• sommar 04

    P-piller kontra minipiller? Pest eller kolera?

    Hej

    Jag började med p-piller igen i våras efter ett par år med minipiller. Samtidigt som jag fick receptet på p-pillren hittade gynekologen en cysta på ena äggstocken. Tre månader senare var jag på återbesök och den var borta.

    Allt frid och fröjd kan tyckas, men problemet är att nu har aptiten ökat och jag har gått upp 5 kilo på ett halvår. Jag som var så stolt i våras för att jag gått ner mer än 20 kilo. Nu har jag ingen ork längre att hela tiden börja om och om, som jag gjort sista fyra månaderna. Lyckas jag minska ena veckan så tar aptiten överhanden nästa vecka.

    Är det någon mer som har liknande erfarenheter? Jag tänker ringa barnmorska i morgon och få råd, men det kan vara bra att ha lite stöd bakom sig, om man bara får höra hur bra p-pillrena är.

    /I

  • Svar på tråden P-piller kontra minipiller? Pest eller kolera?
  • Morfen

    Jag har använt minipiller sedan 6 år tbx och jag har mått exakt hur bra som helst. Aptiten ökade inte, mensen kom som vanligt (förutom mkt mellanblödningar i början) och kroppen funkar precis som vanligt.
    Jag vill inte rekommendera någon att äta p-piller.. hormoner är hormoner, men ska man välja på ngt p-pillerpreparat så rekommenderar jag Follistrel, minipiller.

  • Jamtlandstaus

    Har oxå erfarenhet av både kombinationspiller (vanliga p-piller alltså) och av minpillret Follistrel. Jag tror precis som Morfen att det är dumt att proppa i sig hormoner i onödan så även om min kropp kändes fungera bättre med p-piller (fick ingen mens alls med minipiller)så valde jag att använda minipiller eftersom det iallafall bara innehåller ett hormon. Men påverkan på kroppen är avsevärt mindre med minipiller så om du har det så jobbigt med aptit och vikt (believe me - I have the same problem) så skulle jag om jag var du övergå till minipiller igen.

  • jambasi

    Har väldigt dåliga erfarenheter av p-piller! hade ojämt humör och blev lätt deppig! fick dessutom så torra slemhinnor att det gjorde ont att ha sex! sexlusten var noll! använder kondom nu men funderar på mini-piller!
    kram

  • sally

    Vågade inte äta mina mini-piller då 1 av 100 kunde få cystor på äggstockar eller håravfall. Vill inte stoppa i mig mer sånt där! Usch. Tycker inte att det finns ngt bra preventivmedel... :(

  • Morfen

    Sally: håravfall?
    Har aldrig hört talas om det. Gäller det alla minipiller eller någon särskild sort?
    Är du säker på att det verkligen är 1 på 100?

  • sally

    Cerazette heter dom.

    Skrev fel! Mindre än 1 på 100 ska det vara! Dock är det nog ovanligt. Men en av mina största fobier är att tappa håret så jag åt inte dessa piller.

    Så här står det i Fass:

    Vanliga biverkningar (mer än 1 patient av 100) är; huvudvärk, acne, humörförändringar, minskad sexuell lust, bröstspänningar, illamående och viktökning.

    Mindre vanliga eller sällsynta biverkningar (mindre än 1 patient av 100) är; svårigheter att använda kontaktlinser, håravfall, underlivsinfektion, vätskefyllda blåsor på äggstockarna (cystor), smärtsamma menstruationer, trötthet, olika hudreaktioner eller kräkningar.

    Vill inte avskräcka er från dessa piller!!! Dom har väl samma biverkningar som de flesta andra. Men jag vill inte äta dom.

  • Cleo

    Hejsan
    Jag ville bara dela med mig av mina egna erfarenheter av Cerazette.
    Jag och två till av mina väninnor åt tidigare Cerazette, vi är alla över 30 år.
    Vi fick alla tre liknande biverkningar, mycket acne och i princip helt utebliven sexlust.
    Nu har vi slutat alla tre och blivit av med våran acne och fått tillbaka sexlusten. Men det tog ca 8 veckor att hamna i normala gängor igen efter det att vi slutade äta Cerazette.

  • sommar 04

    Nu har jag varit i väg till barnmorskan. Jag hade tur och fick en återbudstid, annars är det visst en månads kö :(

    Hon var mycket förstående och tyckte absolut inte att jag ska fortsätta med Folliminen om jag går upp i vikt. I stället fick jag recept på Yasmin, ett nytt p-piller som förhoppningsvis inte ger ökad aptit som bieffekt.

    /I

  • Sparvel

    Hej alla!
    Jag har ätit hur många sorter som helst, men klarar inte hormoner alls. Gick upp i vikt mycket, blev depp o illamående, hade svampinfektioner och jag vet inte allt. (Har också provat Yasmin men det funkade inte på mig).

    Till slut övertalade jag en barnmorska att sätta spiral på mig en lite kopparspiral som heter Flexi T. Det gjorde lite ont o sätta in den när man inte fått barn än, men det var så himla mycket värt det!! Jag kände inget av den, har inte haft några problem alls, inget krångel med sexliv eller aptit eller så eftersom det inte är hormoner.
    Det har verkligen räddat mig och är något av det bästa jag gjort. Jag rekommenderar verkligen att testa!!

    Tog ut den nyligen och vill bli gravid, något som kanske kan underlätta om man inte ätit p-piller, jag behöver ju inte vänta innan hormonerna går ur kroppen...

  • Karla

    Jag åt Yasmin och kan inte påstå att jag fick några direkta bieffekter alls, utomstörre bröst...

  • mira

    Jag som fick acne när jag slutade med mina p-piller. Men det där med kontaktlinser var intressant. Jag har haft problem när jag testat linser för mina ögon har varit för torra och jag har inte klarat av att ha ens bästa sortens linser någon längre stund. Kanske man ska testa igen när man varit utan sina p-piller ett längre tag.

Svar på tråden P-piller kontra minipiller? Pest eller kolera?