• lurv

    *Finns det någon här som kan hjälpa mej med

    Finns det någon här som kan hjälpa mej med argument MOT piercing, tatueringar samt implantat. Min äldsta dotter fyller 18 om mindre än 2 veckor och är ju då fri att själv bestämma vad hon vill göra med sin kropp. Hon har tjatat om detta sedan hon var 13 år gammal. Finns det någon som har piercat sej som kan tipsa om vilken av dessa piercingar som gör ondast: Tungan, ögonbrynet, underläppen och bröstvårtorna. Det senaste var att hon nu även vill operera in implantat i nacken och på ovansidan av handlederna. Varför gör man detta är det snyggt? Fattar tyvärr ingenting just och känner mej som nån stenålderstanta som har råkat hamna i 2000-talet av misstag.

    Har försökt prata med henne och alla hon har berättat detta för avråder henne men det hon då säger är att: Om jag nu ändå vill göra det här trots att alla säjer att jag inte borde då betyder ju det att jag verkligen vill.

  • Svar på tråden *Finns det någon här som kan hjälpa mej med
  • plum

    Min son fick en tatuering av mig när han fyllde 17
    Då hade han tjatat i ett år ungefär.

    Jag hade inte så mycket att säga eftersom jag har två själv.

    Piercingar ger därimot inte mycket för, där blir det nej. om det inte är i öronen där jag själv har 8 hål.

    Men implantat och sånt, usch och fy. Vet inte om det är dubbelmoral men det är så jag tycker om saken.

  • Karra1

    Piercing i tungan är inget att rekommendera (kan förstöra tänderna) - det finns risk för dålig andedräkt (pga dålig mun hygien) m.m.

    Sen finns det ju regler inom vissa brancher ang. piercings (synliga) tror inte heller att det underlättar att få arbete om man ser ut som en nåldyna på kroppen.

    Tatueringar samma sak, men de ska man ju leva med i resten av livet på ett annat sätt. Man måste tänka på var man sätter dem så att de inte blir fula efter ett år eller två pga viktuppgång, viktnedgång, graviditet o.s.v.

  • HangtheDJ

    Egentligen borde du inse att din dotter faktiskt kommer vara 18 och har rätt att göra precis vad hon själv vill. Men som förälder vill man altid sitt barns bästa.
    Då jag själv arbetat innom kroppmodifieringen kan jag iofs gratulera dig till att din dotter ännu inte gjort några förändringar, det tyder på att det inte finns oseriösa utövare i din stad som hon sökt sig till. Det finns faktiskt människor som enbart gör dessa saker för pengarna och inte tänker på konsekvenserna för ungdomarna. Därav finns den gängse regeln om att man inte ska göra dessa saker innan man är 18.

    Implantaten som hon talat om att göra i nacken och på handen kan jag lugna dig med; om hon inte har några som helst modifieringar sen innan, finns det inte en chans att en utövare kommer sätta in dem på henne. Man måste ha modifierat sig ett tag innan, ha kanske ett antal tatueringar, piercingar och dylikt, för att faktiskt visa sin "hängivenhet", och att det inte bara är en modefluga. Detta är dessutom ett kirurgiskt ingrepp, och inte många i Sverige utövar det alls, så chanserna att hon kommer hem med teflonkulkor under huden imorgon i i stort sett lika med noll.

  • Månsi

    min mamma sa att så länge jag bodde under deras tak så var jag inte välkommen hem med saker överaltt :))

    så de har gått över så nu har jag inga någon stans *L*

  • Star84

    Du frågar efter vilka piercingar som gör ondast.Det finns inga direkt svar på det efter som alla har olika smärtgränser.
    Har både piercing i naveln samt tunga och inga av de gjorde ont somsagt det är väldigt induviduelt.
    Är även tatueras i svanken vilket inte heller gjorde ont.

    Själv älskar jag både tatueringar samt piercingar men visst finns det gränser.Inplantat och sånt är jag inte för som HangTheDJ skriver så är inte inplantat så vanligt i sverige och det är väldigt få som utför det.Det enda stället ja kommer på är i Malmö.

    Men somsagt din dotter blir 18 så det är upp till henne vad hon vill göra med sin kropp.Tyvärr så har du nog inte så mycket att säga till om.Om du är väldigt negativ till hennes planer gör så att hon kommer vilja göra det mera bara för att trotsa.

    Gjorde min piercing i naveln när jag va 16 då med mamma med (efter mycket tjat).Har aldrig haft några problem med den tog ut den i v.35 av min graviditet.Men nu är den igen =).
    Tungan piercade jag ca 2 månader efter min 18års dag, visst mamma va inte glad men inget som är störande nu.Har haft den i 2 år och kan absolut inte tänka mig att ta ur den...

  • Dramaonline

    Jag har hört att bröstvårtorna ska göra ont så in i glödheta.

    Fast som piercad kan jag ju skriva att det nog inte avskräcker.... Smärtan är en del av grejen.

    Däremot så bör man tänka igenom ärrbildning, eventuella komplikationer som tandskador eller infektioner, om man verkligen vill sticka ut i seriösa sammanhang osv.

  • Solian

    Jag var mottaglig för argument av typen "Du kan bli livslångt nickelallergisk" (gällde i. o f. s. hål i öronen men piercing verkar vara "värre"?).

    När det gäller tatuering så kan du bara säga till henne att inte tatuera sig i svanken, för då får hon inte ryggmärgsbedövning om hon skaffar barn!

    Och vadå implantat? Av vadå? Jag tycker det mesta av implantat ser hemskt ut, t.ex. förstoring av läpparna etc. Jag ryser bara jag tänker på det!

  • HangtheDJ

    Solian: implantat innebär att man med skalpell skär upp en ficka under hunden på tex armen, och för in kulor av teflon för att få "upphöjningar" i huden.

    TS: om du verkligen vill avskräcka din dotter, be henne titta på denna sida. (om du nu inte är orolig att hon får fler idéer av att de denna sida)
    OBS! Inte för känsliga!!!!!
    Varning är utfärdad.

    www.bmezine.com/risks/index.html

  • Morbid Mistress

    Varför är det din dotter som ska ända åsikt och inte du? kroppsmodifiering av olika typer gör man för att man sjäv vill inte för att vara andra till lags.

  • Älskeling

    Det är ju knappast "de piercades" fel om de nu inte får jobb, på grund av deras UTSEENDES skull. Snarare är det väl arbetsgivarnas fel. Är så trött på alla fördomar. Det är ju ren diskriminering! Själv är jag för all typ av konst och kroppssmyckning!

Svar på tråden *Finns det någon här som kan hjälpa mej med