• Tracy

    äggdonation i Estland?

    Hej!

    Är alldeles ny här och lite virrig. Hoppas det här blir en tråd nu Har fått diagnosen POF/för tidigt klimakterie och står i kö för äggdonation. Har letat överallt efter info om klinikerna i Estland men har inte hittat någon som gjort ÄD där. Nån som vet nåt eller ännu bättre känner någon som varit där? Klinik Elit och Nova Vita tror jag de heter. Tänkte maila dem för referenser men det vore ju ännu bättre om någon här inne har testat dem?

    Kram

  • Svar på tråden äggdonation i Estland?
  • Sleepingbeuty

    "Vita katten" här kanske vet. Sdan undrar jag varför just Estland? Du har ju AVA och EGV i Riga som är jätte bra.

  • Tracy

    Jag har ganska starka band till Esland och släkt där, så när jag fick beskedet om att äggdonation/adoption var våra möjligheter att få barn, så tänkte jag på möjligheten att göra det där direkt. Svårt att förklara, men det är en del av mig som betyder ganska mycket och hade gett mig och ett framtida barn något gemensamt direkt.

    AVA och EGV verkar får ju jättebra omdömen av alla som varit där, och det är ju såklart det viktigaste. Står i kö på EGV nu.

  • Baritoneboy

    Nu är vår fantastiska dotter som kom till med Nova Vita i Tallinns hjälp snart 6 månader så jag tänkte ge våra erfarenheter av dem.


     


    Vi är sammanfattningsvis mycket nöjda. De gav ett trevligt bemötande rakt igenom (bortsett från kvinnan i receptionen som var lite trumpen).  Tiina som hade ansvar för kontakt med svenska par var mycket trevlig och lätt att ha att göra med. Hon hade bott i London och pratade bra engelska. Dr Viirmaa som ansvarade för vår behandling var kunnig, varm, ödmuk och pratade bra engelska.


     


    Vi gjorde en äggdonation med ägg från frysen. Det var 8 ägg som togs upp från frysen och av dem klarade bara 4 upptiningen. Novavita var hela tiden ärliga och uppriktiga med all information om processen och de var ledsna och missnöjda över att de inte lyckats bättre den här gången. Normalt brukar fler ägg klara sig. Ett ägg sprack vid ICSI vilket de även beklagade och sa att det var ovanligt. Pga av ovan omständigheter fick vi rabatt på behandlingen. Att de var så öppna med även sådant som inte gick så bra ser jag som en kvalitetsfaktor. De skulle kunnat mörka sådant men de var mycket måna om att hålla oss 100% informerade och uppdaterade hela tiden.


     


    Sammantaget var det bara 2 embryon som tog sig av 8 tinade ägg. Ett hade topp-morfologi på dag 3 och sattes in då men det tog sig tyvärr inte. Det andra hade medelbra morfologi på dag 3 och odlades till blastocyst och som blastocyst hade det bra morfologi. Den andra blastocysten frystes in och sattes in 3 månader senare. Den tog sig och utvecklade sig till vår fantastiska lilla flicka.


     


    Jag jobbar själv som läkare inom ett helt annat område. Men jag kan i alla fall bedöma nivån av professionalism och om man har ett västerländskt eller österländskt tankesätt i sina kliniska bedömningar. När man var patient hos Nova Vita kändes det som när man var patient i Sverige. Läkarna gjorde bedömningar på basen av tillgänglig vetenskap och rådande evidensläge. Så är det inte alltid i forna öststater. En del kliniker i andra länder (ingen nämnd och ingen glömd) erbjuder tilläggsbehandlingar som mer utgår ifrån tyckande och inte vetenskap. Enda motivet till att erbjuda behandlingarna är att kunna fakturera kunden mer pengar vilket både är oetiskt och strider mot det man kallar lege artis inom medicinen.


     


    Kliniken låg cirka 10 minuter med taxi från centrala Tallinn.


     


    Sammanfattningsvis är Nova Vita en trevlig klinik med hög kompetens och ett varmt bemötande. Vi kan verkligen rekommendera dem. 

Svar på tråden äggdonation i Estland?