• Cullin­an
    Äldre 24 Apr 10:52
    31033 visningar
    499 svar
    499
    31033

    Sötningsmedel är INTE farligt!

    Åh, vad trött jag blir på denna hysteri kring sötningsmedel.

    Det är INTE farligt med sötningsmedel, såvida du inte intar helt sjukt groteska mängder. Och då är nog inte sötningsmedlet ditt största problem, utan psyket.

    Så snälla, sluta sprida vidare felaktigheter kring detta med sötningsmedel.

    "De sötningsmedel som används i Sverige är noggrant kontrollerade och godkända av Livsmedelverket. Det finns idag inga vetenskapliga studier som visar att aspartam eller något annat sötningsmedel skulle innebära några risker för konsumenter.

    För varje sötningsmedel finns ett ADI-värde (acceptabelt dagligt intag) och för aspartam ligger det värdet på 40 mg/kg kroppsvikt/dag för vuxna. Det innebär t ex max fyra liter lightläsk per dag för en person som väger 60 kg."

    Källa: overvikt.netdoktor.passagen.se/default.ns

    "Sukralos är ett sötningsmedel som har granskats och godkänts som tillsats inom EU. Sukralos får användas i till exempel läsk, juice och mjölkbaserade produkter. Innan en tillsats kan godkännas gör man alltid en vetenskaplig värdering av eventuella risker.

    Europeiska vetenskapliga kommittén för livsmedel (SCF) har gjort flera värderingar av sukralos. Vid den senaste värderingen (år 2000) bedömde SCF att sukralos inte ger några effekter på till exempel arvsmassan eller hos foster.

    Livsmedelsverket och EU har inga speciella rekommendationer om konsumtion av sukralos, förutom de generella rekommendationerna att ADI-värdet inte bör överskridas."

    Källa: www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx

  • Svar på tråden Sötningsmedel är INTE farligt!
  • Äldre 24 Apr 11:33
    #21
    SystraMi skrev 2007-04-24 11:29:58 följande:
    Bra TS! Blir så irriterad varje gång jag kommer med min cola light (kanske max 1 ggn i veckan) och någon måste skynda sig att påpeka "man blir tjock ändå", eller "man får cancer" men åh, nej, det är inte farligt och jag bryr mig inte om vikten men vill inte ha blodsockertoppar. Och framförallt, varför ska någon annan bry sig?!
    Visst är kommentarerna tröttsamma. "Det där är inte heller bra" kommer på direkten, men vadå? Som om de som säger det bara och alltid enbart äter och dricker nyttiga saker??!!
  • lokaci­tron
    Äldre 24 Apr 11:34
    #22

    Lyssna på Anna Skipper. Då jävlar är det farligt med sötningsmedel. Men vem bryr sig.

  • Systra­Mi
    Äldre 24 Apr 11:35
    #23

    Jennie med ie skrev 2007-04-24 11:33:25 följande:


    Visst är kommentarerna tröttsamma. "Det där är inte heller bra" kommer på direkten, men vadå? Som om de som säger det bara och alltid enbart äter och dricker nyttiga saker??!!
    Tror det ofta är såna som inte äter lightprodukter och tar för givet att alla som äter/dricker sånt är hälsofreaks eller bantare och måste "upplysas".
  • Cullin­an
    Äldre 24 Apr 11:37
    #24
    MrsNelson skrev 2007-04-24 11:32:39 följande:
    det är väl upp till var och en om man vill äte eller inte... MEN vi vet faktiskt inte exakt vad eller hur sötningsmedel påverkar kroppen , miljön etc. Det är för tidigt att veta eftersom en del av sötningsmedlen inte funnits sålänge. Men med tanke på alla cancerrisker som ändå finns idag när det gäller andra saker så tror inte jag att det är så farligt på kort sikt. Avgaser r nog fan så mycket farligare...
    Jo, man VET faktiskt. Gå in på livsmedelsverkets hemsida så kan du läsa vetenskapliga fakta där. Där står om miljön, cancerrisker, kroppen och deras studier de bedrivit i 20 år utan att kunna påvisa några negativa effekter.

  • MrsNel­son
    Äldre 24 Apr 11:40
    #25

    Cullinan
    nej tyvärr, man vet inte, man tror att man vet. Som med allt annat när det gäller nya ämnen.
    Tyvärr är det så det funkar, det görs tester och man forskar och då kommer man fram till att det är säkert. Sen går det tio år och hoppsan, det var visst inte så säkert som man trodde!

