• Bellahhh

    Hjälp fort jag har tappat mitt visa&id-kort!

    Kan någon hjälpa?? Har förmodligen tappat det i hemmet ?


    Min familj är finast
  • Svar på tråden Hjälp fort jag har tappat mitt visa&id-kort!
  • siggismund

    Är den nån som har hittat det dom har tappat bort genom att fråga mediala personer här på FL?
    Skulle vara intressant att veta. Och vem isåna fall som har "sett" rätt.

  • siggismund

    tror jag ska starta en ny tråd med den frågeställningen. ja, det gör jag nu.

  • maria204

    DU ska absolut polisanmäla. Jag gjorde inte det och då var det någon idiot som gick runt och hyrde filmer på mitt id, som de aldrig lämnade tillbaks och försökte att köpa saker på kredit. Om du har otur kan de lyckas och då kan du bli betalningsskyldig. Det räcker alltså inte med att spärra kortet.

  • ModerBlå

    Du har tappat kortet på ett tåg/tunnelbana/buss!

    Spärra kortet!


    **ja ser det snöar**
  • Nettis1975

    Man kan inte förhindra att någon missbrukar kontokort och id-kort genom att göra en polisanmälan. Där emot så ska man som de flesta skrivit först ringa och spärra kontokortet.

    Sedan ska man ringa till de båda kreditupplysningsföretage, UC AB samt Dun and Bradstreet för att´sätta en "spärr" på personnumret för att försvåra att någon tar kredit.

    Sedan gör man en polisanmälan.

    Du hade ju redan gjort en anmälan på nätet, så då behöver du inte kontakta polisen.

  • Joboli

    Hej tjejen. tråkigt att tappa bort saker sådär.. jag är tyvärr inte medial. Men tänkte på en sak, det kan var bra att spärra sitt personnummer. En vän till mig blev av men sitt id kort mm och de stal hennes personnummer och beställde saker från postorderföretag i hennes namn, men paketet gick till tjuven på en c/o adress och räkningen till min vän. Summan hamnade på över 10.000 och det gick till inkasso bara för att hon ville ju inte betala det som inte hon köpt. Ärendet var med i tv programmet plus för ett tag sedan. Hon hade då inte fått tillbaka några pengar... vet inte hur det gick sen eftrsom vi inte har kontakt längre.
    kram och hoppas att du hittar sakerna


    (¯`°?.¸ ♥Det omöjliga tar bara lite längre tid♥ ¸.?°´¯)
  • Bellahhh

    Hur spärrar man sitt personnr?
    Har ringt och spärrat mi id-kort är det samma?
    Hur gör man när man själv ska handla på kredit senare då?


    Min familj är finast
  • Joboli

    Vet inte hur hon gjorde, men det bästa är att kontakta polisen som kan ge dig rätt info..


    (¯`°?.¸ ♥Det omöjliga tar bara lite längre tid♥ ¸.?°´¯)
  • Joboli

    Jag menar hon spärrade ju aldrig sitt personnummer, så jag vet inte hur man gör, så skulle det stå


    (¯`°?.¸ ♥Det omöjliga tar bara lite längre tid♥ ¸.?°´¯)
  • Nettis1975

    Om du spärrat personnumret hos kreditupplysningsbolagen så kan du som sagt inte själv ta kredit om du inte häver spärren.

    Misstänker du att någon kommer missbruka ditt personnummer, (vilket förekommer, men inte ofta) så låt spärren ligga kvar ett tag. Ska du sedan ta kredit måste du fylla i de blanketter du får från kreditupplysningsföretagen och skicka tillbaka det till dem.

    Man spärrar inte id-korten utan personnumret. Att tappa en patientbricka är i så fall lika illa. Kortet i sig är ingen värdehandling.

    Att man spärrar betyder som jag skrivit tidigare att det försvårar för någon att missbruka personnumret, man är inte 100% skyddad.

    Sedan ska ju först och främst någon hitta korten. Den personen som hittar korten ska ju sedan ha lust och tid att försöka ta kredit. Så risken finns, självklart, men den är inte stor.

Svar på tråden Hjälp fort jag har tappat mitt visa&id-kort!