• Pa1

    Ta skott på garderobsblomma?

    Hej!

    Nån som vet hur man tar skott på en garderobsblomma?

    Samt på bambu?

  • Svar på tråden Ta skott på garderobsblomma?
  • Ankianka79

    Klipp av själken och sätt den i vatten, så kommer det rötter, som du sen kan plantera i en kruka med jord.
    Går även att sätta direkt i jorden, men jag tycker det är lite svårare att få dem att rota sig då.

    Bambu däremot vet jag inte, tyvärr...

  • jemast

    Klippte av min bambu när den blev för lång, satte den i vatten o sen när rötterna kommit ner i jorden!

  • Irres mamma

    Går även jättebra att använda garderobsblomma som snittblomma. Jag skulle ta skott på min, satte dem i vatten, men sedan blev det aldrig av att jag planterade dem. De stod sig fint i en vas i kanske ett halvår å supersnyggt va det.

  • Niccisen

    Vilka bra tips! Älskar garderobsblommorna för det är det enda som överlever hemma hos mig... De kräver lite vatten och katten tycker inte om dem!

  • Ankianka79

    Tänk bara på att garderobsblomman får väldiga rötter och spränger lätt en glasvas! Ta bara ur den innan rötterna blivit för stora.

    De ser rätt lustiga ut, dels är det "vanliga" rötter och sen bildas det även stora knölar som ser ut som potatisar.

  • Pa1

    Vilka bra tips! Jag har faktiskt ställt skottet i vatten nu och i och för sig gömt bakom gardinen, men kanske borde ta fram den och ståta med istället!

  • Snillan

    hur lång tid tar det innan det blir rötter? Jag har en ståendes i vatten sedan ca 4 veckor och den har bara blivit slemmig där jag trodde rötterna skulle börja kika fram.?

  • djmugg

    Det går att sätta ned dem direkt i jorden också. Nästan bättre. tar hur lång tid som helst för dem att bilda rötter i vatten.

  • Irres mamma

    Ja, rötterna har aldrig hunnit bli något problem när jag haft dem som snittblommor - tar lång tid.

  • Pa1

    Jag har satt flera nu, både i vatten och i jord men ännu inget alls. Inte minsta lilla rot i sikte.

    Bambublomman jag köpte håller på vissna bort dessutom. Och jag försökte ju dessutom ta skott på bambun men det gick också åt pipan.

  • Gustav95

    Jag satte en stickling i ett glas med vatten och ställde glaset på en plats där solen inte lyser direkt på den. Efter drygt en och en halv månad såg jag små skott komma, så det verkar ta tid. Trodde det var kört först för det såg mest ut som att snittet på sticklingen "ruttnade" bort. Ska plantera i jord om ett tag när skotten har växt sig större.

Svar på tråden Ta skott på garderobsblomma?