Inlägg från: erica bus |Visa alla inlägg
  • erica bus

    Besatt av korsetter och midjemåttet

    Min man köpte en korsett till mig för 3 år sedan. Efter några gångers användning vid festliga tillfällen kände jag mig nästan obekväm utan den. Sedan dess har jag köpt flera nya korsetter och använder korsett nästan varje dag under mina vanliga kläder. Jag snör tightare och tightare och börjar känna mig besatt av korsetter och hur smal jag kan snöra mig. Nu snör jag mig till 56-60 cm till vardags och ner emot 50 cm ibland, men det känns inte bekvämt. Är det någon som känner igen sig? När jag söker på nätet hittar jag några som verkar ägna sig åt detta men jag har inte hittat några svenskor. Jag har inget problem och ingen fråga egentligen, vore bara kul om någon med liknande intresse svarade på detta inlägg!

    Kram,
    Erica, just nu 55 cm Och ni?

  • Svar på tråden Besatt av korsetter och midjemåttet
  • erica bus

    Vad roligt men några snabba svar innan läggdags!

    getingmidja: Ja, jag har förstått det av vad jag hittat när jag surfat runt Du har alltså haft samma intresse som lilla jag?

    memmlis: Det är inga problem att gömma korsetten under kläderna. Midjemåttet (utan korsett) har minskat med 8-10 cm på 3 år utan bantning eller annat!

  • erica bus

    getingmidja: Ja. Jag har några "massproducerade" också men med korsett nästan dagligen så är det bara de måttsydda som sitter skönt. Jag antar att du håller med?
    Vad roligt att vi delar detta udda "intresse"!

  • erica bus

    Lilja84: Det finns otroligt många olika korsetter att välja bland. Allt från sådana som bara går mellan revbenen och höftbenet till de som går över hela bysten och höfterna!

  • erica bus

    Lilja84: Jo, det kan nog vara svårt, åtminstone om man vill snöra hårt. Jag har ingen som går SÅ långt ner, och när jag vill snöra riktigt tight får jag hjälp av älsklingen.

    Jag ska med glädje läsa vidare i den här tråden imorgon. Nu ska korsetten av. Jag sover inte med den! (men har läst att vissa gör det!)

  • erica bus

    Cullinan: Nu ägnar du dig bara åt att klanka ned på vad denna tråd handlar om. Om du läser trådstarten så ser du att du inte behöver komma med kommentarer som "missbildat".

    För att besvara en fråga tidigare i tråden, jag har flera Vollers-korsetter och det är de som jag tycker sitter bäst. Men det finns säkert andra som är lika bra.

    Getingmidja: Jättefin bild. Den ser ut att sitta perfekt!

    Lilja84: Täcklapp är en "platta" som placeras under snörningen där bak för att förhindra att kanterna/hålen eller snörena i sig skadar huden. Det är annars lätt hänt när man snör hårt och använder korsetten en längre tid. "Längd fram" och "Längd bak" är jag inte helt säker på vad det betyder, men jag skulle tro att det är korsettens "höjd" som avses.

  • erica bus

    Sant. Men jag skulle ha lite svårt att köpa en begagnad. Det är ju trots allt ett extremt hudnära plagg
    Men det är ju jag det.

    Om man köper en "stilren" korsett av bra kvalitet utan extrema färger som man tröttnar på och bara tänker använda den vid vissa tillfällen så kommer den att vara som ny i många år. Då är 1300 kr överkomligt.

  • erica bus

    2småskruttisar: Vad kul att du är sugen, och det finns korsetter för alla, det finns ingen anledning att känna sig osäker. Det bästa är naturligtvis att besöka en riktig butik men det är ju inte så lätt... Men det finns många internet-sajter som säljer måttsydda korsetter och de beskriver oftast noggrant exakt hur och var man ska mäta kroppen. Det handlar om (lite beroende på vilken typ av korsett man ska köpa) bystmått, mått runt bröstkorgen precis under bysten, midjemått, höftmått, "höjdmått" mätt från nedersta revbenen eller under bysten. Ofta beskrivs måttagningen i bild, vilket faktiskt gör det hela ganska enkelt! Eller i alla fall inte särskilt svårt :) Lycka till!

    ( lördag och lite festligheter på gång = TIGHT idag )

  • erica bus

    Nja, 50 har jag aldrig vågat mig på, men nära. Oftast mellan 55 och 60. Utan korsett 69-70 cm, så normalt snör jag bort 10-15 cm
    Och du? Ni andra?

