• Ostkustens Pärla

    Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!

    Försöker härmed starta en tråd för oss som upplevt att allra första graviditeten slutade i missfall. Jag tror nämligen att detta kan väcka helt andra frågor och funderingar än när man får missfall när man redan har barn. Självklart är båda situationerna lika ledsamma, men har man redan fött ett eller flera barn vet man ju iallafall att kroppen har funkat förr, och det ger ju en gnutta hopp att det kommer gå bra nästa gång...

    Att allra första graviditeten slutar i missfall kan väcka tvivel om den egna kroppen. Kommer jag nånsin kunna få barn? Kommer det sluta med missfall varje gång? Är det nåt fel på mig?

    Ja, ni har säkert egna funderingar. Dela med er, diskutera, peppa, trösta!

  • Svar på tråden Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!
  • Earth Angel

    Jag har iofs varit gravid tidigare, men har ju inte fått barn eftersom jag gjorde abort då så jag antar att jag ändå platsar in i tråden.

    Fick hur som helst MF i höstas pga druvbörd.

    Det jag tycker känns mest tråkigt är att det känns som att man inte kommer att kunna glädjas och slappna av vid en ev. nästkommande graviditet pga det som hänt, som man kunde göra första gången man blev gravid.

    Eftersom det tagit lång tid för mig och min samb att bli gravida så blev vi ju överlyckliga och började planera och göra små inköp på en gång, berätta för alla (familj och vänner) osv. Det känns som även det kommer få vänta LÅNG tid nästa gång...

  • Ostkustens Pärla

    Ja, det är nog vanligt att man känner att man kommer vara mer orolig nästa gång. Och att man kommer vänta med att berätta. Så känner jag också.

    Framförallt kommer jag nog kräva flera kontroller. Kanske kräva att få göra vul ganska tidigt...

  • Lurvan83

    Heeeej. Jag fick mitt allra första (väldigt svaga) plus i mars efter 6 månaders försök å längtan! Men, redan i v5 fick jagmitt missfall. så nu finns det en miljon tankar i huvudet, samtidigt som jag längtar såååå efter att bli grqavid igen! Bra attt vi kan fundera å längta ihop =)

  • Arla

    Jag fick mf i v 5 första gången. Sen väntade vi 1 mens innan vi försökte igen och blev gravid direkt. Då gick allt bra. Är nu gravid för 3 gången i v 28.

  • Lurvan83

    Arla: Åååå va härligt å höra att allt gick bra efter ditt missfall! Nu får jag lite hopp igen =) Vi väntade dock inte in en mens, för jag blödde bara några dagar å sen åkte vi på semester till thailand å då hade vi sex som vanligt. Men mensen kom igång jättebra efter mf så nu hoppas jag på ett plus om typ 2 veckor. hade äl igår, hade verkligen tok ont! Så nu hoppas jag att det funkade =) Men som sagt, nu får jag lite hopp =)

  • Hopp78

    Hittade denna tråd av en slump. Men för 5 år sedan fick jag mitt missfall, tidigt. Var i v 5 då enligt läkaren som kollade.
    Men... detta kanske låter elakt mot er andra som har haft missfall men idag är jag glad att det gick snett. För jag hade inte velat haft barn med den kille som var pappan då för 5 år sedan.

    Och det finns orsaker så klart till varför jag känner så. Som tur var lyckades han aldrig göra mig gravid igen.

    Idag lever jag med en annan man och vi hoppas på att få ett plus snart.

  • Mochride

    Jag fick missfall i v 4. Hann knappt ens fatta att jag var gravid för jag hade plussat bara två dagr tidigare. var grymt jobbigt ett tag, men jag är redo att försöka igen, längtar efter barn för mycket för att gräva ner mig allt för djupt över missfallet. Men samtidigt är jag ju lite rädd att det ska hända igen. Kommer nog vilja kolla tidigt och flera gånger med ultraljud att allt är okej nästa gång.

  • Pollyanna

    Jag fick missfall igår, väldigt tidigt i v6 + 1 dag.
    Också första graviditeten. Nu undrar jag hur lång tid det tog för er att få tillbaka mensen?

  • Arla

    Vad tråkigt Pollyanna
    Jag fick min mens när jag skulle ha haft den om jag aldrig hade varit gravid.

  • Pollyanna

    Arla: Tack.
    Då kanske min mens kommer i vanlig tid också.

Svar på tråden Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!