• nyår
    Äldre 19 Apr 18:19
    165275 visningar
    22 svar
    22
    165275

    ont i bröstvårtorna

    Jag har ont i bröstvårtorna - inte i brösten utan bara bröstvårtorna! Helkonstigt! De har varit styva i snart en vecka och jag vet inte vad jag ska ta mig till (skratta inte nu). Det gör ont att ha BH på sig. Trodde först att jag kanske fått lite torr hud eller eksem, för det har jag haft förr, så jag smörjde in dem men det blev inte bättre.

    Hade det varit så att brösten varit ömma så hade jag inte tyckt det var så konstigt men nu är det BARA bröstvårtorna och de har varit ömma och styva i snart en vecka.

    Någon som haft liknande besvär och vet om det är symptom på något?

    Jag äter inga ppiller längre och slutade för ca 2 månader sedan som ett led i att på sikt kanske bli gravid. Detta hände efter mellan ägglossning och mens.

    Hjälp!

  • Svar på tråden ont i bröstvårtorna
  • Äldre 19 Apr 18:26
    #1

    hmmm, har du testat dig??

  • Tilda0­8
    Äldre 19 Apr 18:31
    #2

    Hade precis likadant ett tag. Tror att jag hade ÄL torsdag 12/4. På lördagen fick jag ömma bröstvårtor, precis som du. Övriga bröstet var ok. På måndag började det spänna i brösten, men till tisdagen var nästan alla symptom borta. Nu känner jag bara lite grann och det nog bero på att jag känner efter lite för ofta...

  • nyår
    Äldre 19 Apr 18:34
    #3

    hmmm, jag tror jag väntar ett tag tills jag vet om jag fick min mens eller inte och skulle jag inte få den så kan jag testa då eller så kanske de onda bröstvårtorna slutar vara onda...

    hitta några gamla trådar om detta men alla var stängda och det gick inte att "maila" till dem som skrivit och fråga hur det gick för dem.

    Tack,

  • LilllF­lisan
    Äldre 19 Apr 18:39
    #4

    Jag har haft precis sådär några gånger! Jätteömma och styva bröstvårtor ett tag men ingenting i själva bröstet. Jag undvek bh så mycket det gick för att det gjorde så ont! Vet inte vad det beror på. Trodde att jag kanske fick så då jag hade ägglossning men jag är inte säker. Jag var inte gravid i alla fall.

  • Hellyb­elly
    Äldre 19 Apr 18:39
    #5

    Hej!
    Jag upplevde samma sak. Jag hittade/fick det här svaret i en tråd:

    "Det är progesteronet i kroppen som gör att man får ont i brösten efter äl. Efter ägglossningen så höjs progestronvärdet i kroppen och på vissa kvinnor resulterar detta i att brösten gör ont.

    När man närmar sig mens och progestronet i kroppen sjunker märker man ofta det genom att det ömmar mindre. Men detta är ganska individuellt.
    "

    tråden: www.familjeliv.se/Forum-1-3/m19393699.html

    Jag hade förmodligen ÄL i fredags, fick ont i lördags och idag torsdag är det nästa borta. Men det har varit et rent helsike, jag känner precis igen din beskrivning TS. Jag har aldrig haft det förrut, så jag undrade oxå...


    ~~ Hoppas på en -08:a! ~~
  • filmäl­skaren
    Äldre 19 Apr 18:40
    #6

    Jag har också haft precis sådär några gånger (slutade med p-piller för ca 2mån sedan)

  • Lurvan­83
    Äldre 19 Apr 18:55
    #7

    Hej. Min bästa kompis fick precis lika dant, tokont i bröstvårtorna! Hon brukar ha det vid äl, men denna ggn satt det kvar efter oxå. Å så visade det sig att hon va gravid =)

    Jag däremot, brukar aldrig ha ont i värtorna, utan bara i brösten. Men när vi va i thailand nu för ett par veckor sen, så fick jag helt sjuuukt ont i vårtorna. Det satt i i nån vecka å gick sen över. Kan tilläggas att jag veckan innan fick missfall, men om det har med de å göra vet jag ej. Jag va iaf inte gravid utan fick min första mens efter missfallet ca en vecka efter att vårtorna slutat ömma!

    Så det e nog väääldigt individuellt!

  • nyår
    Äldre 19 Apr 19:36
    #8

    ja det är nog individuellt! jag får väl vänta och se om det går över, om mensen kommer eller om det blir ett pos. gravtest.

  • enilor­ac
    Äldre 19 Apr 19:42
    #9

    Jag tror att du är gravid !!! Jag fick superont i bröstvårtorna när jag var gravid men det kom lite senare än för dig.

    Lycka till !

    Kram C och C

  • Sheba
    Äldre 19 Apr 21:37
    #10

    Jag har "vetenskapligt" kartlagt mina kroppsfunktioner under några månader och märkt att jag får ömma bröstvårtor (inte hela brösten alltså) på ägglossningsdagen och kanske två-tre dagar efteråt. Dagen efter att ägglossningstestet visat positivt har ömheten kommit! Så är det för mig iaf. Men man har ju även hört om de som blir ömma vid graviditet...

Svar på tråden ont i bröstvårtorna