• RonjaR­ovardo­tter
    Äldre 17 Mar 12:54
    3240 visningar
    12 svar
    12
    3240

    Ångest dempande tabletter som stesolid är det farligt när man är gravid?

    Kan ju säga att så stod det på en av de mediciner jag åt innan jag vart gravid med sonen, och risken för missbildningar var 25%, kan låta lite, men är man villig att ta risken?
    Kan ju säga att en missbildning kan vara allt från avsaknaden av ett finger eller tå till massiva skador på hjärta och lungor, vattenskalle osv.
    Jag hade tur, min son var helt fri från missbildningar, trots att jag åt medicinen innan jag visste att jag var gravid, samt att man skulle ha slutat ta medicinen minst 3 månader innan planerad graviditet, men helst 1 år innan.

    Det jag vill säga med det här är: Var försiktig med mediciner under graviditeten, och tänk dig noga för. Är det värt risken?

  • RonjaR­ovardo­tter
    Äldre 17 Mar 12:59
    #5

    Vad annat kan hända än fosterskador? Det är det enda jag har hört talas om.

  • RonjaR­ovardo­tter
    Äldre 17 Mar 13:15
    #9

    Nej, jag åt inte just Stesolid. Skälet att det står så på info som kommer med medicinen är för att det finns ett samband mellan vissa fosterskador och medicinen. Både i företagets egna forskning och efter att medicinen släppts på marknaden.

    Varför annars varnar man gravida?

Svar på tråden Ångest dempande tabletter som stesolid är det farligt när man är gravid?