• Äldre 24 Apr 01:00
    3878 visningar
    61 svar
    61
    3878

    Kostnad begravning.

    En begravning kan vara helt gratis upp till fantasisummor. Om ni anlitar en begravningsbyrå finns det tyvärr en risk att de står de personers sida som vill lägga enorma summor. Ni har rätt till en neutral person som medlar mellan er när det råder meningsskiljaktigheter mellan er.

    Själv har jag oerhört dåliga erfarenhet av begravningsbyråer sedan min far dog. Min sons begravning ordnade jag helt själv.

  • Äldre 24 Apr 01:43
    #8

    En kista kan man göra helt själv. Det finns basregler hur en kista ska se ut, men de är enkla att följa. Personligt. Själv vill jag göra så mycket som möjligt vid en begravning. Allt ifrån kista, till nedläggning av kroppen, välja kläder, påklädning av kroppen, transportera kistan, sänka ner kistan och gräva ihop graven. Ordna med ställe för själva begravningen, skriva minnestal, ordna egna blommor, ja helt enkelt allt som går att göra.

  • Äldre 24 Apr 01:45
    #10

    Min sons begravning kostade 100 kronor. Taxiresan till begravningsplatsen med min sons kista.

  • Äldre 24 Apr 01:48
    #12

    Min son var i kistan förstås.

    Jag tycker att det är fruktansvärt hur begravningsbyråer skor sig på människors död.

  • Äldre 24 Apr 01:49
    #14
    jovansson skrev 2007-04-24 01:46:44 följande:
    Jag tror våran fars begravning som vi håller på med nu. (den är på ons) kommer stanna på typ 35000-40000kr. Kan inte påstå att vi valt några värsting alternativ direkt heller. Men vad vet jag. Tror vi bokat grejer hos fonus för närmare 30000kr.Det är så sjukt dyrt att dö tycker jag.
    Som sagt, det behöver i stort sett inte kosta någonting. Det är helt upp till en själv.
  • Äldre 24 Apr 01:51
    #16
    jovansson skrev 2007-04-24 01:48:32 följande:
    Jag förstår dej Mirva.Önskar man kunde göra mer själva än vad vi gjort. Inte för kostnaderna utan för Pappas skull.
    Förlåt, jag vill verkligen inte ge dåligt samvete på något sätt, det var inte meningen
  • Äldre 24 Apr 01:57
    #20

    Jag och min ena syster fick verkligen kämpa med begravningsbyrån för att få göra en del själva i samband med vår fars begravning. De förlorade ju pengar för varje sak vi ordnade själva. Men vi ångrar verkligen ingenting. Det var jättefint att till exempel klä på honom. Men de proppsade in i det sista att vi inte skulle kunna klara det själva. Allt för att tjäna pengar. Man blir så ledsen för sådant.

  • Äldre 24 Apr 02:05
    #26
    jovansson skrev 2007-04-24 01:56:39 följande:
    Du gjorde mej inte ledsen, jag såg inte ditt inlägg när jag skrev. Jag tycker mest det är sjukt vi har ändå försökt dra ner kostnaderna för min Pappa hade inte gillat att det blev för dyrt, men det är en asgams bransch.
    Vad fint. Ja, vår pappa var likadan, han ville alltid ha det enklaste enkla. När jag och min syster föreslog papperskistan höll begravningskvinnan att fullständigt bryta ihop.

    Någon kanske tycker att jag är snål, men kärlek till den döde räknas inte i hur mycket pengar man lägger ner.
  • Äldre 24 Apr 02:14
    #31
    Anonym skrev 2007-04-24 02:05:26 följande:
    En annan fråga.Vid jordfästning. Fyller dom hela hålet med jord medans vi står där?
    Det där beror på vilken begravningsplats det gäller och vad ni själva vill.

