• cazzi
    Äldre 15 Apr 22:14
    35323 visningar
    20 svar
    20
    35323

    insemination på egen hand?

    hej! jag har en liten undran. kan man inseminera själv eller måste man gå via en läkare? googlade på det och fann utlänska "gör det själv kit" men finns det i sverige? mvh c

  • Svar på tråden insemination på egen hand?
  • kantar­ellkis­se
    Äldre 16 Apr 00:03
    #1

    Nej, i Sverige måste det gå genom läkare. Även i andra länder behöver det gå via klinik eftersom spermabankerna enbart levererar dit såvitt jag vet, å sen hämtar man därifrån(de kan hemleverera i vissa länder men då måste en klinik skriva på)"Gör det själv kit" blir lite svårhanterligt med nitrogentanken liksom :)

  • Äldre 16 Apr 00:07
    #2

    Visst kan man göra heminseminationer men jag tror inte det finns "gör det själv kit" som i andra länder (än i alla fall). Däremot finns det folk som använder vanliga medicinsprutor från apoteket för att göra en insemination hemma. Vid hemma insem så sprutar man bara upp spermier i slidan medan på kliniker så tvättas sperman och sprutas upp i livmodern.


    Nu måste det vara vår tur...
  • kantar­ellkis­se
    Äldre 16 Apr 00:24
    #3

    Jodå - fast då måste man ha sperman själv. Jag fattade det som behov av donatorinsemination. Förlåt min missläsning. Isf kan man få hjälp av vissa gyn med vilken utrustning som är bäst

  • Äldre 16 Apr 00:30
    #4
    jag tänkte inte ens på att man kanske inte har sperman själv haha, så lustigt det kan bli. Allt det jag skrev är alltså under förutsättningen att man har färska spermier hemma
    Nu måste det vara vår tur...
  • kantar­ellkis­se
    Äldre 16 Apr 00:40
    #5

    Å då har vi ju täckt alla baser :) Jag såg hur någon släpade runt en nitrogentank och insåg inte att "gör det själv kit" inte behövde vara så avanserat *rodnar*

  • Äldre 16 Apr 13:21
    #6

    Men, hur då gör det själv? Vad är det för skillnad om man inseminerar sig själv med en spruta istället för via vanligt samlag? *trög*

  • kantar­ellkis­se
    Äldre 16 Apr 14:09
    #7

    Ja... om du ex.vis har vestebulit som gör att du får ont vid pentetrerande sex. Eller om din partner är en kvinna. I båda dessa fall är det lite svårt att genomför samlag - i alla fall med rätt resultat.

    Om man går igenom insemination på klinik förs spermierna upp i livmodern, det kan vara bra vid tex. fel sammansättning av livmoderslem eller om det finns lite färre spermier än vanligt - så att man kan föra upp de bästa direkt. Eller som i mitt fall, jag är ensamstående och får insemination med donator. Sex med mig själv får inte riktigt rätt resultat i just det avseendet

  • Äldre 16 Apr 14:14
    #8

    Jo, det förstår jag. Tänkte främst på inläggen ovan från bla Fiji, syftar ju till reltaionen man/kvinna.

  • kantar­ellkis­se
    Äldre 16 Apr 14:24
    #9

    Jo -då kan vestibulit vara en förklaring

  • cazzi
    Äldre 16 Apr 20:39
    #10

    hej! tackar för alla svaren. vi har både ägg och spermier, i vårt fall är det så att vi nyss misslyckats med en "ägg+spermier-date" och får vänta ett bra tag på nästa ivf pga sommarstängning. och tänkte i vår klurighet att spermierna kanske inte hittat rätt förut och tänkte hjälpa de lite på traven under tiden.
    men kommer man in i själva livmodern med hjälp av medicinspruta?
    kram c

  • God Is A Girl
    Äldre 17 Apr 10:32
    #11

    Nej det gör man inte.. men det är inte rekomenderat att man använder en IUI kateter om man inte tvättat spermierna innan.

  • cazzi
    Äldre 17 Apr 17:23
    #12

    okej. då vet jag det tack

  • AnDan
    Äldre 17 Apr 17:26
    #13

    Vist kan du göra det här själv! Vi är gravida på det sättet! Fast vi gjorde det hos henne i Norge, de har mycket bättre sprutor och muggar på de Norska apoteken än vi i Sverige (allt är steriliserat).

  • Velan
    Äldre 20 Apr 20:29
    #14

    Vi har provat inseminera på egen hand. Vi är gifta (man + kvinna) men min man har svårt att få utlösning vid samlag. Har bara provat ett par gånger och än har det inte tagit, men vi hoppas att det snart gör det!

