• Bambi1

    Hjälp katten bajsar i sandlådan....

    Först vill jag bara säga att jag inte vill ha någon hacktråd eller elaka kommentarer här utan ärliga råd.

    Jag har en katt som är utekatt och jag vet att det stör många föräldrar eftersom det hamnar en och annan bajskorv i sandlådan. Vilket jag har full förståelse för....även om jag inga barn har ännu.
    Idag när jag kom hem satt det en anonym lapp i vår trapp som gick ut på att vår katt bajsar i sandlådan och de vill att vi ska städa upp eller hålla katten inne. Jag är mer än villig att städa eller bygga ett lock till sandlådan är ledsen att det var ett anonymt brev då vi annars kunnat fört en diskussion om hur vi på bästa sätt kan lösa detta.
    För även om vi städar upp så finns det ju fler katter i området som kommer på besök och deras skit kommer ju vår katt få för.

    Hur skulle ni ha velat att detta löstes? Vill ha lite tips och gärna synpunkter från båda håll.

    Men inga påhopp.

  • Svar på tråden Hjälp katten bajsar i sandlådan....
  • Amigos

    Men området runt sandlådan är också av sand? Kan ju inte täcka över allt. Sen så säger kanske föräldrarna att barnet inte kan få av locket själv?

  • Bambi1

    Ja det stämmer att sandlådan ligger med mera sand runt och så har vi en rutchkana med sand runt.
    Men ett lock täcker ju i alla fall sandlådan där de sitter och leker, men det kanske inte räcker för föräldrarna.

    Mera tips och ideer!!!!

  • Soulfly

    Bygg ett lock på sandlådan!
    som du säger e de ju inte bara eran katt som bajsar där säkert!
    Så sen e de ju upp till föräldrarna att verkligen använda sig av detta lock med sen när barnen lekt klart....så lägger de dit locket!


    Längtar efter liten ♥
  • Rigmor Mortis

    Då vet jag inget annat, förutom städning jämt
    Det är extremt svårt att hindra katter att göra sina behov i sand, de är ökendjur och instinkten att gräva ner sina avfallsprodukter i sand är djuuupt rotad.
    Alternativet är att hålla katten inne, så kan du i alla fall säga att din katt inte skräpat ner.

  • Bambi1

    Tanken att hålla henne inne har slagit mig mer än en gång, men hos skulle bli galen...och vi också antar jag.

    Men tror ni att man kan tänka sig att det räcker med ett lock för att föräldrarna ska bli nöjda? Eller kommer de bara spinna vidare på att hon skiter utanför sandlådan?

  • Soulfly

    En utekatt e de synd om  om man håller den inne,tycker jag!
    Oftast bajsar inte katter utanför lådan....å har du ett lock på så låter katten nog bli de...
    om inte....så får väl föräldrarna se till att barnen inte leker utanför lådan utan i den


    Längtar efter liten ♥
  • tsunami

    Hej! Nu hoppas jag att du inte tar det jag säger som påhopp. Jag tänkte berätta hur det var för syrran. Hon var i liknande situation för en del år sedan. Hennes granne klagade på att hennes katt kissade och bajsade ute. Hon började då ha honom inne igen, men han vantrivdes så att han blev sjuk. Trots att hon försökte med allt som fanns till buds då som tex något slags spruta som katten fick med tre månadrs mellanrum, blev hon i slutänden tvungen att avliva honom. Hon gjorde det för kattens skull eftersom grannen hade hotat med att bussa sin hund på honom, och eftersom han inte klarade ett liv inomhus.

    Det olustiga är, att grannen fortsatte att klaga på att det kissades mm långt efter det att syrrans katt var borta!!! Grannen gav sig inte förrän syrran skaffade intyg från veterinären om att katten faktiskt var avlivad sedan lång tid tillbaka.

    Vad vill jag säga med detta? Jo, för det första tycker jag att det är bra att du vill försöka städa efter din katt! Och eventuellt göra ett lock till sandlådan. (Så har vi hemma på vår gård nu, just för att grannarnas katter inte ska använda sandlådan som toalett när vi har små barn) För det andra är det kanske möjligt att låta katten gå i sele, eller i ert sällskap i stället för att gå ute helt fritt? Inte alla katter gillar det, men vissa kan acceptera det. Och slutligen, det kan hända att er katt får skulden för det andra katter gör, även om ni försöker göra rätt för er. Hoppas att jag inte har gjort dig ledsen, trådstartaren. Det har inte varit min mening. Det är så tydligt att du vill försöka göra vad du kan, och jag hoppas att dina grannar ser det och uppskattar det! Lycka till!

  • Bambi1

    Vill lösa detta på bästa sätt och se till att det inte blir något utdraget problem.
    Men känner samtidigt att jag ensam kan ju inte var ansvarig för detta eftersom det finns andra katter som kommer till vår gård.

  • Bambi1

    Tsunami: Du har på inget sätt gjort mig ledsen eller hoppat på mig. Är glad för din åsikt men ledsen för att katten avlivades.
    Sele/koppel har vi testat för länge sen och det var ingen hit om man säger så.

    Det är ju lite svårt att visa för grannarna att man vill och verkligen försöker när de inte vill ge sig till känna vilka de är.
    Jag skulle så gärna vilja prata med dem så de förstår att jag försöker och så de kan inse att det inte bara är min katt som är problemet.

Svar på tråden Hjälp katten bajsar i sandlådan....