• ny stjärna

    mollipect!!!!!!!! läs!

    Är det nån som har läst denna artikeln om mollipect?
    Jag tyckte d va hemskt att läsa....
    Min dotter som är 11månader har fått det en period nu och hon har sovit o varit jätteorolig under denna tiden.
    Hon har ALDRIG haft sovproblem innan.
    Beror det på detta eller åldern.....

    Nån mer som har erfarenhet???

    http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,1036509,00.html

  • Svar på tråden mollipect!!!!!!!! läs!
  • Hannah76

    Att man får sömnproblem o andra biverkningar av Mollipect är inte underligt när man läser innehållsförteckningen.. Vårt jej tog Mollipect under tid, men läkaren varnade för dessa biverkningar o sa att vi absolut inte skulle ge det till kvällen (det är ju ett "uppåt-tjack") o det var 4 år sen..

  • ny stjärna

    Ingen av alla ssk eller läkare som jag pratat me under tiden vår flicka va sjuk (feber, hosta o öroninflammation) har sagt nåt om några bivekningar.
    Jag har ju inte tänkt att läsa på flaskan om d... Men nu fick jag mej en tankeställare....
    Trodde hon skrek för att hon hade ont i öronen och feber....
    Men antar att d inte va d som var felet.....

  • sassy123

    Oro och störd sömn är ganska vanligt med mollipect. Men hallucinationer är jätteovanligt.

  • lövet2

    Min dotter fick Mollipect när hon var ca 1 år. Vi fick inga varningar om biverkningar alls. Lillan fick hallucinationer och satt och pratade med tapeten. Sedan kröp hon runt runt i vår säng tills hon kollapsade. Mycket obehagligt, och jag skulle absolut inte ge Mollipect igen om det inte var alldeles nödvändigt ....

  • Hannah76

    Tycker det är märkligt att det blir sån hysteri. Trodde att man läste om biverkningar o innehåll i de preparat man tar själv eller ger till sitt barn. Hallucinationer är väldigt ovanligt, o Mollipect är inte den enda med den biverkningen. Hostmedicin överlag har många biverkningar.

  • enlitenbitkaka

    Hmm.....har alltid använt Mollipect, sen jag var liten och gör det fortfarande när jag är sjuk. Har aldrig haft några sådana problem vare sig då eller nu. Sådana extrema biverkningar är jätteovanliga...

    Rinexin däremot, gav mig hjärtklappning och höjt blodtryck och är förbjudet i hela USA pga detta, här i Sverige varnar dem inte ens.


    .?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • Teskedsmamman

    Min son har käkat mollipect under 1½ års tid när han fick krupp, och han fick alltid vid sänggång och vi har aldrig haft några som helst problem! Har heller aldrig blivit varnad för mollipect, men däremot Desenthol Lepheton...


    Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Lilleman i magen (v.25) BF - 070723
  • lövet2
    Hannah76 skrev 2007-04-03 23:01:18 följande:
    Tycker det är märkligt att det blir sån hysteri. Trodde att man läste om biverkningar o innehåll i de preparat man tar själv eller ger till sitt barn. Hallucinationer är väldigt ovanligt, o Mollipect är inte den enda med den biverkningen. Hostmedicin överlag har många biverkningar.
    Enligt läkaren jag pratade med, så ger Mollipect sällan svåra biverkningar på större barn. Ju mindre barnet är, desto större är riskerna. Därför har det övervägts att sätta en åldersgräns på 3 år för just Mollipect (fortfarande enl barnläkaren).
  • somanjot

    Usch nu blev jag nervös eftersom min dotter just nu tar Mollipect. Hon hostar hela nätterna idenom och kan ju inte sova. Så vi måste ju ge henne detta.

  • Veladis

    Min läkare säger att det bästa att ge barn under 2 år mot hosta, är egentligen varm saft...
    Funkar lindrande och slemlösande för de flesta hostor inom "normalintervallet" så att säga...
    Mitt ena barn har förkylningastma / falsk krupp, men varm saft hjälper ganska bra. Hon har fått ventoline eller bricanyl när det varit riktigt illa, bara. Hon blir rätt så speeedad av de medecinerna.

  • Wenjen

    Praktiskt taget alla mediciner kan ge biverkningar, en del vanliga och andra ovanliga. Det är man väl medveten om när man äter medicin eller ger sitt barn medicin. Jag brukar läsa informationen som medföljer medicinen. Där står det ju....

  • xandra84

    åh fy vad hemskt!!!...vår dotter fick mollipect för någon månad sedan...ger nog inte det mer till henne i fortsättningen!!!!


    Bonnie-Lee mammas underbara sötnos 060714
  • 3barnsmor35

    Vår dotter fick Mollipect  utskrivet mot envis hosta för ett par veckor sedan, jag gav henne en dos till kvällen, vid 18-tiden.


    Ett par timmar senare vaknade hon, hög som ett hus! Svamlade en massa rappakalja, sträckte sig efter saker som inte fanns, pekade o pratade om saker i luften, hade tvångsmani om att lägga saker på ställen om o om igen, sprang runt runt i sitt rum, in på toa, tillbaka igen. Jättestora ögon och nästan otäck blick m ett leende som mer hör hemma i en clown-skräckfilm. HELA natten höll detta på och när hon ”tände av” sen blev hon supertrött och sov o sov.


    Fruktansvärt obehagligt och jag tänker absolut inte ge henne Mollipect igen.


    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • Filippinan

    Vi har gett M Mollipect och det hjälpte jättebra, inga biverkningar alls vad vi kunde märka. Han sov gott. Alla reagerar ju på mediciner individuellt och dosen har också betydelse. Vi gav 2 ml åt gången 1-2 ggr per dygn. Hallucinationsbiverkningen är ytterst sällsynt enligt Fass.


    The more you ignore me, the closer I get
  • Filippinan

    Det är inte bara uppåttjack som skrivs här ovan. Efedrin är uppiggande men det innehåller också alkohol som ju är lugnande/sövande...


    The more you ignore me, the closer I get
  • 3barnsmor35

    Min dotter var rejält påverkad på 5 ml och jag som sett många drogpåverkade i min omgivning och umgängeskrets beskriver henne som hög. Min bvc-tjej sa idag (som ni säkert redan läst på andra ställen) att det bara är de som är känsliga för ämnet som reagerar så, långt ifrån alla.


    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • LasseKar

    Googlade Mollipect efter att min 2-åring varit helt galen två nätter i rad och förfäras över er som upplevt samma sak. Kryper och vrider sig runt runt, ej kontaktbar och "pratade med tapeten" tidigare idag. Världens goaste barn är helt personlighetsförändrad. Hoppas vid gud att det går ur kroppen till imorgon!

    Var vaksamma, ni som ger era barn "medicinen".

Svar på tråden mollipect!!!!!!!! läs!