jag ska kolla priset på OK och dem andra här också.

  • solobad

    lilith74 och slaphead, vi flyttar nu i april så för oss blir det tyvärr lite för sent med den 1/7 MEN vi är ev. intresserade av att köpa in oss på en liten del från Irland-Sverige så det kanske kan ta ned kostnaden något. Räkna inte med oss dock utan gör upp ni sinsemellan så kanske det blir en trevlig bonus istället om det passar oss/er tidsmässigt...vad tror ni om det?

  • Lilith74

    Slaphead: Såhär är det, att vi precis har lagt ut vårt hus till försäljning. Vi hade det med en annan mäklare sedan januari och hoppades på att sälja i mars-april, men tvingades byta mäklare och allt är lite förskjutet i tid nu. Har vi tur säljer vi nu i april, maj och kan flytta till tex. 15 maj. Men jag tror inte att det kommer att gå så fort. Alltså kan det bli intressant med 1/7! Om du fixar skåp här kan ju vi köra över den "först". Jag tycker att 15 000 låter i högsta laget men räknar vi med det blir vi ju inte besvikna. Hur mycket grejer har ni? Vi har rätt mycket, matbord, stolar, fåtöljer, kökssoffa, massa böcker etc...

  • Bicky

    Solobad, jag bor i North Co Dublin.

    Lilith, jag skrev till din inbox för ett tag sen, info om att flytta tillbaka. Fick du det? Hur känns det nu med flytten?

    PS. Jag gillar ditt köksskåp. Sånt vill jag också ha.

  • Lilith74

    Bicky; Oj, skrev du? Jag tämde hela inboxen för ett par dagar sedan, det kan ha slunkit med där!!!
    Men det känns jättebra att flytta hem. Jag har bott här i sex år och trivs iofs, men vill bo hemma. Jag längtar efter både riktiga vintrar och somrar. Skulle inte kunna ha min dotter i skola här heller. Ska ni stanna kvar?

  • Bicky

    Det var en rapport om hur det är att flytta tillbaka till Sverige från utlandet. Jag ska leta upp den igen.

    Vi ska väl stanna kvar tror jag. Ja inte vet jag vad som händer i framtiden. Jag bodde här 98-2001, och sen tillbaka 2004. Jag bodde i Kph därimellan och mannen var med mig där.

    Han har lärt sig svenska och är ganska duktig, men får inte chans att tala annat än med mig.

    Jag blev förresten lite förvirrad när det stod 22.17 i ditt inlägg och jag tänkte, oj nu är det snart dags att gå och lägga sig. Men det var ju en timme mindre!

Svar på tråden Svenskar på Irland och Irland i Sverige, tråd VII