• Växjömamma1976

    Ni som är ägare av dvärgschnauzer - se hit!!!

    Hej svejs!

    Ni som äger denna ras, vad tycker ni om den? Egenskaper? Humör? Skäller den? mm mm..

    Berätta...

    Jag är i tagen att skaffa en sådan hund, har en son på dryga 1 år.. så man vill höra sej för innan!

    Tanken är att den ska vara valp när den kommer!

    Dela med er av era tips och råd om denna ras.. allt är välkommet!


    Samuel, mammas underbara pojke - 060310
  • Svar på tråden Ni som är ägare av dvärgschnauzer - se hit!!!
  • MissGoodie

    Jag har ingen själv, men min bästa kompis har haft dem i hela sitt liv (och jag har känt henne i 24 år, så...). Jag tycker att de är jättefina, men det verkar inte alls vara några barnvänliga hundar.
    Hennes två (hennes familj har haft dem i omgångar)har varit rätt aggressiva ochväääldigt "skälliga" :/
    Men det kan ju vara just de två...

  • Vilja00

    enkel hund med massor av humor o humör. Trimras så ett visst intresse för pälsvård är ett måste hos ägaren. Annars är det en synnerligen trevlig ras. Kräver fastare hand än dom flesta tror, å andra sidan gäller det många hundar :).
    Finns tyvärr en massa uppfödare som inte tar hänsyn till temprament så se till att välja bra stabila föräldradjur till din hund.
    lycka till o hoppas du får ett långt o lyckligt hundägande de närmsta 12-15 åren. ewa

  • Tintolinto

    Jag har en kompis som har två st dvärgisar. Dom är helhärliga med barn, å hon rekomenderar denna ras till barnfamiljer. Skäller när de kommer folk å knackar på, det gör de men annars ganska lugna. Verkar väldigt lättlärda, hon har fått sina mycket lydiga men hon är också hund van. Jag tycker det verkar vara en social å trevlig ras.

  • annki72

    Min kompis har en, och den gillar inte små barn, över 8-10 år går bra men inte mindre.

    Han är väldigt skällig.

    men jätte mysigt hund mot som sagt större barn och vuxna.

  • Hallonpajen

    Jag har två stycken! EN underbar ras på alla sätt och vis, men visst skälliga är dom (eller snarare pratiga - de kan hålla hela yl-och mutterkonserter när man kommer hem! ). Man kan träna till viss del så att de inte skäller så mkt, men det är en vakthund som har lätt till skall. Mina skäller mer när de är två /(får uppbackning av varandra) men min äldre skällde inte mkt alls när jag hade honom själv.

    Min åsikt är att de flesta hundar (utom extremerna kanske) blir barnvänliga hundar om de får växa upp med barn. Mina två är INTE vana vid barn och är rädda/försiktiga i barns sällskap. Men de barn vi träffat lite mer är de istället jättenyfikna på så med träning och vana hade jag inte oroat mig ett dugg för att de inte skulle vara bra barnhundar!

    Annars är de jättepigga, glada och lättlärda hundar. Liten hund i stort format brukar de heta. Klarar mkt motion och gillar att träna/spåra. Jag tränar agility med mina och det är mkt uppskattat! De är ju trimhundar, som sagt, och kräver lite pälsvård, men fördelen är ju att de inte hårar!

  • KickStart

    Dvärgschnauzrar har vi gott om här hemma
    Det är en underbar ras. Viljestark och i behov av en klar ledare men så villiga att jobba och leka.
    En glad hund!
    Skälliga kan de vara. Två av våra 5 skäller när det kommer folk men lugnar ner sig sedan. De andra tre säger inte flaskkork.
    Vad mer..
    Tja det är en trimras så det innebär en del jobb i vartfall om man ska ställa dem annars funkar det bra med att raka ner dem.
    En pigg jycke som älskar att vara med familjen. Älskar långa prommisar, hjärnaktivitet men även att bara ligga och mysa i soffan eller med övriga familjen
    Jag har bilder på våra busar samt senaste i kullen i mitt galleri.


    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • evlyd

    Hej!


    Så roligt att du fastnat för denna underbara ras. Har haft 2 stycken tidigare och har nu en. Min dotter har en vuxen och en valp på 12 v. En underbar allround hund, familjehund, agility, lydnad, utställning ja, du kan göra vad du vill, eller så kan du låta bli. Bara den får vara med familjen. En dvärgschnauzer är klok, vänlig, kan vara lite skällig, uthållig och en otroligt smart liten hund. Brukar gå bra med barn, bara man vänjer den.

    Vad som gäller med den är att den behöver trimmas 4 ggr/ år och däremellan ska den ullkammas ca 1g/veckan. Detta för att behålla pälsens ypperliga kvalité som gör att den är vattenavstötande och smutsavstötande. Trimmas den regelbundet så fäller den heller inte alls.

    Stort lycka till, och hoppas att ni hittar en uppfödare som är seriös, det finns flera stycken. Gå in på Schnauzerringen så hittar du dom!

    Mvh,
    Eva

  • Betty Boop
    evlyd skrev 2017-09-12 10:52:34 följande:

    Hej!


    Så roligt att du fastnat för denna underbara ras. Har haft 2 stycken tidigare och har nu en. Min dotter har en vuxen och en valp på 12 v. En underbar allround hund, familjehund, agility, lydnad, utställning ja, du kan göra vad du vill, eller så kan du låta bli. Bara den får vara med familjen. En dvärgschnauzer är klok, vänlig, kan vara lite skällig, uthållig och en otroligt smart liten hund. Brukar gå bra med barn, bara man vänjer den.

    Vad som gäller med den är att den behöver trimmas 4 ggr/ år och däremellan ska den ullkammas ca 1g/veckan. Detta för att behålla pälsens ypperliga kvalité som gör att den är vattenavstötande och smutsavstötande. Trimmas den regelbundet så fäller den heller inte alls.

    Stort lycka till, och hoppas att ni hittar en uppfödare som är seriös, det finns flera stycken. Gå in på Schnauzerringen så hittar du dom!

    Mvh,
    Eva


    Om TS skaffade en dvärgschnauzer efter att ha skapat denna tråd så bör den vara 10 år nu eftersom tråden är så gammal!

Svar på tråden Ni som är ägare av dvärgschnauzer - se hit!!!