• Vurvel­n
    Äldre 29 Mar 12:34
    16797 visningar
    19 svar
    19
    16797

    Torticollis

    Hej!
    Är det någon mer som har barn som har fått torticollis?

  • Svar på tråden Torticollis
  • Viran
    Äldre 29 Mar 13:53
    #1

    Nyfiken som jag är måste jag bara fråga vad det är för nått? Hoppas att du inte tar illaupp!


    Elvira, stolt mamma till Lilja och Otilia födda 040920 v. 30+3
  • One Love
    Äldre 29 Mar 13:59
    #2

    Min dotter har torticollis. Hennes högra muskel är svagare än den vänstra och vi går hos sjukgymnast regelbundet.
    Hon låg snett i magen och därför blev det så.

    Du får gärna ställa frågor om det är något speciellt du vill veta. Då torticollis konstateras är oftast senan i nacken kortare på ena sidan och behöver då stretchas, givetvis med övningar från sjukgymnasten.

  • Vurvel­n
    Äldre 29 Mar 15:16
    #3

    Min dotters vänstra muskel är svagare än den högra. Vi strechar och går hos sjukgymnast. Vi har precis satt igång en process med neurokirurgiska på Astrid Lindgrens sjukhus för en ev. utprovning av hjälm. dottern är 4månader. Hon låg snett i magen. Jag fick reda på igår att när man besöker sjukgymnast eller sjukhus med barn så kan man ta ut tillfällig föräldrapenning och inte behöva plocka av föräldradagarna. Det var en bra nyhet!

  • Indrat­villin­gmamma
    Äldre 29 Mar 20:13
    #4

    Ja min ena son hade en mild form av torticollis. Han var lite platt på ena sidan bak på huvudet. Vi gick hos sjukgymnast några gånger och lärde oss att strecha honom. Sen när han blev starkare i nacken och kunde sitta upp själv så försvann det. Huvudformen har blivit rund och fin nu. Det var nog trångt i magen och han med torticollis, min tvilling 1, låg med huvudet ner från vecka 19 tills dom föddes vecka 36 så han låg säkert lite snett där nere.

  • Kallel­alle
    Äldre 29 Mar 20:21
    #5

    Japp...min ena kille har torticollis..han håller huvudet snett samt roterar det lite. Vi tränar dagligen hemma plus att vi går hos sjukgymnast med täta mellanrum. Våran kille är 18 månader. Intressant det där med tillfällig föräldrapenning....visste inte det!

  • Kallel­alle
    Äldre 29 Mar 20:23
    #6

    Glömde skriva att liksom för dig Indra2 så låg min tvilling 1 konstant med huvudet neråt....det är nog därför som han blivit lite sned i sin huvudhållning.

  • Äldre 30 Mar 10:12
    #7

    Mina har inte torticollis, men däremot väldigt platta huvuden, så på måndagska vi till stocholm för att göra avgjutningar för tillverkning av hjälmar. Antar att det är samma typ av hjälm som kan vara aktuellt för er? Är dina också platta eller sneda i huvudet?

  • Vurvel­n
    Äldre 30 Mar 12:11
    #8

    Det verkar vara samma typ av hjälm. Hör gärna av dig igen här på FL och berätta hur det gick med avgjutningen.
    Dottern är både platt och sned, men har blivit rundare efter träning. Måtten som de tar på huvudet hade inte förändrats från förra gången vi var hos sjukgymnasten. Det är 2,5cm skillnad när de mäter. Hon låg med huvudet ned hela tiden. Tjejen på försäkringskassan sa att de kunde rätta till med förädrardagar i efterhand om vi hade bevis att vi hade besökt sjukhus eller sjukgymnast.

  • Kallel­alle
    Äldre 31 Mar 07:47
    #9

    Här är lite fakta om torticollis:
    www.bostream.nu/torticollis

  • Estere­lla
    Äldre 2 Apr 23:14
    #10

    Men oj, jag har haft 2 av mina 4 tvillingar som har haft liknande men det har aldrig uppmärksammats.
    Min första tjej, var väldigt sne redan när hon kom ut och hon höll alltid huvudet åt ett håll så hon blev ännu mer sned.
    Adrian kom ut med ett rundt huvud men efter bara nån vecka så fick han platt skalle och hade en "favoritsida" att sova på, han lutade huvudet åt samma håll och beskrivningen passar in bra på hur han var.

