• Anonym (Kaffedraken)

    Afte?!!!?

    Vad tusan är det? (och varför har jag fått det...*gråter*)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-11 15:40:45:
    Tryckte på enter för tidigt...

    Hur som helst..
    Smittar det och vad gör jag för att lindra...jag kan varken drick eller äta just nu.
    Har tagit panodil för ett tag sen men det verkar inte göra nytta...

  • Svar på tråden Afte?!!!?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vitvå: Jag har haft afte hela mitt liv nästan men det har blivit bättre nu när jag blivit äldre men jag har aldrig hört att det smittar iaf =) Jag fick reda på för några år sedan att jag hade glutenallergi och tydligen så kunde man få afte som symptom om man hade glutenallergi

  • Anonym (Kaffedraken)

    Du vet inte så mycket om afte? Det har med immunsystemet att göra. Jag har en autoimmun sjukdom som är associerad med afte, till exempel. Har haft det hela mitt liv, även innan min Crohns bröt ut. Som Thesa2 sagt är det inte smittsamt utan är en inflammation i slemhinnan. Munhålepastan Kenakort är effektivt på afte.

    Det har som sagt hjälpt mig massor att använda Zendium, det förebygger blåsorna.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har haft detta skit så länge jag kan minnas, likaså min mamma och några släktingar till henne. (har det just nu i skrivande stund) Det är nog nåt vi får istället för munsår och sånt, får afte istället. Så in i Bombens Ont! Och mitt har bara blivit värre ju äldre jag blivit. Mina sitter i mellan 8-10 dagar i streck, och dom kommer uungefär varannan månad. Sjukt trist, men man har ju typ vant sig. Min sambo har aldrig blivit smittad (för pussas måste man ju ändå )
    * Såg apotekets reklam första gången igår och blev överlycklig! Äntligen kanske nåt som hjälper! Allt är ju värt att testa för att få bort dem.

  • Anonym (Kaffedraken)

    konichiwa girl:
    Jag har tagit en voltaren som tillägg till panodilen men det värker så att tårarna rinner i alla fall....

    Jag har också en autoimmun sjukdom..hashimotos. Kan det ha med den att göra?
    Jag läste att det kan vara stressrelaterat också.

    LuRiGaBlAdLuSeN:
    Gör apoteket reklam för något som har med detta att göra? Vad då för reklam?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vad äter ni/kan ni äta när det gör som ondast?
    Jag är fruktansvärt hungrig, har inte ätit sen i morse.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vitvå:

    jag får också afte med jämna mellanrum och nu i vintras hade jag det en period och det gjorde så ont så jag grät..jag vet hur det känns.

    För att kunna äta - så får det bli "mjuka" saker såsom pasta och sånt som är lätt att tugga. Undvik ex. ketchup, saft, läsk, salt mat såsom pommes frites, choklad, chíps. Kall dryck är rena tortyren så varm dryck alt.varmsrumt vatten gick bra. Att få in luft på blåsan kan göra helv..ont, så man får se till att hålla munnen stängd och att prata går ibland inte. Sist fick jag vara tyst i nästan 3 dagar innan det värsta hade gått över..

    Produkten "Aloclair Gel" som Niina tipsar om härovan i länken använde jag och den lindrade ganska bra.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hejsan,

    Jag har också afte och det gör såååå hysteriskt ont. Jag har provat allt. Fick till och med utskrivet antibiotika av tandläkaren som jag skulle gurgla (bläää), men det hjälpte inte.

    Det som har hjälpt mig är naturmedlet Longovital. De finns att köpa på hälsokost. Jag tar tre tabletter på morgonen efter frukost och jag har inte längre några munblåsor. Helt fantastiskt måste jag säga. Jag var själv väldigt skeptiskt till Longovitalen eftersom jag (enligt tandläkaren) hade så ofantligt många och stora afte, och han hade aldrig sett maken till detta förr. Ta och prova. Det tog mig ca 2-3 veckor innan jag kände full effekt.