  • Äldre 15 Feb 18:50
    #15

    Hej allihopa! Jag och min sambo hade försökt att få barn under en längre tid. Klockade Äl och provade alla möjliga trix och knix för att bli gravida. Så en dag beslutade jag mig för att inseminera mig själv med hjälp av en vanlig eller den minsta plastsprutan som finns på Apoteket. Fyllde den med sperma när jag visste att jag hade äl. Letade upp livmodermunnen med fingret och sprutade in. Efter en månad blev jag gravid .. Superlyckliga är vi och bebisen är helt felfri än så länge. Har varit på ul och alla andra undersökningar. Tänkte flika in med detta så ni slipper spekulera :) P.s jag sa medicinspruta i apotekskassan

  • Äldre 27 Jan 18:40
    #16
    Södermarie skrev 2014-02-15 18:50:12 följande:

    Hej allihopa! Jag och min sambo hade försökt att få barn under en längre tid. Klockade Äl och provade alla möjliga trix och knix för att bli gravida. Så en dag beslutade jag mig för att inseminera mig själv med hjälp av en vanlig eller den minsta plastsprutan som finns på Apoteket. Fyllde den med sperma när jag visste att jag hade äl. Letade upp livmodermunnen med fingret och sprutade in. Efter en månad blev jag gravid .. Superlyckliga är vi och bebisen är helt felfri än så länge. Har varit på ul och alla andra undersökningar. Tänkte flika in med detta så ni slipper spekulera :) P.s jag sa medicinspruta i apotekskassan


    Vet att det är ett gammalt inlägg så jag kan inte låta bli att fråga om allt har gått bra och ni har en bebis nu? Jag hoppas det!

    Vi testade det här nyss, inte för att vi har problem annars men sambon är sjuk och vill inte smitta mig så då ordnade vi det så här denna månad. Håller tummarna för gott resultat. Ville bara tacka för tipsen med vad man kan be om på apoteket, jag kände också efter livmodertappens ingång så jag tror allt har gått bra.
  • Äldre 16 Feb 22:35
    #17
    +1

    Hej alla,

    en förvirrad själ på 37 år. Separerade, totalt ofrivilligt, för snart 2 år sen men känns lite som igår.
    Dock börjar jag nu kolla upp olika alternativ. Livet utan barn vet jag inte hur det ska gå. Ex mannen och jag planerade barn och försökte några år.

    Jag önskar bara komma i kontakt med andra singlar som har funderingar på att inseminera sig!

    Såå tacksam för kontakt så please hör av er!

  • Sun 20 Feb 2022 22:57
    #18
    Fresh sperm ICI method

    With fresh sperm, you?ll need a receptacle for the sperm and a way to get it into the vagina.


    Sometimes the donor ejaculates into a cup. This can be a sterile specimen collection cup you buy? or just a clean container from the kitchen! The other popular option for collection is a soft cup.


    Online forums that discuss home inseminations are abuzz with touting the ?soft cup method.? This approach is when you use a menstrual cup or disc to keep the sperm up by the cervix. So a sperm-filled soft cup would be inserted into the vagina and left there by the person being inseminated or a partner/helper.


    The idea is that the sperm are kept up by the cervix instead of dripping down the vaginal walls. They?ll stay there for as long as you leave the cup in, so if you want to give the swimmers an hour or more to get up there, you can. (Just don?t leave it in for more than a day because you?d risk infection.)


    No matter the receptacle you?re asking a donor to ejaculate into, coach them to aim carefully!


    ?D,? a mom in western Massachusetts, shared a funny-in-retrospect story with me: ?On the very first try [my wife and I] walked around the block until [our known donor] said he was done. He basically ?missed? the vessel. So we count it as a try, but really there was nothing to work with when we got home!?


    If you?re not using a soft cup for vaginal insertion, you?ll need another way to get the sperm from the receptacle into the vagina. Most people use a needleless syringe for this, the kind you would use for giving liquid medicine to a pet or child.


    The Mosie syringe has been specifically designed for home inseminations, but any will do. You simply use the syringe to suck the sperm up into it, and then push it out into the vagina.


    A midwife told me before my wife and I started trying we should try to aim to coat the cervix (so, aim up and back).

  • Sun 28 Jan 00:57
    #19

    Har sån förståelse för er i tråden och ösnkar er all lycka, önskar själv så komma i kontakt med andra som ocksså längtar.Är väldvårdad man och är öppen för alla konstellationer

  • Thu 1 Feb 12:57
    #20

    Man kan ju såklart inseminera om man har sperma hemma, men då ger det exakt samma resultat/chans som vanligt samlag.

    Jag var nyfiken för något år sedan och kollade om det inte går att "hjälpa" genom att spruta in dem i livmoderhalsen lite försiktigt... NEJ, det ska man inte göra. Det de gör när de "tvättar" sperman på kliniken är inte bara för att rensa ur dåliga spermier, det är också för att sädesvätska kan ge toxisk chock inne i livmodern, och får aldrig komma in dit.

    Så hemma ska man bara spruta i slidan/ (inte i) livmodertappen, i fall någon undrar samma sak jag gjorde.

Svar på tråden insemination på egen hand?