• Anonym (vårdbidrag)

    om vårdbidrag för anhörig

    vet inte om det är rätt tråd

    jag undrar hur det går till att söka anhörighetsbidrag eller vad det nu kan tänkas heta.

    jag sköter en anhörig dygnet runt och nu går vi på knäna i min familj, lever på en lön.fick höra talas om anhörighetsbidrag och tänkte försöka söka.men jag vet inte vart jag ska vända mej? så undrar jag om någon vet hur mycket bidraget ligger på?

  • Svar på tråden om vårdbidrag för anhörig
  • koje

    Vet faktiskt inte men jag tror att det är hos försäkringskassan man söker det. kolla på deras hemsida har för mej att jag sett något om det där men är inte säker.

    Annars ta det med en kurator på sjukhuset ni tillhör o där den som du vårdar hör hemma så kan de säkert svara de också.

    Lycka till.

  • Englamor

    Ja, du kan söka s.k. närståendepenning genom att höra av dig till fk. Klistrar in info från deras hemsida:

    Vem kan söka närståendepenning?

    Om du avstår från förvärvsarbete för att vårda en närstående person som är svårt sjuk kan du få närståendepenning från Försäkringskassan. Du kan få närståendepenning även när du vårdar den sjuke på sjukvårdsinrättning. Till närstående räknas anhöriga men även andra som har nära relationer med den svårt sjuke som till exempel vänner eller grannar. Med svårt sjuk menas sådana sjukdomstillstånd som innebär ett påtagligt hot mot den sjukes liv. Både du själv och den sjuke måste omfattas av socialförsäkringen och vården måste ges i Sverige.

    Antal dagar

    Du kan få närståendepenning i högst 60 dagar sammanlagt för varje person som vårdas. Närståendepenning kan betalas ut för högst 240 dagar vid vård av en person som blivit smittad vid användning av blodprodukter inom den svenska hälso- och sjukvården eller i vissa fall om personen smittats av sin maka/make eller sambo. Närståendepenningen är 80 procent av den sjukpenninggrundande inkomsten efter att inkomsten har multiplicerats med faktorn 0,989.

    Hur stor blir ersättningen?

    Om du avstår helt från förvärvsarbete för att vårda den sjuke får du hel närståendepenning. Halv eller fjärdedels ersättning får du om du avstår från arbete till hälften respektive en fjärdedel av den tid du skulle ha arbetat. Flera närstående kan turas om i vården och få ersättning för olika dagar eller olika delar av dagen. Närståendepenning kan inte betalas ut till flera vårdare för samma tid. Närståendepenningen kan minskas om du får behålla mer än 10 procent av din normala lön under frånvaron.

    Ledighet

    Rätten till ledighet är knuten till ersättningsrätten. Som arbetstagare har du rätt till ledighet från ditt arbete under den tid du får närståendepenning. När du vill vara ledig från ditt arbete för att vårda en svårt sjuk person ska du underrätta din arbetsgivare om detta så snart som möjligt.

    Ansökan och försäkran

    Du måste anmäla till Försäkringskassan att du vill ha ersättning för närståendevård. Närståendepenning kan inte betalas ut retroaktivt, det vill säga för tiden före anmälan.

    För att ansöka om närståendepenning måste du fylla i blanketterna Ansökan om närståendepenning och Försäkran för närståendepenning. Uppgifter om faktiska förhållanden lämnas på heder och samvete.

    Läkarutlåtande

    Till ansökan ska ett särskit läkarutlåtande för närståendepenning bifogas. Utlåtandet ska ge de upplysningar om den sjukes hälsotillstånd som behövs för att Försäkringskassan ska kunna pröva rätten till ersättning.

    Den sjukes samtycke

    Den sjuke ska lämna sitt samtycke till vården. Det görs på ansökan. Om hon eller han på grund av sitt tillstånd inte kan lämna något samtycke ska det framgå av läkarutlåtandet.

    Mer information

    Faktablad ger fördjupad information men ska inte betraktas som lagtext i ämnet.

    Ytterligare information kan du få hos Försäkringskassan och på www.forsakringskassan.se

    Lycka till och kram!

Svar på tråden om vårdbidrag för anhörig