    Lycka till!!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tog mig iväg till apoteket i alla fall och där kunde de inte rekommendera Aloclair Gel alls då de tyckte att jag hade för många blåsor, både uppe och nere. sen sa de att det var svårt att få det att hålla sig kvar.
    Så istället köpte jag något antibakteriellt gurgelvatten som jag ska gurgla med.
    Fast nu när jag är hemma igen undrar jag om detta ens minskar smärtan alls...jag måste ju kunna äta nät...

  • Anonym (Kaffedraken)
    Balouu skrev 2007-04-11 17:40:46 följande:
    Hejsan, Jag har också afte och det gör såååå hysteriskt ont. Jag har provat allt. Fick till och med utskrivet antibiotika av tandläkaren som jag skulle gurgla (bläää), men det hjälpte inte. Det som har hjälpt mig är naturmedlet Longovital. De finns att köpa på hälsokost. Jag tar tre tabletter på morgonen efter frukost och jag har inte längre några munblåsor. Helt fantastiskt måste jag säga. Jag var själv väldigt skeptiskt till Longovitalen eftersom jag (enligt tandläkaren) hade så ofantligt många och stora afte, och han hade aldrig sett maken till detta förr. Ta och prova. Det tog mig ca 2-3 veckor innan jag kände full effekt. Lycka till!!
    är det dom här du menar
    http://www.bodystore.nu/sss/A1999185
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vitvå: Afte är troligen en sk "autoimmun process" så det är nog mycket möjligt att det har med din sjukdom att göra. När min crohns är aktiv får jag blåsor som kan vara stora som de gamla femtioöringarna.

    Jag brukar köpa Xylocain, som är en bedövande gel. Det smakar förjävligt men det gör att man kan få i sig mat i alla fall. Jag använder en tops för att applicera det på blåsorna. Men har du så mycket tycker jag att du ska kontakta din läkare så att han skriver ut xylocain viskös, som man sköljer munnen med!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Sånna hade jag ofta förr, men när jag började med tabletter mot min b-12-brist (äter både b-12 och folacin) för snart fyra år sedan har jag inte haft en enda..


  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag hade jätteproblem med afte när jag var yngre. Till slut träffade jag en tandläkare som hävdade att b-vitaminbrist (främst folsyra) kunde vara boven. Jag började äta folsyratabletter, och det hjälpte för mig.

    Det händer fortfarande att jag får en böåsa ibland, och då är Kenacort til väldigt stor hjälp.


    * Du lämnar väl inte farfar i bilen? - www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b3121p550255.html *
  • Anonym (Kaffedraken)

    Kan ju tillägga att folacin är ett tillskott av just folsyra som Lady Namárië skriver.
    Och du kanske redan vet att brist på detta inte syns vid ett vanligt hb-prov utan att man måste ta ett venprov för att kolla dessa värden.


  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag vet när min afte var som värst då fick jag ett medel som jag gurglade mig med när jag åt som bedövade i munnen. Jag minns inte vad det heter men jag fick det utskrivet av en läkare

  • Anonym (Kaffedraken)

    Aftamed finns nu på apoteket, jag har köpt det och ska testa när nästa pest bryter ut. Det är tydligen en gel som man ska ha i munnen på blåsorna. Hoppas det kommer fungera!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Aftamed finns nu på apoteket, jag har köpt det och ska testa när nästa pest bryter ut. Det är tydligen en gel som man ska ha i munnen på blåsorna. Hoppas det kommer fungera!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, att äta lite extra vitaminer är nog inte helt fel det heller.

  • Anonym (Kaffedraken)

    jag lider ochså av detta helvete...
    de kommer inte lika ofta nu som när jag var yngre, men jag har märkt att om jag håller på att bli förkyld så kan jag få blåsor istället för att förkylningen bryter ut.
    eller om jag äter typ tomater, jordgubbar eller kiwi.
    har en tub xylocainsalva som jag använder vid behov.
    tar en klick på en tops, det svider hundra ggr värre i 10 sek. sen är det helt bedövat en stund så man kan äta eller somna. har haft nåt flytande med, men det bedövade ju hela munnen.
    skulle inte klara mig utan salva!

Svar på tråden Afte?!!!?