• Gutegirl

    Att bli stämd för P-böter?

    Vad  är det som har hänt om man blir stämd av ett parkeringsbolag för obetalda p-böter? Går inte sådant till kronofogden?


    Släsh Ignåre
  • Svar på tråden Att bli stämd för P-böter?
  • LITZA

    Har egentligen ingen aning,men visst borde det göra det,gå till kronofogden. Nästan säker på det..

  • Gutegirl
    LITZA skrev 2007-04-03 22:01:05 följande:
    Har egentligen ingen aning,men visst borde det göra det,gå till kronofogden. Nästan säker på det..
    Ja, men hamnar det i rätten om man inte betalar till fogden då?
    Släsh Ignåre
  • Aaliyah

    Är fordran tvistig då? Dvs. har ni olika uppfattnigar om huruvida det har felparkerats eller inte?

  • Gutegirl
    Aaliyah skrev 2007-04-03 22:08:17 följande:
    Är fordran tvistig då? Dvs. har ni olika uppfattnigar om huruvida det har felparkerats eller inte?
    Ingen aning, jag var på tingsrätten för att kolla ett annat mål, och det här kom upp på samma personummer. Kan det vara så att den det gäller inte anser sig ha parkerat fel och att p-bolaget då lämnar in en stämning?
    Släsh Ignåre
  • Gutegirl

    Puff puff puff...
    Vill veta varför en p-bot hamnar i rätten.


    Släsh Ignåre
  • Madida

    Gutegirl: Jag vet inte riktigt men jag kan tänka mig att det är så att personen ifråga har bestridit p-boten, om då p-bolaget står fast vid sitt beslut så går det till tingsrätten.

  • Gutegirl
    Madida skrev 2007-04-03 23:34:59 följande:
    Gutegirl: Jag vet inte riktigt men jag kan tänka mig att det är så att personen ifråga har bestridit p-boten, om då p-bolaget står fast vid sitt beslut så går det till tingsrätten.
    Okej, blir det förhandlingar och grejer då?
    Släsh Ignåre
  • LITZA

    Varför inte ringa o fråga dom som vet?
    Där får du nog dom riktigaste svarena!
    Lycka till..

  • Smulpajen

    Ja, ifall en person bestrider en parkeringsbot kan målet hamna i TR ifall parkeringsbolaget ansökt om stämning hos rätten. Då blir det huvudförhandling, precis som i andra tvistemål. I annat fall, om en parkeringsbot inte är tvistig (dvs inte bestrids) blir det kronofogden som får till uppdrag att indriva den obetalda fordringen.

  • Gutegirl
    Smulpajen skrev 2007-04-04 09:42:01 följande:
    Ja, ifall en person bestrider en parkeringsbot kan målet hamna i TR ifall parkeringsbolaget ansökt om stämning hos rätten. Då blir det huvudförhandling, precis som i andra tvistemål. I annat fall, om en parkeringsbot inte är tvistig (dvs inte bestrids) blir det kronofogden som får till uppdrag att indriva den obetalda fordringen.
    Oj, det måste ju li bra mycket dyrare i längden för den som inte betalat OM den nu har parkerat fel, för då får man väl betala p-bolagets rättegångskostnader också? Hoppas att det var värt det!"
    Släsh Ignåre
  • Gutegirl
    Smulpajen skrev 2007-04-04 09:42:01 följande:
    Ja, ifall en person bestrider en parkeringsbot kan målet hamna i TR ifall parkeringsbolaget ansökt om stämning hos rätten. Då blir det huvudförhandling, precis som i andra tvistemål. I annat fall, om en parkeringsbot inte är tvistig (dvs inte bestrids) blir det kronofogden som får till uppdrag att indriva den obetalda fordringen.
    Oj, det måste ju li bra mycket dyrare i längden för den som inte betalat OM den nu har parkerat fel, för då får man väl betala p-bolagets rättegångskostnader också? Hoppas att det var värt det!"
    Släsh Ignåre
  • Smulpajen

    Gutegirl: Ja, precis, förlorar den som bestridit beloppet målet är han/hon skyldig att betala den vinnande partens rättegångskostnader. Detta är ju självklart p-bolagen mycket väl medvetna om och det är ju få som vågar riskera något genom att ta en tvist om beloppet.

  • Gutegirl
    Smulpajen skrev 2007-04-04 18:01:41 följande:
    Gutegirl: Ja, precis, förlorar den som bestridit beloppet målet är han/hon skyldig att betala den vinnande partens rättegångskostnader. Detta är ju självklart p-bolagen mycket väl medvetna om och det är ju få som vågar riskera något genom att ta en tvist om beloppet.
    Ja, snacka om att vara envis!
    Släsh Ignåre
  • Gutegirl
    LITZA skrev 2007-04-04 23:31:13 följande:
    Varför bara inte betala,o bli fri den?? :)
    principsak?
    Släsh Ignåre
  • Bumparn

    Tjena.

    Finns det fortfarande intresse i denna fråga? Skrattande

    Så här ligger det till.
    Det finns två stycken typer av parkeringsböter. Den jag kommer behandla heter "kontrollavgift". Den typen av böter ges när felaktig parkering har skett på privat mark. Alltså inte på allmän eller kommunal mark.

    Det är ofta ombud, såsom ett privat parkeringsbolag som delar ut boten. Om man väljer att bestrida boten så har inte parkeringsbolaget någon rätt att skicka vidare ärendet till inkasso eller för den delen Kronofogdemyndigheten.
    Om ingen uppgörelse kommer till stånd kan då parkeringsbolaget välja att stämma den felparkerande motparten i ett så kallat Förenklat tvistemål sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6renklat_tvistem%C3%A5l

    Hoppas någon fortfarande var nyfiken på ämnetGlad

Svar på tråden Att bli stämd för P-böter?