• Bullerbytjejen

    Ni som äter medicin mot ångest och oro, vad?

    Nu skriver jag igen, visste inte om jag skulle fortsätta i min tråd eller göra en ny.

    Vilka mediciner äter ni och mot vad?
    Jag har ångest och panikattacker och en oro i kroppen.
    Jag åt atarax innan och jag tyckte jag blev bättre av dom,
    men det kanske bara var inbillning jag vet inte.
    har ni några tips? berätta gärna vad ni har för problem och vad ni får mot det, om det hjälper eller inte. om det är medicin ni tar varje dag eller medicin som tas vid behov..
    jag föredrar dom som man inte äter varje dag, jag e lite skeptiskt till att stoppa i mig massa tabletter. Om det itne är garanterat eller stor chans att jag blir av med problemen.

  • Svar på tråden Ni som äter medicin mot ångest och oro, vad?
  • Anonym

    jag äter fluoxetin mot nedstämdhet och bulimi det funkar toppen för mej i båda fallen
     
    sen äter jag atarax mot att jag får ångest när jag tex ska stå i kassa köer å stå och tala inför folk el bara ens behöva räcka upp handen å säga här vid upprop... och det funkar väl hyfsat,, funkar bra mot dödsångesten på kvällen oxå...

  • susye

    äter citalopram mot depression och buspar mot panikångest. funkar kanon

  • Bullerbytjejen

    Jag då som har förväntansångest..

    Jag vaknar på morgonen och känner att nått inte stämmer, kanske sovit för lite eller vaknat för sent, det går så fort att jag knappt hinner tänka, så mår jag fruktansvärt illa, blir orolig och blir dålig i magen och rädd (för nått, vad det nu e)

    Å dricka alkohol är inte att tänka på om vi har vänner hemma eller om jag ska sova borta, jag kan inte dricka ett glas vin efter jobbet om jag ska upp å jobba dan därpå, då vaknar jag å vet att jag druckit, om än bara ett glas eller en liten öl. Jag kan inte vara bland folk dan efter, jag har fruktansvärd spyfobi också och det e den som ofta gör att jag får förväntansångest, jag tror att jag kommer kräkas, vilket gör att jag inte vågar mig ut för det finns ingenstans jag kan komma undan.

    Vad tror ni skulle funka på mig, är det någon som känner liknande problem?

    Står inte så mycket om illamående och kräkningar vid panikångest, läser på ÅSS hemsida nu.

    Det e mitt största problem att jag blir illamående och rädslan förståss den som jag inte vet varifrån den kommer, sen kommer det andra som ett brev på posten. andnöd, svindel, hjärtklappning, skakningar, svettningar..

  • POOH7605

    bullrtbytjejen, tror att det hyperventilation du har, alla symtom som kommer vid en sån attack har du. har haft hyperventilation nästan i 10 år nu är den under kontroll men man kan bli hemskt sjuk av den. och det får man ju oftast vid en panikattack, jag tar efexor mot ångest.

  • Bullerbytjejen

    jo hyperventilerar gör jag å om det går för långt så sitter jag å gråter och sliter mitt hår typ, går upp så fruktansvärt i varv så jag tappar både tid och rum. Sist så satt jag utanför en aula med massor av folk på ett luciajippo på en skola, jag jobbade som personlig assistent i stockholm och jag hade knappt sovit nått då jag jobbade natt på mitt jobb och fick inge tillfälle till sömn, det spårade redan på bussen dit jag blev orolig och rädd, spydde på toaletten på skolan och efter en timme när vi väl kom därifrån så hade jag spytt tre gånger och suttit å gråtit på en bänk i panik. Det var det värsta jag varit med om , som om jag satt i ett störtande plan i en hel timme, trodde jag skulle dö och ville dö åxå ville bara försvinna därifrån, det kvittade på vilket sätt..

  • Bullerbytjejen

    jag håller på att skriva upp på ett papper nu allt jag har problem med med ångesten, tänkte jag skulle ta med den till läkaren sen, för där kommer jag nog inte få ur mig ett ord känner jag. Usch känner mig så liten, snyft..

  • yin yang

    Jag äter cipralex 20 mg mot främst OCD (tvångssyndrom) och jag har även i botten panikångest som jag kan kontrollera. Atarax har jag vid behov, men tar dem bara om jag har svårt och sova.

  • pollykalasnjikov

    bullerby;
    det kändes så otroligt "bra" att läsa ditt inlägg. har precis samma problem/rädslor/ångest som du.
    jag har ätit efexor mot ångesten och paniken men har slutat nu eftersom jag ska få barn i aug. visst har jag mått bra av medicinen och varit tacksam emellanåt men ofta så önskar jag att jag hade "tagit tag" i min ångest utan medicin. känns som om jag lagt locket på lite. och det är inte roligt att sluta äta.
    nu äter jag lergigan mot först och främst graviditetsillamående (vilket hjälper otroligt mot min fobi/hypokonsdriska ådra) och dom är även lugnande. inte alls starka. kanske skulle vara ngt för dig om du fruktar illamåendet och samtidigt vill ha något mot oro??

  • 060102 Ronja

    äter efexor och tharalen atarax. ångest depression..är borderliner

  • Bullerbytjejen
    pollykalasnjikov skrev 2007-05-19 09:38:59 följande:
    bullerby;det kändes så otroligt "bra" att läsa ditt inlägg. har precis samma problem/rädslor/ångest som du.jag har ätit efexor mot ångesten och paniken men har slutat nu eftersom jag ska få barn i aug. visst har jag mått bra av medicinen och varit tacksam emellanåt men ofta så önskar jag att jag hade "tagit tag" i min ångest utan medicin. känns som om jag lagt locket på lite. och det är inte roligt att sluta äta.nu äter jag lergigan mot först och främst graviditetsillamående (vilket hjälper otroligt mot min fobi/hypokonsdriska ådra) och dom är även lugnande. inte alls starka. kanske skulle vara ngt för dig om du fruktar illamåendet och samtidigt vill ha något mot oro??
    Ja visst är det skönt att höra att man inte är ensam? Även om man vet att det finns folk som har samma problem så känns det skönt att verkligen få höra det från någon med samma problem, inte höra eller läsa nånstans att det finns. Lergigan, det ska jag komma ihåg..
  • Anonym

    Jag äter sepram det är väl samma som citalopram?! Jag känner så igen mig i det du skriver om att man känner sig så liten...

  • Anonym (gravid)

    Jag tar Zoloft dagligen för min panikångest. Innan jag blev gravid kunde jag ta Sobril vid behov ibland för att tillfälligt lindra ångesten men har slutat med den på rekommendationer från läkaren sen jag blev gravid.

    Har haft PÅ så länge jag kan minnas men fick diagnosen för 10 år sedan när jag var 17 år. Har nu börjat gå i kognitivbeteendeterapi och för första gången på länge så har hoppet att bli av med ångesten kommit tillbaka. Rekommenderar det varmt!

Svar på tråden Ni som äter medicin mot ångest och oro, vad?