    Min lille son begravdes på en väldigt liten begravningsplats, så begravningsplatsskötaren frågade hur vi ville ha det, så han kom själv med traktor med jorden och släppte jorden över kistan. Jag och min sons pappa fick själva hjälpa till med spadar att få ner jorden omkring kistan och sedan göra en fin hög och kratta till jorden. Allt kring min sons begravning kändes mycket fint.
  • Äldre 24 Apr 02:20
    #36
    jovansson skrev 2007-04-24 02:10:27 följande:
    Mirva: vi valde en i massivt trä min pappa var snickare så det kändes rätt. Man tänker kanske konstigt. Men det var viktigt för min lillebror å man måste respektera alla. TS: Jag försöker dra mej till minnes från andra begravningar men dom sänker bara ner den tror jag.
    Jag tycker inte alls att det är konstiga tankar! En kista i massivt trä känns ju helt rätt för en snickare. Vi valde också en kista i massivt trä till slut, vi väjde oss för våra syskon. Men jag tror att pappa skulle viljat att vi tagit den i papper. Å andra sidan tyckte han om att tälja i trä.
  • Äldre 24 Apr 02:27
    #39
    Anonym skrev 2007-04-24 02:16:46 följande:
    Hennes man vill va den som lägger första jorden på kistan.För mig känns det helt absurt, jag vill inte se. Känns mycket värre att se att "nu är det slutet".Jag fattar inte hur jag ska klara detta. HUR ska jag och familjen gå vidare? En person som vi pratat med minst 2 ggr varje dag. Hon va inte ens gammal...och helt frisk. Livet är så orättvist!Hur ska man orka.Förstår inte hur ni som förlorat era barn orkar...skulle mina barn försvinna så skulle nog mitt liv också vara slut.
    Ni har rätt att fylla hela jordhålet själva. Det finns ingen som kan bestämma hur ni ska göra där. TS, gör det som känns bäst för dig. Om du inte vill se när jordhålet fylls igen, så gå därifrån tidigare. Ingen ska bli sur på dig, de kommer att förstå dina känslor.

    På något sätt kommer ni att klara det. Men det kan ta tid.

    Vid förlusten av ett barn orkar man också. Man tror att det är slut. Ibland har jag tänkt att jag orkar inte mer. Men vem ska då gå och göra fint på min sons grav?
  • Äldre 24 Apr 02:46
    #43
    Anonym skrev 2007-04-24 02:08:56 följande:
    Ni som mist era/nån av era föräldrar. Hur lång tid tog det innan ni kom över det.Kunde leva som vanligt igen.
    Jag har förlorat båda mina föräldrar. Men jag är inte rätt person att svara. Min mammas begravning sköttes fint av begravningsbyrån vi hade, och jag kunde sörja henne. Men tyvärr bytte vi till en annan begravningsbyrå när vår pappa dog tre år senare.

    Den begravningsbyrån förstörde hela begravningen, både innan och under begravningen och skändade vår käre far. Jag blev helt passiviserad under ett års tid, när jag var ledig gjorde jag ingenting, umgicks inte med någon, chocken av den fruktansvärda begravningen gjorde mig oerhört chockad. Efter kompensation från begravningsbyrån och ursäkt av händelserna efter ett år kunde jag börja sörja min pappa, att han hade dött. Innan var det bara ett kaos. Det har gått fyra år nu. Han finns alltid med mig. Jag tänker ofta på honom. För två år sedan dog min älskade son. Jag hoppas bara att allting vänder nu till det bättre.
  • Äldre 24 Apr 03:48
    #47
    Anonym skrev 2007-04-24 03:09:23 följande:
    Vad hände på begravningen eftersom allt va så hemskt?
    Oj, det är en jättelång historia. Det är också jobbigt för mig att skriva om det. Men jag och min syster, vi ångrade bittert att vi inte satte stopp och bytte till en annan begravningsbyrå när de började bete sig illa redan under planeringen av begravningen.

    Eftersom jag inte heller är helt anonym och vi har kommit överens med begravningsbyrån att lämna detta, är det ur den synvinkeln också bättre att jag inte berättar mer.
  • Äldre 24 Apr 04:06
    #49

    TS, jag hoppas verkligen att ni fyra kommer överens, att ni lyckas kompromissa. Att både bära på en sorg och att vara osams är jobbigt. Jag hoppas att det blir en fin begravning.

Svar på tråden Kostnad begravning.