    Adrian är fortfarande platt men inte så väldigt mycket, Amanda är ju 8 år och jag tycker inte det syns nåt av platt heten på hennes huvud.

    Men just det där snea, jag sa tillochmed åt BVC att Adrian håller sitt huvud snett och hon sa att det gör vissa, inget om att man kan träna dem eller nåt

  • Ina197­9
    Äldre 3 Apr 22:32
    #11

    våra små föddes med torticollis symtom...eftersom de låg så trångt och pressat inne i magen...nu är dom 16 månader och vi märker inte av det längre...vi gick hos sjukgymnast i början..

  • jaguar
    Äldre 3 Apr 23:14
    #12

    En av mina tvillingar hade torticollis. Vi gick hos sjukgymnast och hon blev friskförklarad vid ca 10 månader.

    När hon var nyfödd låg hon alltid böjd i sidled som en liten ostkrok och vid ca 2 månader, när det inte hade blivit bättre, så fick vi remiss till sjukgymnasten.

    Det är tydligen vanligt att tvillingar drabbas av torticollis eftersom de har det extra trångt och kan vara tvungna att ligga snett med huvudet i livmodern.

  • Gosan7­8
    Äldre 4 Apr 19:31
    #13

    Mina döttrar är snart 5 månader och den ena av dem, tv1 som låg med huvudet neråt sen v.17, har ofta legat som en banan, både i babysitter, på golvet och i sängen. nu märker jag inte av det längre. kan det vara något sådant?

  • Parker
    Äldre 4 Apr 20:12
    #14

    Jag har pratat med min bvc sköterska länge om att min pojke har legat mest åt ett håll och blivit platt och sned och då undrat vad jag ska göra åt detta, men hon har bara sakt det går över när han börjar sitta mer.
    Hon har aldrig sagt till mig att han har torticollis är det inte något som alla sköterskor på bvc ska veta om eller doktorer?
    Om vi hade vetat om det från början så hade man tränat honom jag hade aldrig fått veta det här om jag inte hade läst denna tråd. Han är idag tio månader, det var var också han som låg längst ner med huvudet nedåt som ni  andra har förklarat.

  • One Love
    Äldre 5 Apr 11:16
    #15

    För vår del var det läkaren på bb som skrev i journalen att vi kan behöva hjälp från sjukgymnast. När vi träffade bvc sköterskan sa hon ingenting om det utan vi fick påpeka detta och då fick vi en remiss till barnsjukgymnasterna i Rotebro (Stockholm).

  • cli
    Äldre 23 Jan 12:14
    #16

    Intressant att höra att det finns fler tvillingar nr 1 som har denna åkomma. Min tjej hade även craniosynostos (toppformad skalle). Hon blev opererad för det vid 3 månader. Efter operationen upptäckte de att hon hade torticollis. Hon hade då legat vriden med huvudet åt höger i fyra dygn. Detta resulterade i en platt högersida bak och en assymetrisk skallform. Tyvärr finns detta kvar än idag när hon är sju år. Hon är lite bananformad framifrån. Vi tränar fortfarande sjukgymnastik för hennes nacke. Hon har också konstant ont i nacken. Minns under graviditeten att jag alltid låg på vänster sida för att det var mest bekvämt. Stackarn hon måste blivit helt tillplattad. Tvilling 2 låg långt uppe och var svårt att få ut.

  • candy8­7
    Äldre 31 Jan 11:30
    #17

    Min ena tvillin pojk har förmodligen torticollis. (Ska på utredning)  Undrar lite Om era små som har detta har varit lite senare med att sitta och krypa i jämfört med den andra tvillingen??

    Kan tillägga att mina tvillingpojkar är 7 mån.

    //SAndra 

  • Äldre 24 Jan 12:59
    #18

    Min son på 5 månader har torticollis. Han har fått ligga i en speciell kudde när han sovit så han ligger på sidan, eftersom hans huvud var lite högre på ena sidan. Framifrån syns ingenting längre men han är fortfarande lite sne baktill. Har huvudformen ordnat till sej på era bebisar när de börjat sitta själva mer å sådär?

  • cli
    Äldre 14 Oct 21:56
    #19

    Hej! Min dotter är nu nio år o hhon har jobbat jättemycket med sjukgymnastik för att få huvudet i ett bra läge. Hon har också periodvis ont i motsatt ben. Sjukgymnasten sa att det kan hänga ihop. Hennes skallform bakifrån är inte vacker men hon har långt hår så det syns inte om man inte vet om det.

Svar på tråden Torticollis