• Anonym (förvi­rrad)
    Äldre 15 Apr 11:39
    26765 visningar
    20 svar
    20
    26765

    Cytotec- inte godkännt abortmedel???

    Jag ska göra abort (kirurgisk) på torsdag och har försökt läsa in mig lite på "proceduren". Upptäckte nu att Cytotec-tabletterna som skall tas kl 6 på morgonen innan aborten, inte är godkända som abortmedel utan egentligen används som magsårs-medicin. Är det dessa tabletter man tar då man gör medicinsk abort? MÅSTE man ta dem om man ska göra kirurgisk abort? Jag förstår att syftet med dem är att avbryta/påbörja en utstötning av fostret, men vid kirurgisk abort suger man ju ut det ("skrapar"), varför då ta denna tablett OCKSÅ?

    En annan fråga, får man någon livmodershals-vidgande tablett när man kommer till sjukhuset? (Har aldrig fött barn så det borde vara rätt "trångt" där).

    Ni som gjort abort eller bara är kunniga på området, SNÄLLA svara!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Cytotec- inte godkännt abortmedel???
  • Anonym (förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 11:55
    #1

    puff!

  • Anonym (förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 12:00
    #3

    Nej, Mysmumlan, det är det den inte är! Jag trodde också det, men den är INTE till för det och har INTE den effekten. Den skyddar slemhinnan i magen och tolvfingertarmen vid magsår och har som BIEFFEKT att orsaka missfall!

  • Anonym (förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 12:10
    #5

    Ok. Det var verkligen inte meningen att låta som att jag rättade dig. Tycker det är fruktansvärt konstigt att man använder en medicin som egentligen är till för något annat som abort-medel. Pharmacia rekomenderar den INTE till det då de säger att de inte har en aning om vilka konsekvenser det kan ha. Men tack för ditt svar, skönt att höra att den ska mjuka upp livmodertappen. Var orolig för hur det skulle bli med det.

    Någon annan som har mer info?

  • Anonym (förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 12:26
    #7

    blackangel: usch vad obehagligt! men då är det alltså inte bara kvinnor som inte fött barn som får ta dem?

  • Anonym (förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 12:38
    #9

    Det ska jag göra, tack för tipset! Blödde du mycket efter skrapningen? Länge?

  • Anonym (förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 15:09
    #13

    puffar å hoppas på att nån vet lite mer om medicinen

Svar på tråden Cytotec- inte godkännt abortmedel???