  • Äldre 24 Apr 11:41
    #26
    SystraMi skrev 2007-04-24 11:35:56 följande:
    Jennie med ie skrev 2007-04-24 11:33:25 följande: Tror det ofta är såna som inte äter lightprodukter och tar för givet att alla som äter/dricker sånt är hälsofreaks eller bantare och måste "upplysas".
    Min mamma är en typisk sån. Hon kan komma med den ena nyheten efter den andra om vad som anses nyttigt resp onyttigt och varför resp varför inte... det är bara det att det inte är nån nyhet för mig utan jag vet liksom sånt där redan *s* jag vet också vad jag anser vara relevant och vad som inte är det. Därmed inte sagt att jag alltid gör det jag själv tycker är det bästa men jag behöver knappast upplysas och informeras. Jag vet multipelt mer om näringslära än hon gör....

    Nu dricker jag i o f s för mycket cola light, det tycker jag själv också. Inte i första hand för risken med sötningsmedel utan för att det blivit ett litet beroende, rent mentalt så att säga. Men i mitt läge och med min bakgrund är ett beroende av pepsi Max definitivt att föredra före mitt tidigare beroende av skräpmat t ex...
  • Vannis
    Äldre 24 Apr 11:41
    #27

    Jag skiter egentligen i om andra äter eller dricker saker med sötningsmedel i, men jag undviker det själv. Brukar i vanliga fall inte påpeka att det kan vara dåligt för magen men slänger in en kommentar här...

    Min svägerska som är 17 år har ofta problem med magont som påföljd av för mycket sötningsmedel, hon har diabetes och får ju inte käka för mycket socker o fett. Nu är det ofta vatten som gäller för henne, för lightläsk och saft klarar hennes kropp inte av. Så ta det lungt med lightprodukterna, så det inte blir för mycket av det goda.

    Jag undviker också sötningsmedel för att det påstås vara farligt för våra sjöar o hav när vi kissar ut det eftersom att våra kroppar inte tar upp det. Detta gäller visst inte alla sötningsmedel, men jag glömmer jämt vilket så det är bäst att undvika alla.

  • Äldre 24 Apr 11:43
    #28

    JAg håller i princip med, men för att se det från andra sidan då - när jag någon gång dricker lemonad (myyyyyycket sällan) så vill jag ha äkta vara - inte någon light-skit! Samma sak gäller för allt annat gott, light-chips, vad är det för skräp? Ska jag äta onyttigt ska det vara äkta vara, annars kan jag lika gärna vara utan!

    Och alltid kommer det nån besserwisser som ska påpeka att socker är farligt...

    VARKEN socker ELLER sötningsmedel är farligt, såvida man inte äter överdrivna mängder av det dagligen! Sen har jag förståelse för att de som vill gå ner i vikt hellre väljer light-produkter, men jag som konsument blir upprörd över att snart sagt allting är light numera; ostar, chips, lemonad, kex.... Enligt mig smakar det SKIT och jag äter hellre feta, goda ostar, smakliga chips och sockrade lemonaddrycker NÅGON gång än äter smaklösa light-produkter varje dag.

    Livsmedel-hysterin har verkligen gått för långt, snart finns det ingenting som anses "säkert" att äta, möjligen ekologiskt odlade morötter då...

  • Äldre 24 Apr 11:48
    #29

    Blir också sjukt trött på alla dom kommentarerna man får när man köper lightläsk,lättgrädde,minimjölk osv osv..
    "man lurar kroppen"
    "man får CANSER"
    "man blir fet!!!"
    oerhört ofta(åtminstonde i mitt fall)så är det överviktiga människor som "klagat"på mitt kostintag.
    Jag har dock aldrig sagt nått om deras gräddbakelser,1-2 liter läsk om dagen mm,för det är förbannat ohyfsatSkrikandes
    Ät gärna onyttigt,men sluta för fan upp med att döva ditt dåliga samvete genom att klanka ner på mig!

  • MrsNel­son
    Äldre 24 Apr 11:50
    #30

    ja där håller jag helt och fullt med! Det är ingen som ska lägga sig i!!
    Jag tror inte att risken att få cancer är så hög när det gäller sötningsmedel.

Svar på tråden Sötningsmedel är INTE farligt!