  • erica bus


    Högklackat är fint och kan kännas riktigt sexigt. Ytterst sällan för mig dock, är så dålig på att gå i sådana...

    palpitaion: Jag tycker inte det låter särskilt "rakt". Du kommer lätt ner till 65 med en bra korsett och du kommer att älska det! (tror jag) Lycka till!
  • erica bus

    Det blir ett långt svar. Dels för att jag älskar detta ämne, och dels för att jag vill hålla liv i tråden!

    Floskelsvar: En bra korsett är en sådan som passar dig

    Längre svar: En bra korsett är en korsett som är stadig, lättsnörd, inte skaver, passar din kropp så att du kan röra dig (relativt) ledigt trots att du snört dig. Det är ju inte alltid så att dyra saker är bra och billiga dåligt, men när det gäller korsetter så kan det vara en bra grundregel. En korsett på HM för 399 kr är inte bra. Om du däremot beställer från en riktig korsettförsäljare som kräver att du lämnar ett antal mått för att kunna leverera "rätt" korsett så är du en bit på väg. Då KAN det i alla fall vara en seriös säljare. Om korsetten dessutom är av ett känt fabrikat så är det bra så slipper du köpa grisen i säcken. Om du läser hela denna tråd hittar du exempel på både butiker och tillverkare.

    Visst kan det synas under kläderna, det beror på vilka kläder man har på sig! Tighta toppar är inte lämpligt. Kavajliknande plagg eller stickade tröjor och sånt är bättre. Eftersom det verkar som om mitt intresse anses ganska udda och kanske "kinky" så vill jag oftast inte att det ska synas att jag har en "konstgjord getingmidja". Framför allt vill jag inte att barnen och deras kompisar ska se nåt.

    Det kan vara obekvämt, men redan några månader efter att jag började använda korsett nästan dagligen så kändes det faktiskt obekvämt att vara utan! Korsetten ger mig stöd och när jag ser att min midja är riktigt smal får jag en kick. Jag hoppas kunna få njuta av en 50-centimetersmidja någon gång, men när man börjar komma ner så långt så är varje centimeter en stort steg. Men sedan får det nog räcka.

    50 cm är betydligt tightare än många tror. Testa med ett bälte och gör ett hål vid 50 cm och försök dra åt det runt midjan. Det är inte lätt, men det är mycket lättare än med en korsett som pressar ihop en betydligt större del av kroppen än vad ett bälte gör.

    Trevlig helg!

  • erica bus

    Tillägg till min lilla kommentar på slutet:
    Det där med riktigt hårt åtdragna bälten i midjan var riktigt inne när jag gick i gymnasiet i slutet av 80-talet. Åtmintone där jag bodde. Ibland undrar jag om mitt intresse för smala midjor började redan då!?!

  • erica bus

    Oj, 63, då är 10 cm lite svårare än för oss som är lite "bredare" normalt. Men så himla svårt ska det nog inte vara! Då kommer du snabbt ner på samma mått som jag

  • erica bus

    palpitaion: I början är det JÄTTESVÅRT att göra det själv. Men som vanligt, övning ger färdighet. Jag behöver hjälp om jag vill vara extra snörd, men i vanliga fall klarar jag det bra själv.

    Nora Brick: Nja, du har ju en väldigt smal midja utan korsett och 10 cm är ju då ganska stor reduktion i förhållande till ditt normala midjemått. (men det är klart att du klarar det!) Har man t.ex dubbelt så stort midjemått som du så är inte 10 cm så mycket att orda om!

    Lilja84: vad kul att du testade bältesgrejen! 55 cm är precis vad jag är just nu!

  • erica bus

    Så det är populärt med korsetter där? Låter trevligt, men jag ser nog inte särskilt "metal" ut i övrigt

  • erica bus

    Blev nyfiken och "googlade" en hel del men hittade inga fina bilder från metalbåten. Synd.

    Puffar lite. Nån mer som vill dela med sig av sina erfarenheter?

  • erica bus

    Jag har flest Vollers, och favoriten är en svart underbust. Använder oftast underbust, brukar bli tightast då :) Fast just nu mäter jag 58, inte då mycket att "skryta" med... Kul att någon annan än jag livade upp tråden den här gången!

Svar på tråden Besatt av korsetter och midjemåttet